Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjursattack? En höna är borta?  (läst 3555 gånger)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
Rovdjursattack? En höna är borta?
« skrivet: 05 jun-11 kl 16:27 »
Imorse någon gång har luckan fallit ner och hönsen hade hoppat ut på gården. Det låg två högar med duniga fjädrar på gräsmattan från två av djuren, men inte ett spår av den tredje. Vad är det för rovdjur som lämnar en hög med dun? och kan det vara så att den tredje hönan gömt sig och kommer att komma fram? Hur länge kan dom gömma sig? Någon som vet?
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Rovdjursattack? En höna är borta?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-11 kl 17:10 »
Räv brukar lämna fjädrar o dun i "runda" högar, det har jag varit med om.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-11 kl 17:19 »
Även duvhöken skrämd höna kan vara borta en hel dag,
 innan den kommer fram.
Hedemorahöns

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-11 kl 06:44 »
Duvhöken har alltid (båda gånger) lämnat skrovet kvar hos mig. Den tar också mest fjädrar på bröstet först om den inte har riktigt gott om tid.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #4 skrivet: 07 jun-11 kl 08:37 »
Såhär såg det ut. Det här är resterna av tuppen. Fjädrarna ni ser är från nacken eller början på stjärten.  En höna är fortfarande helt borta, vi har inte sett ett spår av henne. Kan hon fortfarande komma tillbaka efter två dygn? Vad tror ni?

ps. Vi har örn i området.

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jun-11 kl 09:00 »
Som någon skrev tidigare så brukar höken och andra halvstora rovfåglar lämna skrovet efter sig. Om en örn gitter ta höns har jag ingen aning om... Alltså så tror jag nog mest på ett fyrfota rovdjur, antagligen räv. Men då borde du kunna följa ett spår av fjädrar. Närmast "slaktplatsen" ligger fjädrarna tätt men efter ett tag ligger de med ett par meters mellanrum. Med lite tur kan man lista ut i vilken riktning rovdjuret fört bytet och kanske hittar man fram till grytet eller legan. Jag har ramlat på en lo genom att följa ett spår på det viset, har även hittat ett för mig tidigare okänt rävgryt via fjäderspår.

Finns där inget spår av fjädrar kanske det snarast är större rovfåglar du skall misstänka.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 07 jun-11 kl 09:11 »
Exakt sådär såg det ut när räven hade varit och norpat ett gäng hönor o tuppar hos Emil förra sommaren och som regnpipan skriver så lämnas som ett spår av fjädrar. Först massor på ett ställe, sedan lite mindre... Sedan inga alls på några meter för att man sedan hittar några till osv. Hittade resterna av en gotlandshöna en bit ifrån, dvs. en vinge efter att ha följt fjäderspåren.
« Senast ändrad: 07 jun-11 kl 09:13 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-11 kl 10:26 »
När grävlingen tog hönor för mig så lämnades inget fjäderspår - utan bara några få fjädrar som antagligen lossats under kampen...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #8 skrivet: 07 jun-11 kl 10:30 »
så såg det ut när rovfågeln var hos mej och tog min ena anka, (duvhöken)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #9 skrivet: 07 jun-11 kl 23:19 »
Tack för alla svar! Det är så tråkigt när det händer!!! och på något konstigt sätt känns det skönt att veta att man inte är ensam i det här...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 07 jun-11 kl 23:40 »
så såg det ut när rovfågeln var hos mej och tog min ena anka, (duvhöken)

Men duvhöken är väl inte stor/stark nog att flyga i väg med sitt byte? De två vi blivit av med låg halvätna kvar på slagplatsen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #11 skrivet: 08 jun-11 kl 12:37 »
jo de kan, men tror de föredrar att äta sitt byte på plats, de är ju rätt stora så de orkar flyga iväg me dem om de vill.
när den var hos mej så flög den igenom nätet och kom inte ut så han var kvar . så jag fångade honom och släppte ut den. den var rätt stor.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser