Angående hur de klarar sig utan värme: Jag har nu nykläckta kycklingar trots två dumtabbar gjorda av mig själv. Hade hönorna instängda i redet så jag lyfte ut dem varje kväll (de vägrade ligga någon annanstans och jag ville inte att andra skulle gå in där eller att kycklingarna skulle ramla ned vid kläck) för mat- och bajspaus.
Efter en veckas upp- och nedtagande glömde jag att gå tillbaka att lyfta upp dem och stänga in dem i redet = 12 timmar utan hönan på. Gick ett dygn sen glömde jag av det igen! Då gick det 8 timmar. Ena hönan fick tre friska kycklingar. Den andra har slarvat med äggen under tiden så där har det nu gått fem dagar över tiden, men ju oftare äggen kyls ju längre fördröjning av kläck så jag avvaktar några dagar till. Gjorde bort mig med sena ägg för ett tag sen och tog sönder ett med levande kyckling i och ingen gulsäck indragen - vad jag kände mig dum! Så jag väntar länge nu med att ta bort, fast hönan kastar ut äggen själv efter tre dagar har det visat sig ligga levande kycklingar i...
Så vid en veckas fosterålder kan det trots 8-12 timmars uppehåll gå bra sen.