Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänga in ankor  (läst 3120 gånger)

storm

• Gäst
Stänga in ankor
« skrivet: 15 aug-06 kl 19:55 »
Någon som har förslag på hur man enklast och helst säkrast stänger in ankor? Är elnät enda alternativet, eller kan man kanste stängsla med tråd?

zimba

Re:Stänga in ankor
« Svar #1 skrivet: 15 aug-06 kl 20:08 »
jag har haft 2 myskänder som gått i en hönsgård med 2m nät i ett år men för en vecka sedan flyttade jag dem till en ny inhägnad med 1m högt hönsnät.idag har en kommit på att det var lätt att bara hoppa upp på staketet sedan var det bara att traska ut jag har plockat in henne 10 ggr idag jag tror el är bättre

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 08:24 »
Jag har inget stängsel alls. Mina ankor går inte långt från dammen. Visst jag tar en risk med räv i faggorna, men å andra sidan har en  kalkontupp som är bra på att vakta. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

storm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-06 kl 12:39 »
Vi har oxå katter och en hund som kanske gärna tar sig ett skrovmål. Hur går det för er som har lösgående ankor?

Tedarix

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-06 kl 16:07 »
Hej!
Jag har precis som christine inte heller hägnat in mina ankor utan dom har gått fritt utan problem. Dom gick inte särskilt långt från huset utom vid regnväder när det brukade bli lite längre utflykter till vattenpölarna som bildades lite här och var. Jag hägnade istället in den del av tomten som ankorna inte fick gå på med ett 60 cm hönsnät och mina gulankor höll inte på med några flygövningar så det fungerade alldeles utmärkt.

Det beror förstås på vilken ras man har hur högt nät man behöver, myskankor är ju lite mer flygga av sej så dom kräver säkert högre staket som zimba berättar. Det allra bästa i rovdjurssynpunkt är ju att ha dom i hönsgård men eftersom ankor äter gräs och slabbar en del så blir marken till lera ganska snart om man inte har en STOR inhängnad.
Vill man hägna in ett större område så har jag läst någonstans att det fungerar med eltråd men eftersom man måste ha trådarna ganska lågt så kan det ju bli lite problem med gräsväxten.

När det gäller katter och hundar så är ju i alla fall katterna inga problem förutom eventuellt när ankorna har små ällingar. Men jag skulle vilja se den katt som vågar attackera ällingar som försvaras av en ankhona. :P
Hundar har jag ingen egen erfarenhet av när det gäller ankor förutom den jakthund som kom förbi och tog tio av dom under älgjakten. Men min kompis som har ankor och flera hundar av olika raser har aldrig haft några problem efter att ha lärt hundarna från början att ankorna inte är något man får jaga.
/Tedarix
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 14:25 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 16 aug-06 kl 16:22 »
Jag har mina höns frigående men inte alla samtidigt, Jag har c.a 100 höns två hundar, fem katter och ett trettital kaniner i hägn.
Katterna har inget intresse av hönsen men var väldigt intresserade av kaninerna i början. Hundarna går lösa och har insett att djuren på gården ingår i flocken och lämnar dem ifred men tollererar inga andra djurs intrång på gården.
Det händer att de jagar iväg en höna då och då men dom har aldrig tagit någon. Däremot låter de inte någon höna eller tupp komma in i garaget där deras matskålar står.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser