Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koja  (läst 12304 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Koja
« Svar #20 skrivet: 07 jun-04 kl 10:39 »
Tråkig eller befriande ren i sin utformning, är nog mer en smaksak.

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 jun-04 kl 13:12 »
Varför inte komma på sin egen planlösning???

naivmobil

« Svar #22 skrivet: 27 jun-04 kl 00:51 »
hej.

har inte läst boken, men måste säga att en koja borde byggas av container virke- gratis och återvinning. så ge er ut och samla.

man kan ofta återanvända spiken till och med...

ockupera en liten ö och bygga högt upp i lövverket.
eller bara bygga högt upp i lövverket.

gudsglädje till er alla'

maruko

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 feb-05 kl 05:00 »

Jaktlicens kanske man får skaffa.

Men Var?
I skogen där jag -nästan- bor nu, där skulle det inte funka pga motionsspår och byborna här är så (jävla) korkade.

Ok, hur varm e man?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 04 feb-05 kl 10:28 »
När elden har falnat så är man förmodligen inte så varm alls! Men det är å andra sidan inte vi heller på morgonen, i rikigt hus med kökspanna. Sova i farfarskalsonger och raggsockor under tjockt täcke och alltid se till att man har tändved klart på morgonen är en god idé.

Fast, egentligen.....lite klarar man nog av att frysa. För den goda skens skull  ;)

Vilden

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 mar-05 kl 12:26 »
Håller själv på med ritningarna till en hydda som dock kommer vara en rekonstruktion av den gamla fångstkulturens vinterbostad här uppifrån norrland, alltså med en hyddgrund som är nedgrävd i backen till viss del, i övrigt skall den byggas av björkslanor, torv och näver i huvudsak. Själv kommer jag sedan att bo i denna konstruktion till och från för att testa hur det fungerar med uppvärning från en eldstad/ugn i sten, parasiter i renhudarna och älghudarna, matlagning, ev. fukt/mögelskador osv..
MVH Allan 24 från Lainios vildmarker ;)

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #26 skrivet: 17 apr-05 kl 14:59 »
Min cykelguru Ken Kifer har skrivit om Walden:http://www.kenkifer.com/Thoreau/index.htm

Ken är tyvärr död:http://www.kenkifer.com/death.htm så nu får vi inte hoppas på mer från hans fina hemsida:http://www.kenkifer.com

Fö tror jag inte att jakt är nått man kan tjäna på längre. Det är för dyrt med alla avgifter så man tjänar nog mer på att köpa maten.

art

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 nov-05 kl 12:54 »
äntligen någon som går på min linje, men kojor känns lite bräkliga även för kronofogden som säkerligen kommer att göra något slags anspråk om dom får reda på att någon har hittat en väg ut.

enligt mina erfarenheter gäller det till att börja med att inte låta någon få en chans till att adresera dig på något vis. alltså anonym, okontaktbar och helst osynlig.

jag har som du också viss tvekan om vintern gällande detta. genomförbart, ja. psykiskt och fysiskt hälsosamt, förmodligen nej.

vad man behöver är andra likasinnade från södligare breddgrader för utbyte och samverkan.

Eulalia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 nov-05 kl 14:03 »
När elden har falnat så är man förmodligen inte så varm alls! Men det är å andra sidan inte vi heller på morgonen, i rikigt hus med kökspanna. Sova i farfarskalsonger och raggsockor under tjockt täcke och alltid se till att man har tändved klart på morgonen är en god idé.

Fast, egentligen.....lite klarar man nog av att frysa. För den goda skens skull  ;)

En ide är ju att bygga hyddan i två plan, och ha lite djur halva nedre planet, så får man upp värmen till sovloftet.
Kanske det stinker, men man vänjer sig nog :-) det är ett billigt pris för lite värme.

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 11 dec-05 kl 22:59 »
Några böcker om kojboende:

Malin Arvidsson - Den bildsköne : berättelsen om den Bildsköne Bengtsson

Geoffrey Household - Attentat mot diktator (Rogue Male), roman
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 07:05 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

tomtedockan

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 dec-05 kl 20:40 »
Jag sitter just nu och planerar inför sommaren... Det finns en liten kolarkoja i skogarna i närheten, som jag funderar på att ockupera några dagar i sommar. Den har två sovplatser och en liten öppen eld -skorsten av staplade stenar. Tyvärr behöver taket fixas eftersom ingen bryr sig om den längre (förutom jag då).
Så sovplats och värme har jag tillgång till... Men vad kan man hitta för ätbart i skogen? Kanske skulle kunna fiska i den lilla ån i närheten, där ska jag i alla fall bada..  :)

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 dec-05 kl 06:18 »

Hej.
Institutet för forntida teknik, gjorde ett försök åt detta håll för en hel del år sedan. Deras erfarenheter skrev de om i ett häfte.
De hade ganska mycket problem med detta, och det fungerade inte så bra, kort uttryckt, att livnära sig helt från skog, mark och sjö.

De konstaterade helt enkelt att det inte gick att livnära sig direkt ifrån skogen, med ursprungliga metoder, både beroende på att skogarna är inte lika rika längre, och att det kräver en stor skicklighet, och ett väl fungerande samarbete mellan människor i gruppen.

Nämnas bör dock att de inte jagade storvilt själv, utan fick älg/ren levererat till sig, så de hade en förenklad situation, trots allt. Om jag minns så drabbades de av vad som kallas vildrenssjuka. Näringsbrist, kort och gott.

Så minns jag innehållet i häftet de gav ut.

Institutet för forntida teknik håller till i Sveg, kopplat till folkhögskolan där. Eller så var det åtminstonde för en två-tre år sedan, då jag besökte stället.

Så är du inte extremt van jägare/fiskare, så måste du nog ta till andra födokällor, och låta jakt/fiske/samlande bli ett komplement, beroende på säsong och jakt/fiske-lycka.

Mikael Perman.

Eulalia

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 31 dec-05 kl 09:09 »
Men vad kan man hitta för ätbart i skogen?

coolt, det låter helmysigt!
några länktips, så du slipper svälta:

http://www.downsizer.net/Projects/Finding_Food/
http://www.abo.fi/~kpurasjo/natur.htm

http://www.wildmanstevebrill.com/
« Senast ändrad: 01 jan-06 kl 16:56 av Eulalia »

matisse

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 okt-06 kl 09:29 »
Varför inte göra som samerna?
Bo i kåta...
Den ultimata lösningen...

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser