Hej!
Jag har precis som christine inte heller hägnat in mina ankor utan dom har gått fritt utan problem. Dom gick inte särskilt långt från huset utom vid regnväder när det brukade bli lite längre utflykter till vattenpölarna som bildades lite här och var. Jag hägnade istället in den del av tomten som ankorna inte fick gå på med ett 60 cm hönsnät och mina gulankor höll inte på med några flygövningar så det fungerade alldeles utmärkt.
Det beror förstås på vilken ras man har hur högt nät man behöver, myskankor är ju lite mer flygga av sej så dom kräver säkert högre staket som zimba berättar. Det allra bästa i rovdjurssynpunkt är ju att ha dom i hönsgård men eftersom ankor äter gräs och slabbar en del så blir marken till lera ganska snart om man inte har en STOR inhängnad.
Vill man hägna in ett större område så har jag läst någonstans att det fungerar med eltråd men eftersom man måste ha trådarna ganska lågt så kan det ju bli lite problem med gräsväxten.
När det gäller katter och hundar så är ju i alla fall katterna inga problem förutom eventuellt när ankorna har små ällingar. Men jag skulle vilja se den katt som vågar attackera ällingar som försvaras av en ankhona.

Hundar har jag ingen egen erfarenhet av när det gäller ankor förutom den jakthund som kom förbi och tog tio av dom under älgjakten. Men min kompis som har ankor och flera hundar av olika raser har aldrig haft några problem efter att ha lärt hundarna från början att ankorna inte är något man får jaga.
/Tedarix