Hej.
Institutet för forntida teknik, gjorde ett försök åt detta håll för en hel del år sedan. Deras erfarenheter skrev de om i ett häfte.
De hade ganska mycket problem med detta, och det fungerade inte så bra, kort uttryckt, att livnära sig helt från skog, mark och sjö.
De konstaterade helt enkelt att det inte gick att livnära sig direkt ifrån skogen, med ursprungliga metoder, både beroende på att skogarna är inte lika rika längre, och att det kräver en stor skicklighet, och ett väl fungerande samarbete mellan människor i gruppen.
Nämnas bör dock att de inte jagade storvilt själv, utan fick älg/ren levererat till sig, så de hade en förenklad situation, trots allt. Om jag minns så drabbades de av vad som kallas vildrenssjuka. Näringsbrist, kort och gott.
Så minns jag innehållet i häftet de gav ut.
Institutet för forntida teknik håller till i Sveg, kopplat till folkhögskolan där. Eller så var det åtminstonde för en två-tre år sedan, då jag besökte stället.
Så är du inte extremt van jägare/fiskare, så måste du nog ta till andra födokällor, och låta jakt/fiske/samlande bli ett komplement, beroende på säsong och jakt/fiske-lycka.
Mikael Perman.