Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggmysterium  (läst 2164 gånger)

Dajen

• Uppland
Äggmysterium
« skrivet: 08 jun-11 kl 20:41 »
Jag är nybliven hönsägare, har sju bruna lohmann som jag haft i fem veckor samt två isbarhönor som jag köpte på hönsbytardagen i Ramstalund för fyra veckor sedan. Lohmannhönorna var 16 v när jag fick dem och nu är alla igång och värper. Isbarflickorna vet jag inte exakt ålder på, bara att de är unghöns. trallallaa köpte dem åt mig hos hönsBörje eller vad han kallas... En av dem har värpt fina gröna ägg i tre veckor, den andra har inte börjat än. Jag bara går och väntar på att hitta TVÅ gröna ägg för första gången!
Men nu till frågan - idag hämtade jag äggen först på kvällen eftersom jag varit borta hela dagen. Ett grönt, som vanligt, och ÅTTA bruna! Det finns ju bara sju bruna hönor?! Kan de värpa flera ägg på en dag? Eller är en av mina isbarhönor inte alls isbar utan något annat, brunvärpande?  ???

Dajen

• Uppland
SV: Äggmysterium
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 22:00 »
Efter en stunds googlande sluter jag mig till att det är en av de bruna supervärparna som levererat två ägg idag och hoppas fortfarande på att isbar 2 snart kommer igång med sina gröna... :) För övrigt vägde dagens tyngsta ägg 97 gram  :P

Dajen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-11 kl 13:49 »
Tja, jag fortsätter hålla igång min egen tråd...  ::)

Idag hade jag sju bruna ägg och ett grönt på morgonen, och nu kl 13 ytterligare ett brunt. Antar att  Lohmannhönorna (som värper som kulsprutor) inte kan hinna klämma ur sig två ägg på så kort tid och att det därmed är min andra "Isbar" som också värper bruna ägg. Och då är hon ju ingen Isbar... :P Nya frågan är - vad är hon då? Är inte grönvärparanlaget dominant, dvs om hon Isbar blandat med något annat, borde hon inte ändå värpa gröna ägg? Hon är svart, men inte lika grönskimrande svart som den andra isbarhönan. Har mycket guld i kragen och några svarta fjädrar på benen. Mindre kam och slör än den andra isbarhönan. Kan hönsBörje verkligen ha sålt en Isbar som inte ens är Isbar till hälften?!  ??? Dumma frågor, kanske, men jag är nyfiken...
Tänkte isolera henne några dagar så att jag är säker på att det verkligen är så att hon värper.

Finns det några teorier hos alla er erfarna alternativare?

derryl098z

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-11 kl 14:12 »
Du kom ju på en bra ide själv,att sätta henne för sig själv och se vad det blir för ägg. ;)
Men rent allmänt har jag aldrig varit med om att höns kan värpa mer än ett ägg per dag.

Dajen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 14:53 »
:) Nej, det trodde ju inte jag heller, men efter att jag fick fler bruna ägg än dito hönor häromdagen så letade jag på det fantastiska internettet och det verkar som om dessa högpresterande värphybrider kan klämma ur sig två ägg per dag någon gång ibland. När det hände häromdagen hade de ju teoretiskt sett haft ända till kvällen på sig att värpa, eftersom jag inte kollade förrän på kvällen. Men att de skulle få ur sig två fram till lunch förefaller ju högst osannolikt.

Frågan är ju fortfarande vad det är för sorts hönapöna jag har fått tag på då...  ;D

Baby Duck

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-11 kl 15:26 »
Det låter som du har fått en KopparMaran istället.

Svart med guldkrage å fjädrar på benen, bruna ägg ;D

Uppfödaren har kanske råkat blanda ihop kycklingarna..

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-11 kl 15:44 »
på tal om två ägg på en dag. jag hade en blandrashöna, värpte ljust gröna ägg, och två om dagen. fem hönor och sex ägg om dagen. sambon trodde de va tuppen som hade börjat värpa:D ::)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 12 jun-11 kl 20:19 »
Det låter som du har fått en KopparMaran istället.

Svart med guldkrage å fjädrar på benen, bruna ägg ;D

Uppfödaren har kanske råkat blanda ihop kycklingarna..

:D Haha! Ja, din beskrivning låter ju EXAKT som vår Guldlock! Det gör ju inget iofs, intressant att få in ytterligare en ras i flocken...otippat, bara.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 12 jun-11 kl 20:54 »
Tycker också det låter som en maran. Heller något annat (för när jag frågade honom förutom maraner hade han inga av den rasen, men kanske har nu då). Isbar har INTE fjädrar på fossingarna. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dajen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 jun-11 kl 22:19 »
Haha, nej, efter det jag läst på om isbar innan jag skaffade dem så kände jag att det var skumt med de där fjädrarna på benen...i början var de inte så framträdande men nu växer de till sig, tycker jag  ;D Får lägga upp en bild på henne så ni får gissa ras!

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser