Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är mitt samhälle normalt utvecklat?  (läst 1906 gånger)

mistlur

• Småland
är mitt samhälle normalt utvecklat?
« skrivet: 02 jun-11 kl 21:45 »
Hej!

Jag köpte ett samhälle på 10 ramar precis i slutet av april. Då var där bin på alla ramarna och kanske 6-7 yngelramar  (LN). De fick en extra yngellåda direkt av mig.
Nu börjar hallondraget här och bina har fortfarande knappt gått upp ovanför spärrgallret, skattlådan innehåller enbart mellanväggar och jag såg idag att de precis börjat bygga lite vax där.

Nu är det så att jag tidigare hittade några (ett fåtal) missbildade bin, typiska dwv-symptom som böjda vingspetsar och även total avsaknad av vingar, samt att jag upptäckte ett lite märkligt beteende för någon vecka sedan då kanske ett hundratal bin satt under kupan, på gallret och runt om. Där satt de, hängde med bakkroppen, visade gadden (?) och frös. De vart ju nerkylda (regnade vid tillfället), så jag skopade upp dem och hivade in dem i kupan. Har inte hittat några kvalster i utskuret drönarvax.

När alla flygbin är hemma på kvällen så är det inte mycket bi i skattlådan, har ju liksom inget att jämföra med så jag vet inte om utvecklingen har varit normal, eller om samhället kämpar med någon sjukdom och egentligen borde vara starkare.

Jag kan ju nämna att jag stödfodrade med 1 kg socker 40% lösning de första veckorna i maj.

Oroar jag mig i onödan?

klarre

• Södermanland
SV: är mitt samhälle normalt utvecklat?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-11 kl 22:41 »
Jag tycker att du ska prata med den som du har köpt samhället av, fråga honom/henne vilken varroa behandling den har använt. Att bina inte går upp i skattlådan behöver inte vara konstigt, när dom väl bestämmer sig för att gå upp i nästa låda kan det gå väldigt fort. För 2 veckor sen så hade jag ett samhälle som satt kvar på 20 ramar LN och ville inte gå upp i dom 2 lådorna över, idag så är låda 3 full med yngel och låda 4 full med honung, ev trevlig syn, observera att det var utbyggda ramar.

Om det finns ramar i understa lådan som det är mycket honung i så skulle jag lyfta upp dom i översta lådan, och blanda in dom outbyggda i understa lådan. Om det är rätt vet jag inte men så brukar jag göra, jag vill ju ha upp honungen så högt som möjligt i kupan för att senare spärra av dom och sedan slunga ramarna.

Har du kollat kvalstermängden i kupan, observera att om du har högt varroa tryck i kupan så kan bli kämpigt att få den att vintra in bra om vinter bina är skadade, en tidig varroa behandling är då att rekommendera, så att du får friska vinter bin.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-11 kl 22:58 »
köp en så här http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=16&artnr=101285&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std  så kan du mäta varoa förekomsten i samhället.

Hur ser det ut på de ramar som är utbyggt , egg + yngel ? täckt yngel ? täckt honung ? nektar ? pollen ? finns drottningen kvar ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mistlur

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-11 kl 09:17 »
Har kollat nedfall och inte kunnat hitta något kvalster. Samhället ska enligt säljaren vara apistanbehandlat.

Ja det finns yngel i alla stadier, även om jag hade önskat mer täckt yngel nu (tänkte göra avläggare). Det finns några kilo honung, men det är inga mängder sist jag kollade.

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-11 kl 17:11 »
Då tror jag att du kan ta det lugnt, jag skulle inte vara orolig att dom inte går upp i nästa låda i alla fall. Hur ser det ut i understa lådan finns det plats för drottningen att lägga ägg ???
« Senast ändrad: 03 jun-11 kl 20:21 av klarre »

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-11 kl 21:53 »
Misstänker du att samhället är sjukt på något sätt skall du kontakta din bitillsynsman! låt honom ta en titt, det är hans/hennes uppdrag!
han kan skicka iväg prov om han inte själv kan avgöra vad det kan vara!
detta är dessutom kostnadsfritt.
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 22:01 av micke_osd »
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 07 jun-11 kl 18:29 »
Jag håller med, om du inte själv kan bedöma om det är friskt ta dit bitillsyningsmannen i första hand.

Det är annars vanligt med drottningar som inte har det rätta klippet, då växer de inget vidare, bina brukar själva byta sådana drottningar. Likaså kan dålig varroabehandling så långt tillbaka som för 1½ år sedan leda till ökad virusförekomst nu, men om kvalstertrycket är lågt brukar virusen gå tillbaka efterhand. Det kan också vara så att de haft otur i övervintringen och vårstarten och mest haft gamla bin, då går det mycket långsamt.

Ett samhälle som är så svagt fortfarande får betraktas dåligt och det behöver bli bra väder i juli för att det ska ge vettig skörd, men det behöver som sagt inte alls vara sjukt.

mistlur

• Småland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-11 kl 22:15 »
Ja ni har kanske rätt. Ska ta och ringa tillsyningsmannen, även om samhället är kontrollerat i slutet på april.

Bina har lagt honung överallt i yngellådan nu så jag har flyttat om lite ramar för att få upp honung ovanför spärrgallret. Det verkar fungera för nu byggs det förfullt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser