Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor inför troligtvis köp av får  (läst 2714 gånger)

ElvisHusse

• Gäst
Frågor inför troligtvis köp av får
« skrivet: 01 jun-11 kl 22:01 »
Hej jag går och funderar på att skaffa får men vet inte riktigt var jag ska börja. Så därför undrar jag hur mycket får och byggnader till dem brukar kosta (har hört allt från en miljon till mer än så). Har ni fler tips får ni gärna skriva dem. tar i mot alla tips med glädje.

vårlängtan

• Småland
SV: Frågor inför troligtvis köp av får
« Svar #1 skrivet: 02 jun-11 kl 08:10 »
Börja med att berätta lite mer om hur många får du tänker dej och syftet med dem. Det påverkar jättemycket.
En liten hobbybesättning kostar inte mycket och är lättsam att fixa boende åt. Kolla under rubriken Handbok,
tror där finns lite info om får och byggnader mm. 
Vill du starka en seriös uppfödning rekommenderar jag att du tar kontakt med t ex Hushållningssällskapet. Vi har gått kurs hos dem
som hette Lönsam lammproduktion. I Jönköpings län har de Birgit Fag, en riktig kunskapsbank! De åker också ut och
kollar dina förutsättningar och ger råd. Bättre kolla allt i förväg än göra fel, då det kan bli drygt och kostsamt att rätta.
Smart att kolla trådarna här också, här finns många goda fårägare!
Njuter av värme och allt det gröna!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-11 kl 08:36 »
Införskaffa boken Får av Erik Sjödin, jag uppfattar den som en god introduktion till vad fårägarskap innebär, och den fungerar också som grundbok för en hobbyfårägare tycker jag.

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 21:42 »
ok jag tänkte ha lite kött och lite ull till att börja  med. Ok jag hops kunna bli större på sikt. Tack för tipsen

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-11 kl 06:50 »
OK, kött och ull. Börja då att spana in vilka raser du kan välja på.
 Köp djur med M3status, klövrötefria och härstamning.

Välj ras:

1. Kött. Det är ju t ex texel som är bra köttdjur. Men även blandraser är vanlig ti köttproduktion. (Det finns andra som kan ge mer och bättre
info om köttproduktion)

2. Ull. Viktigt att tänka till här. Vi håller på att lära oss mer om ull, och det är en hel vetenskap.
Vill du ha mjuk, fin ull till mjuka stickade plagg och ev. till att tova? Då rekommenderar jag min favvoras: finull.
De har nästan lika fin ull som merino! De finns i färgerna svart,vit och brun.

Sen har de andra raserna andra egenskaper: Texelull är inte bra att tova, men till att stoppa grejer med.

För att vara lite partisk: Våra finullsfår ger i genomsnitt två lamm per tacka och de lamm vi skickat till slakt har
fått bra betyg. Ok, ej så svällande muskler som köttdjur, men med rätt foder och spring i hagarna så blir det
fina slaktkroppar.
Njuter av värme och allt det gröna!

Birgit

« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 09:40 »
Frågan är då om trådskaparen menar kött för hushåll? Fina skinn att sälja i närområdet? Trevlig hantverksull?
Inget ont om finull, de har fin ull, de klassar sig hyfsat till slakt, men är knappast smidiga.
Texel är en extrem köttras, stor, tung och otymplig. Ullen går visserligen att stoppa med, men skinnen är osäljbara.
Ska djuren gå på åker eller på naturbeten?
Lämpligast är väl att starta med någon lantras? Allmogefår (många raser att välja bland) eller gutefår, rya, finull? Behändiga, trevliga djur med överlag bra ull och skinn.
Blir lätt tama.

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 08 jun-11 kl 19:32 »
Tre tips till alla som går i tankar att skaffa får:
1. Se till att fåren du köper är friförklarade från Maedi-Visna. Det finns många som köpt billiga får och sedan ökat besättningen och plötsligt visar det sig att det finns M-V-smitta i besättningen, och man kan behöva slakta ut allihop och börja om igen.
2. Betala inte pengar för att köpa in magmask! Avmaska alla inköpta djur med en rejäl dos med maskmedel som är verksamt mot haemochus (använd inte rintal eller axilur). Vänta sedan minst 3 dygn innan djuren släpps ut på bete. Det är alltid tråkigt att upptäcka att de hagar där det aldrig tidigare gått får, smittats ner av de inköpta fåren med stora löpmagmasken. Den är knepig att bli av med.
3. Låt de inköpta djuren stå i Zinksulfat-bad (enligt djurhälsovårdens rekomendation), så att de inte har med sig fotröta. Det är alltid lättare att bada fötterna på ett litet antal inköpta djur än hela besättningen när den blivit stor.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 22:37 »
Gotlandsfår är också lantras, trevliga och tackorna är goda mödrar. De ger gott kött, inte lika mycket som köttdjur men ändå ganska bra. Och de har jättefina (och just nu väldigt populära) skinn.
« Senast ändrad: 09 jun-11 kl 11:19 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jun-11 kl 20:23 »
ok tack till er alla

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser