Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshjärnor som värper i buskar å snår + smiter utanför tomten?  (läst 2307 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Mina söta Gullor får spankulera fritt på tomten, nu har de kommit på att det finns en massa smask i fjolårslöven som ligger mellan staketet och häcken längs med vägen. Jag har nätat, täppt till småhål och motat bort dem men icke! De ska bara dit. Nu åker det ju väldigt få bilar förbi men nog är jag lite skraj att de ska ge sig ut på vägen i ett obevakat ögonblick. Nu antar jag att de gärna håller sig i buskaget och inte gärna går ut i öppen terräng, har jag fel?

Dessutom har 3 av 4 bestämt sig för att lägga sina ägg någon annan stans än i hönshuset!!! Hur i helskotta ska jag hitta deras gömma på 2500m2 med massor av buskage, sly å andra skrymslen? Jag vill ju helst inte stänga in dem i hönsgården men vill ändå att de värper inne

Hur gör ni andra som har era höns frigående ute? Dresserar ni dem? Mutor?
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Wildvittra

• -
Vi har också en tomt på 2500 kvadrat där hönsen går fritt, dock inte hela tiden utan på kvällar och helger då vi är hemma. Våra höns är rätt duktiga på att gå in och värpa i hönshuset även då de går fritt på gården *peppar peppar*, fråga mig inte varför men så är det  ::)
Vad gäller rymningen har jag inget bra svar, förvånande nog så håller sig våra innanför fårstängslet vi har runt tomten, men vi har ingen väg i närheten så vi behöver heller inte oroa oss. Hoppas du hittar en lösning!
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Ägg överalt här också...
Ibland funkar det att lägga gummiägg i redet. Och ibland funkar det så bra at dom lägger seg att ruva  :P

Just nu har jag en höna som har gömd sina ägg de sista två veckorna. En vacker dag finner jag nok gömstället  :-\
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Leifem

• Gäst
Hota med att dra in lördagsgodiset för den som inte sköter sej  >:D
Nejdå!... hönshjärnor är mycket mer än bara hönshjärnor..  Kan det tänkas att de vill ruva.. o de ser ju att äggen plockas bort..  >:(
Jag upplevde det som så, att vissa av mina inte fick riktig "ruvfeber" förrän de hade ett fullt rede. o de acepterade Inte ett iordningsställt rede !!
Efter ett tag kom en av mina inte in på kvällarna.. o jag såg inte vart hon tog vägen de få ggr jag såg en skymt av henne!
Stolt dök hon senare upp med en kull kycklingar  :o  De sprang runt med henne o alla de andra stora var väldigt försiktiga med dem. Första veckorna återvände hon på kvällarna med sina små till redet, o först då kunde jag följa efter, o såg att hon legat under bar himmel i ur o skur! Undanskymmt i HÖGT gräs. minst 50 m iväg från "boendet"..   Detta har hänt mej 2 ggr, o med olika höns. .    :D    :D
Så dina höns har kanske egna planer  :D :D
Men, vid ett tillfälle hittade jag ett 20-tal ägg där jag minst anade det Fast jag hade Letat ??? ???

Turnit

• Västergötland
Mina värper sina på golvet...sen sprätter de över dem.....ändå har jag gjort iordning redena så fint....men icke.....så jag får stå med en liten hacka och rota runt...för att inte krossa några!

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

flax

• Halland
Har mina fritt. Oftast är de duktiga på att gå in i hönshuset för att värpa, men på senaste tiden har jag tyckt att dvärg hönsen lämnat lite dåligt med ägg....

Hittade ett välfyllt lite bo när vi klippte gräset igår, säkert tjugo ägg bland brännässlorna som växer längs ladugårsväggen.... ::)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Tack för att ni delar med er. Efter en del letande i går, hittade jag en gömma med 7 ägg under gamla utedasset!!! :-X
De får ligga kvar ett tag så ser vi vad som händer. Men då återstår 2 hönor som lägger någon annan stans, jag ser ju skillnad på deras ägg så jag vet vilka som är "skurkor" i detta äggdrama (:)

Ja jag får väl ge min ut å krypa runt lite mer. Tur att solen skiner i dag med 8)

Ha de bäst, Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser