Jag tycker att du ska prata med den som du har köpt samhället av, fråga honom/henne vilken varroa behandling den har använt. Att bina inte går upp i skattlådan behöver inte vara konstigt, när dom väl bestämmer sig för att gå upp i nästa låda kan det gå väldigt fort. För 2 veckor sen så hade jag ett samhälle som satt kvar på 20 ramar LN och ville inte gå upp i dom 2 lådorna över, idag så är låda 3 full med yngel och låda 4 full med honung, ev trevlig syn, observera att det var utbyggda ramar.
Om det finns ramar i understa lådan som det är mycket honung i så skulle jag lyfta upp dom i översta lådan, och blanda in dom outbyggda i understa lådan. Om det är rätt vet jag inte men så brukar jag göra, jag vill ju ha upp honungen så högt som möjligt i kupan för att senare spärra av dom och sedan slunga ramarna.
Har du kollat kvalstermängden i kupan, observera att om du har högt varroa tryck i kupan så kan bli kämpigt att få den att vintra in bra om vinter bina är skadade, en tidig varroa behandling är då att rekommendera, så att du får friska vinter bin.