Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare och varroainlägg  (läst 5312 gånger)

jacobfor

• Uppland
Avläggare och varroainlägg
« skrivet: 08 jun-11 kl 18:05 »

Hej,
Jag är ny biodlare och köpte mitt första samhälle i slutet av maj. Det sitter på nackakupa och jag har redan expanderat med andra yngellådan, några dgr efter uppställning av samhället och en skattlåda med galler under i helgen. nu har jag tre frågor som jag hoppas att någon vänlig biodlare kan svara på:
1. Jag vill gärna göra avläggare för att expandera min bigård men jag vill helst inte att modersamhällets honungsproduktion ska påverkas. Jag tänkte göre enl vad som beskrivs i "Min första sommar som biodlare" med 2 täckta yngelramar 2 utbyggda ramar 2 honungsramar. Eftersom jag ännu inte har några extra utbyggda ramar så får det bli ramar med mellanvägg. Hur kommer då modersamhällets honungsproduktion att påverkas?
2. Är det att rekommendera att köpa en drottning eller kan jag spara pengarna genom att låta bina dra up en egen drottning (jag antar att jag måste se till så att det finns lite öppet yngel i yngelrammarna i så fall, då det ännu inte finns svärmceller i modersamhället)
3. hur ska man montera varroainlägget, om jag lägger det ovanpå botten och sedan ställer yngellådan ovanpå så får inlägget inte riktigt plats och liksom skjuter upp ramarna. Vart ska jag placera inlägget? gör jag rätt?

Jag hoppas att någon kan svara mig. Jag ska visserligen till min biodlarförening nästa vecka men vill gärna kolla med er innan eftersom jag tänkte inspektera samhället i helgen.

Med vänliga hälsningar,

Jacob

Curt

SV: Avläggare och varroainlägg
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 20:25 »
Hej,
Jag är ny biodlare och köpte mitt första samhälle i slutet av maj. Det sitter på nackakupa och jag har redan expanderat med andra yngellådan, några dgr efter uppställning av samhället och en skattlåda med galler under i helgen. nu har jag tre frågor som jag hoppas att någon vänlig biodlare kan svara på:
1. Jag vill gärna göra avläggare för att expandera min bigård men jag vill helst inte att modersamhällets honungsproduktion ska påverkas. Jag tänkte göre enl vad som beskrivs i "Min första sommar som biodlare" med 2 täckta yngelramar 2 utbyggda ramar 2 honungsramar. Eftersom jag ännu inte har några extra utbyggda ramar så får det bli ramar med mellanvägg. Hur kommer då modersamhällets honungsproduktion att påverkas?
2. Är det att rekommendera att köpa en drottning eller kan jag spara pengarna genom att låta bina dra up en egen drottning (jag antar att jag måste se till så att det finns lite öppet yngel i yngelrammarna i så fall, då det ännu inte finns svärmceller i modersamhället)
3. hur ska man montera varroainlägget, om jag lägger det ovanpå botten och sedan ställer yngellådan ovanpå så får inlägget inte riktigt plats och liksom skjuter upp ramarna. Vart ska jag placera inlägget? gör jag rätt?

Jag hoppas att någon kan svara mig. Jag ska visserligen till min biodlarförening nästa vecka men vill gärna kolla med er innan eftersom jag tänkte inspektera samhället i helgen.

Med vänliga hälsningar,

Jacob
Du har många undringar. Steg ett är att ta bort spärrgallret. Anledningen är att drottningen behöver två lådor för yngel. Steg två är att vänta tills det finns täckt yngel i tillräcklig omfattning. Steg tre är att köpa en parad drottning.
Steg fyra är att göra en avläggare på två ramar täckt yngel+en ram med mat+en utbyggd+en mellanvägg. Steg fem är att tillsätta den nya drottningen i utätningsbur. Inga följebin, inte för mycket foderdeg. Spraya vatten på avläggaren i en vecka, sen klarar dom vattenhämtningen själva. Steg sex är att ersätta mellanväggen med en foderram för flytande foder. Lägg lecakulor på 50% sockerlösning. Steg sju är att flytta över till ett 10 ramars yngelrum. Fortsätt att  ge foder. Samhället kommer att bli övervintringsdugligt. En bra idé är att spraya avläggaren med 15% mjölksyra före tillsättningen av drottning om det finns varroa i området.

Curt

« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 20:28 »
Listen på botten måste vara minst 15 mm, då får inlägget plats. Du får lägga på en list helt enkelt så att inlägget passar.

jacobfor

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 22:03 »
Listen på botten måste vara minst 15 mm, då får inlägget plats. Du får lägga på en list helt enkelt så att inlägget passar.

ok, då förstår jag. jag kände att den inte riktigt passade. Jag får köpa en list när jag köper mtrl till avläggaren. Tack för svaret!

jacobfor

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 22:11 »
@ Curt: Tack för det snabba svaret. Jo, det blir mycket frågor så här i början. Tack för en tydlig beskrivning. Alltså bara för att förtydliga min beskrivning, jag har just nu två yngellådor och ovan det ett spärrgaller och en skattlåda på det. Jag tror att det är enligt konstens alla regler.
Då föreslår du alltså att avläggaren placeras i en halvlåda i början och sedan flyttas över till en vanlig låda när samhället börjar fylla upp ramarna.
Hur påverkas honungsskörden i modersamhället av att man tar yngelramar från det? Kommer jag att få en minskad honungsskörd?

Mvh,
Jacob

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 22:39 »
Två LN lådor yngelrum, spärrgaller och skattlådor ovanpå är rätt.

Bara för att göra det enkelt för dig att välja hade jag gjort avläggaren helt annorlunda :) Du förlorar sensommarskörden men får avläggare som blir starka och övervintrar fint och det är det värt tycker jag.

Jag hade gjort så här:

Jag hade beställt 1-3 parade drottningar till andra halvan av juli. När du vet vilken dag du får dem, skatta samhället en vecka innan så du inte behöver göra allt på en gång. Detta blir din slutskattning och du får ingen mer honung efter det. Rör inte yngelrummet. Spara eventuellt en halv låda honungsramar på samhället, det är enklare än socker till avläggare.

När du får drottningen/drottningarna, leta upp den gamla och fördela allt yngel och alla honungsramar lika mellan så många samhällen du har drottningar till, dvs även ursprungssamhällets plus de nya. Fyll på med mellanväggar så det blir full låda. Det som står på gamla platsen ska ha en låda mellanväggar extra för att få plats med alla bin. Häng in drottningarna mellan yngelramarna i utätningsbur. Kolla att hon blir utäten och kolla efter ett par veckor att det läggs arbetaryngel i alla samhällen. Sedan behöver du inte göra mer förrän invintring.

Vid invintringen kollar du att alla tagit sig bra (det kan man inte räkna med), om något inte gjort det, ta bort drottningen och förena med annat över tidningspapper. Därav att det är en fördel att hålla avläggarna på en låda tills de kommit igång. Jag ställer alla ramar i ordning för invintringen redan när jag skapar avläggaren, tänker man på det så behöver man inte göra något mer än kolla och ge dem foder till invintringen.

olof

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jun-11 kl 22:50 »
...2 täckta yngelramar 2 utbyggda ramar 2 honungsramar. Eftersom jag ännu inte har några extra utbyggda ramar så får det bli ramar med mellanvägg...
Gå bara inte under 4 utbyggda ramar (2 yngel+2 honung), var lite försiktig med mellanväggarna. Honungsramarna kommer att fungera som utbyggda ramar och 4 utbyggda ramar är ok.  Det dröjer för länge innan de är användbara annars, avläggaren har inte kapacitet att bygga ut mellanväggarna och drottningens äggläggning bromsas. Låt hellre  modersamhället bygga ut dem om du har brist. Det måste du offra från skörden eller får du fodra med sockerlösning med risk för röveri och förfalskad honung och andra problem.

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 22:54 »
...att låta bina dra up en egen drottning (jag antar att jag måste se till så att det finns lite öppet yngel i yngelrammarna...
Köpedrottning är bäst, svärmceller är bra, nödceller byggda i modersamhället ok, nödceller i avläggaren är inte att rekommendera eftersom de har inte kapacitet till det.

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 22:58 »
...3. hur ska man montera varroainlägget, om jag lägger det ovanpå botten och sedan ställer yngellådan ovanpå så får inlägget inte riktigt plats och liksom skjuter upp ramarna. Vart ska jag placera inlägget? gör jag rätt?  ...
Nackakupan med nätbotten? Jag lägger mina under nätbotten på lite tegelstenar eller benställningen eller nåt så det kommer upp från marken. Tänk bara på att du behöver dubbla nedfallet för att få rättvis bild eftersom du inte samlar över hela ytan. Bikläder och handskar på när du gör det på sommaren, getingar bygger ofta bo där!

jacobfor

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-11 kl 08:36 »
@Olof: Tack för de snabba svaren. Mycket intressant! Det verkar ju som att det finns lite olika tekniker här men så verkar det ju vara. Gemensamt är iaf att köpa en eller flera parade drottningar. Jag börjar med det eftersom det verkar ta mest tid. Jag ska kolla på föreningen om det är någon där som har att sälja.

Aspargus

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-11 kl 09:51 »
Hej Jacob,
Ett tips i all välmening; Ha den där "sargen" på under vintern. En botten som är så trång riskerar att kväva bina under vårvintern, när nedfallna döda bin täpper igen hela klabbet även om det är en nätbotten. Det hände mig nu i vintras och kändes ju väldigt onödigt. Bättre att ha ordentligt med utrymme till  botten. Det enda du "riskerar" är ju lite vildbygge där på våren, men det kan du leva med(alternativt ta bort sargen igen under våren).

Kommentar till varianten med varroainlägget under nätbotten: Myror och andra kryp rensar gärna bort kvalstren. Kan lösas genom att smörja in inläggen med lite matolja t ex.
Lycka till!

jacobfor

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 jun-11 kl 09:19 »
Tjena,
I lördags gjorde jag en avläggare med två yngelramar och drivfoder i en normal nackalåda. Övrigt utrymme fyllde jag med mellanväggar och minskade flusteröppningen till 2 cm. Pratade med försäljaren i den lokala bibutiken och det var hans råd att göra så. Han trodde att avläggaren skulle hinna dra upp en ny drottning innan juli.
Nu var jag där igår och såg att det låg lite döda bin utanför (5 st) och ca lika många inne i kupan. De har byggt två svärmceller som inte hade yngel (naturligt eftersom det inte finns någon drottning) men inga nödceller, vilket jag hade hoppats på. Det finns fortfarande otäckt yngel i ramarna så det kanske kommer. Eventuellt har jag för höga förväntningar på hur snabbt det går men jag hade hoppats på en täckt nödcell.
Är det här normalt för en avläggare? Tanken är väl att om de inte har gjort någon nödcell om en vecka så får jag beställa en drottning för att hinna få ett invintringsdugligt samhälle.

/Jacob

Aspargus

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 16 jun-11 kl 09:35 »
Hoj,
Några döda bin är inget att bry sig om, kanske getingar som varit i farten. Värre är att de inte byggt nödceller. Du har inget att tjäna på att vänta ytterligare, har de inte börjat bygga nödceller än kommer de inte att göra det heller.
Det räcker inte med öppet yngel, de måste få yngel som är tillräckligt ungt för att lyckas. Om du har möjlighet, ge dem bums en ny ram med nykläckt yngel(eller ägg). De måste också vara tillräckligt många för att kunna hålla allt yngel varmt, annars blir den större yngelmängden en belastning. Föreslår följande; Skär ut en liten kakbit med yngel/ägg, stick en tändsticka igenom den och hänga in i avläggaren på ett sätt så att de har plats att bygga på den. Normalt börjar de bygga nödceller bums.

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 jun-11 kl 09:42 »
Nja, i tid med att du får en beställd drottning är bina för gamla i denna avläggaren. Lyckas de inte dra upp en drottning själva så slå samman avläggaren med modersamhället igen med tidningspapper emellan och gör en ny avläggare när du får drottningen. Bin utan drottning är en färskvara somredan efter 1-2 veckor är rätt oanvändbara.

Det är inte så att de gamla bina inte kan dra upp yngel, men unga bin gör det mycket effektivare än gamla och det blir ingen tillväxt i avläggaren förrän nya drottningens bin krupit ut och börjat jobba, dvs 3-4 veckor efter nya drottningen lägger ägg.

En avläggare gjord i samma bigård blir av med alla sina dragbin (de flyger tillbaka) och därför kommer det inte in något pollen eller vatten. Det öppna yngel som följer med svälter tills avläggarens husbin mognat lite och själva blivit dragbin. För att producera en ny drottning går det åt mycket pollen (och vatten) och att låta avläggaren själv dra upp en drottning är därför ingen bra idé, mitt i värsta pollenbristen ska de göra något som tar massor av resurser.

jacobfor

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 16 jun-11 kl 10:26 »
typiskt... hmmm ja, jag gör nog som du säger och införlivar avläggaren i modersamhället till helgen och beställer en ny drottning så fort som möjligt genom min biodlarförening om det går, annars på något annat sätt. Tack för rådet!
mvh,
Jacob

olof

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 jun-11 kl 16:52 »
...Det verkar ju som att det finns lite olika tekniker här men så verkar det ju vara...
Precis så är det och det fascinerande med biodling är att flera helt olika metoder fungerar ungefär lika bra - om man följer en metod. Men när man blandar metoder eller skippar steg för att man inte inser att de är viktiga så fallerar alla metoder.

Vi har dessutom alla olika mål med vår biodling, någon vill producera honung, någon ägnar sig åt avel och någon skapar fler samhällen. Målet påverkar hög grad valet av metod.

Att ha 2-3 samhällen och få honungsskörd är egentligen rätt okomplicerat och man ska inte krångla till det med skötselmetoder som mer handlar om att optimera avkastningen om man inte har det behovet.

jacobfor

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 21 jun-11 kl 16:17 »
Liten uppdatering: Igår var jag ute i bigården för att sätta tillbaka bina från avläggaren till modersamhället. Senare på kvällen var tanken att jag skulle ut till killen jag köpte modersamhället av för att köpa en drottning på 3 ramar. Dock visade det sig att avläggaren hade dragit upp en stor och fin täckt nödcell. Som nybliven biodliare blev jag ju så nyfiken så att jag bestämde mig för att behålla avläggaren och se hur den utvecklas. Nödcellen blev täckt runt den 17:e juni så drottningen bör väl kläckas 21 dagar senare (tror jag att jag har läst). Det ska bli skoj att följa den här avläggaren...

olof

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 21 jun-11 kl 16:25 »
Ett utmärkt val, det är precis så man lär sig! Om cellen blev täckt den 17:e bör den nog snarare kläckas torsdag-lördag denna veckan.

jacobfor

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 28 jun-11 kl 08:22 »
Igår var jag och tittade till min avläggare samt skar bort drönaryngel på mitt stora samhälle.
Den stora och fina drottningscellen som var täckt vid mitt förra besök var riven, det var bara halva cellen kvar. Dock kunde jag inte hitta drottningen trots att jag bara har 3 ramar, vilket var lite märkligt. Nu är ju jag novis på detta så jag kan mycket väl ha missat henne men jag upptäckte att det fanns en nödcell till i kupan som nu var täckt (den var byggd vid förra besöket men inte täckt). Om allt gick bra med drottningen, borde inte hon rivit/stuckit ihjäl den nya kommande drottningen?
Vad tror ni? Har det hänt något med drottningen vid urkrypningen ur cellen? Eller är det normalt?

Mvh,
Jacob

olof

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 28 jun-11 kl 19:29 »
En sådan avläggare sätter jag under observation. Det kan vara helt normalt, vissa drottningar vill helt enkelt inte bli hittade. Avvakta och se vad som händer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser