Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två drottningar i samma svärm  (läst 1184 gånger)

Rolle johansson

• Småland
Två drottningar i samma svärm
« skrivet: 03 jun-11 kl 18:54 »
Det börja så här i mitten på maj ,jorde jag en avläggare med en ram med en täckt visecell, och tre fyra yngelramar och några med mat o utbyggda ramar så den stod på tio LN ramar, i går tyckte jag den hade mycket bin men brydde inte mig så mycket .Nu i efter hand tro jag att det har kommit en svärm utefrån någon annans bi-odling o slagit i avläggaren .Idag gav dom sig ut jag trodde hon skulle ut o para sig men så var inte fallet den svärmade jag i kupan och undersökte hittade en ut-kruppen cell och en täckt och några påbörjade städade bort allt för tanken var att köra svärmen tillbaka,jag fångade in den i en gammal halmkupa det var en liten ,så jag körde in via flustret och rätt som det så fick jag se en död drottning ligga på skivan där bina vandra in då blir man både arg o ledsen att man rensade rent i kupan och så var det jätte lite bi kvar så jag tar bara den och slår ut resten på skivan då kommer drottning nummer två springande raka vägen in i kupan då vart man riktigt glad ;D 
kan det varit så att bägge två var med i svärmen.
Den döda drottningen var betydligt mindre och bägge var helt gula.
Så i dag for man mellan hopp och förtvivlan en kort stund .

Curt

SV: Två drottningar i samma svärm
« Svar #1 skrivet: 03 jun-11 kl 19:13 »
Det börja så här i mitten på maj ,jorde jag en avläggare med en ram med en täckt visecell, och tre fyra yngelramar och några med mat o utbyggda ramar så den stod på tio LN ramar, i går tyckte jag den hade mycket bin men brydde inte mig så mycket .Nu i efter hand tro jag att det har kommit en svärm utefrån någon annans bi-odling o slagit i avläggaren .Idag gav dom sig ut jag trodde hon skulle ut o para sig men så var inte fallet den svärmade jag i kupan och undersökte hittade en ut-kruppen cell och en täckt och några påbörjade städade bort allt för tanken var att köra svärmen tillbaka,jag fångade in den i en gammal halmkupa det var en liten ,så jag körde in via flustret och rätt som det så fick jag se en död drottning ligga på skivan där bina vandra in då blir man både arg o ledsen att man rensade rent i kupan och så var det jätte lite bi kvar så jag tar bara den och slår ut resten på skivan då kommer drottning nummer två springande raka vägen in i kupan då vart man riktigt glad ;D 
kan det varit så att bägge två var med i svärmen.
Det kan finnas flera drottningar i svärm. Inte nödvändigtvis från samma samhälle. Flera svärmar kan slå sig ihop, i den slutgiltiga bostaden blir det bara en kvar.
Den döda drottningen var betydligt mindre och bägge var helt gula.
Så i dag for man mellan hopp och förtvivlan en kort stund .

Curt

SV: Två drottningar i samma svärm
« Svar #2 skrivet: 03 jun-11 kl 21:59 »
Vet inte vad som är galet, men mina svar ligger insprängda i citaten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser