Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcknings fråga  (läst 6455 gånger)

Bobbo

• Halland
SV: Kläcknings fråga
« Svar #20 skrivet: 15 jun-11 kl 20:16 »
Det gör inget om det lite för fuktigt när man kläcker, hellre det än för torrt. Det sämsta man kan gör är att öppna och vädra ut fukten.

nina77

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 15 jun-11 kl 20:57 »
höj till 70 när du stänger vändningen, sen behöver du inte röra den nåt mer, vid kläckning kommer luftfuktigheten att stiga uppåt 80%, men det är helt normalt. Har du många ägg i kläckaren, kan du öppna snabbt och ta ut äggskal. Se även till att ventilen är på max i öppet läge.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 15 jun-11 kl 22:40 »
Men de att tempraturen svajar mellan 37,2-37,7 gör inget el?

nina77

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 16 jun-11 kl 07:48 »
det vet jag inte, min står på 37.4 för jämnan och då är det 37.7 i kläckaren enl annan termometer. Skulle inte tro att det gör något.

Men de att tempraturen svajar mellan 37,2-37,7 gör inget el?

torpare2

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 19 jun-11 kl 09:22 »
Så små temperaturskillnader kan inte göra något. Jag har nyligen kläckt 4 övergivna ägg i ugnen. Temperaturen där svajade mellan 35 och 39, och luftfuktigheten fick jag bedöma utifrån hur mycket kondensvatten som rann nerför rutan. Det har gått jättefint.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 21 jun-11 kl 10:23 »
Ja tänk vad tiden går fort är redan dag 17 idag så imorgon blire stänga vändarmotorn och vänta på dom små liven :) Ja har höjt luftfuktigheten redan nu till 70% då det brukar ta ett tag innan den ens komit upp till det så :)
Ska bli så kul å se hur många det blir av 21 ägg som det är något i hoppas på alla :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 22 jun-11 kl 13:53 »
Några som varit med om kycklingar på dag 18? Det rör sej väldigt i ett ägg har dom fått hål på lufthinnan då? Ja hör inga pip ännu iallafall

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 23 jun-11 kl 07:56 »
Ingen som kan svara???

nina77

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 23 jun-11 kl 08:20 »
Dvärgägg kan kläckas från dag 19, På mina blev det hålslag igår på dag 20, idag är det hål på många, men ingen har kommit ut. Ska ut o kolla snart igen. Kläcks äggen för tidigt kan man ha haft för hög temperatur i kläckaren. Äggen kan röra sig flera dagar före de kläcks, pipa brukar de göra först när de hackat sig in i luftblåsan. Det rör sig när de lägger sig rätt i ägget.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 23 jun-11 kl 14:09 »
okey ja för de är dag 19 idag så ja får väl vänta mej hålslag imorgon då skulle jag tro :) Är en kyckling snabbare att ta sej ut än ankungarna?
ja också då man pratar med äggen ibland så rör dom sej men idag ha dom inte rört sej något som ja har sett.. Några ägg står det gör väl inget för dom får som inte plats liggade alla äggen...
Får ta ut kycklingarna ur kläckaren ganska fort då dom kläckts då det är så trångt har ju värmelampa så

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser