Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta bin 20m och nödcell i avläggare  (läst 2745 gånger)

Nybörjare biodling

• Skåne
Flytta bin 20m och nödcell i avläggare
« skrivet: 05 jun-11 kl 13:06 »
Hej
Var och flyttade över mina bin till en målad kupa idag och såg då att de dragit upp en drottningcell fast drottningen finns i kupan (såg henne). Vad ska jag tolka ur det?
Bina (skaksvärm) hamnade i kupan för tre dygn sedan och blev sedan utkörda till sin nuvarande plats. De har 7 obyggda ramar och 3 utbyggda tomma ramar samt 2,5kg apifonda på botten.

Såg även vid mitt besök idag att placeringen av kupan kunde varit bättre och tänkte flytta den ca 20 m. Hur ska man gå tillväga? Hittar bina kupan när det är så kort avstånd?

Nybörjare biodling

• Skåne
SV: Flytta bin 20m och nödcell i avläggare
« Svar #1 skrivet: 06 jun-11 kl 22:26 »
Ingen som kan svara på hur jag går till väga med att flytta de 20 metrarna?

Linamarie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-11 kl 22:34 »
Utan några som helst egna erfarenheter men jag har läst mig till att man inte kan flytta en kupa mer än ca 50 cm per dag/ varannan dag. Flyttar man mer så hittar inte bina kupan. Alternativt flytta kupan 6-7 km bort, vänta en tid, hur länge kommer jag inte ihåg (2 mån?), och sedan flytta den till den plats du vill ha den på.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jun-11 kl 22:44 »
Det går att flytta kupan och sen ställa en skiva snett lutad framför flustret så bina inte kan flyga rakt in/ut, utan måste gå runt. Då får bina orientera sig igen och flyger inte tillbaka till gamla platsen.
En del biodlare säger att du förlorar bin på det viset. Säg vad du tycker när du provat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 06 jun-11 kl 22:56 »
Skapa någon slags labyrint så att bina inte kan gå den vanliga vägen ut. Det kan vara lite hur som helst. Till exempel en bunt kvistar som låter bina gå igenom med lite besvär. Flytta bina en kväll så att dom måste gå ut genom labyrinten på morgonen. Efter några dagar så tar du bort labyrinten. Om cellen inte var bestiftad med ägg eller larv så är det inget att bry sig om.
Läs Carnica bloggen. Vi berättar om en del sådana här saker.
Gidde

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 jun-11 kl 22:26 »
Tack så mycket för alla svar. Ska kika på bloggen.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 18:43 »
Har testat "labyrinttricket" med påföljd att flygbina satt i klasar på gamla stället tills dom dog. Mindre skoj.

Andra har säkert andra erfarenheter men detta är vad jag själv upplevt.

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 19:59 »
Ersam!! Då gör man så här! Du sätter en utbyggd ram från samhället där bina vill sätta sig. Bina sätter sig på ramen och du flyttar ner den i kupan efter flygtid. Jag har TAGIT UPP BIN UR EN SKORSTEN MED LIKNANDE TEKNIK! 2 Hls ramar sammanbundna med spalt emellan.
Lycka till nästa gång!!
Gidde 

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 20:06 »
Tack! Ska testas om det händer igen!  :)

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 jun-11 kl 22:59 »
Jag flyttade bina igår med labyrinttricket. Strax efter att jag öppnat flustret var det en del bin som surrade vid den gamla platsen. Idag när jag var och kollade kunde jag inte upptäcka några bin på den gamla platsen. Ska göra en nogrann koll i kupan i nästa vecka.
Jag hpooas det gick bra, kupan står nämligen mycket bättre till nu!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser