Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja ungar från mamman  (läst 9216 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Skilja ungar från mamman
« skrivet: 09 jun-11 kl 09:11 »
När skall man skilja kaninungarna från mamman? I Handboken står det att de skall vara två månader, helst tre hos mamman http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Djur/Kaniner/Ungar_%26_Uppf%C3%B6dning där står det också att de kan vara fyra månader med sin kull.

Jag hade för mig att det är sex veckor som gäller och att man sedan bör ha ungarna ihop till minst åtta veckor och att man skiljer könen åt senast vid tolv veckor.

Min lilla kull är nu sex och en halv vecka och jag tänkte ta dem från sin mamma, vill bara ha bekräftat att det är ok. Tänkte nu då sätta ihop dem med min större kull som är åtta och en halv vecka.

Om man har ungarna ihop till fyra månader, dvs sjutton veckor, måste ju risken för att de förökar sig vara ganska stor.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Skilja ungar från mamman
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 10:52 »
Jag skiljer ungarna från modern vid 8 veckors ålder.
Gotlandskaniner, genbank.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 11:05 »
jag väljer att inte ta dem från mamman före 8veckors ålder.. dödsfallen minskar om man väntar med avvänjningen lite extra...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 11:05 »
När de blir könsmogna är naturligtvis lite olika beroende på ras och främst individ. Men det generella rådet, som passar med hur kaniner brunstar, är att skilja dem från mamman vid 8 v ålder. Mamman brunstar vecka 9 efter födsel, och största risken med att låta dem gå för länge med mamman är att någon brådmogen son parar sig med mamman. Om man inte vill para mamman vecka 9 så kan man låta honungarna gå kvar med mamman. Mamman brunstar sedan med tre veckors mellanrum, om jag minns rätt.

Om hanungarna står långt från honor så kan man ofta låta dem gå i gemensam bur tills de är 16 v, då man slaktar dem om det är köttkaniner. Man får dock vara uppmärksam så att de inte börjar bråka, de kan lätt åstadkomma allvarliga skador. Djur som ska till avel (och utställning antar jag, det sysslar jag inte själv med), bör man dela på tidigare, vid 12-14 v.

Hunungarna kan gå gemensamt tills att de ska paras, säljas, slaktas eller vad man nu ska göra med dem.

Om man har flera jämngamla kullar går det bra att sätta ihop honorna för sig och hanarna för sig från de olika kullarna. Man bör då sätta ihop alla som ska gå tillsammans på samma gång, det minskar risken för bråk. Och ungar som är 8 v bråkar nästan aldrig. Se dock till att ha tillräckligt stor bur, de växer snabbt.

6 veckor är för tidigt, man riskerar matsmältningsproblem och andra problem med ungarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 12:39 »
Om man har flera jämngamla kullar går det bra att sätta ihop honorna för sig och hanarna för sig från de olika kullarna. Man bör då sätta ihop alla som ska gå tillsammans på samma gång, det minskar risken för bråk. Och ungar som är 8 v bråkar nästan aldrig. Se dock till att ha tillräckligt stor bur, de växer snabbt.
6 veckor är för tidigt, man riskerar matsmältningsproblem och andra problem med ungarna.

Det är just det här att jag vill sätta dem med de äldre ungarna som nu är 8,5 veckor, jag är rädd att de blir för gamla om jag väntar för länge. Alla un garna har växt fint och är pigga och starka och har levt uteslutande på färskt ängsgräs, med blommor/maskrosor och örter.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 12:46 »
Jag hade valt att sätta ihop dem om någon vecka. Du kan ju byta plats på hanarna och honorna av de äldre gänget, så blir det ändå ny bur för alla när du sätter ihop dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 18:37 »
Jag har inte skiljt ungarna från mamman före 8 v och honungarna har oftast fått gå kvar mycket längre.

gustos

« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 19:01 »
I de flesta fall brukar jag inte ta ungarna från mamman före 8v ålder, i undantagsfall har jag tagit dom redan vid 6,5 - 7 veckors ålder, men då har det rört sig om kullar med 9-12 ungar, och mamma kanin har sett lite trött ut.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 19:10 »
Jag har inte någon lång erfarenhet av kaninavel, men ett tiotal avvanda kullar har det nog blivit och oavsett om de skiljts från mammakanin vid 9 veckor eller i extremfallet (pga en hane kom åt att para mamman direkt efter födseln av kull ett) vid 30 dgr har alla klarat sig utmärkt. Jag är medveten om att man inte får separera mor och barn förrän efter sex veckor, men de äldre syskonen hade inte vett att hålla sig från boet...
Man måste skynda sig medan man har lust

Luppa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 10 jun-11 kl 15:16 »
Jag skiljer av tidigast vid 8 veckor. När jag skiljer av, så delar jag även upp dem i hanar och honor.
Att mamman brunstar om när ungarna är 9 veckor kanske stämmer ibland, men ofta så har de brunstat flera gånger vid det laget. Mina brukar kunna brunsta om redan när ungarna är ett par dagar gamla.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 10 jun-11 kl 15:30 »
Jag skiljer av tidigast vid 8 veckor. När jag skiljer av, så delar jag även upp dem i hanar och honor.
Att mamman brunstar om när ungarna är 9 veckor kanske stämmer ibland, men ofta så har de brunstat flera gånger vid det laget. Mina brukar kunna brunsta om redan när ungarna är ett par dagar gamla.
De brunstar när ungarna är nyfödda, och sedan var tredje vecka, dvs även vecka 9. Det är vecka 9 som professionella kaninuppfödare parar om honan (i Sverige för att följa svenska lagar). Då hinner honan få 4 kullar per år.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 10 jun-11 kl 18:49 »
Skiljer vanligtvis inte före 8 veckor. Ibland får honungarna gå kvar längre med mamma, beror på hur hon är mot dem.

I specialfall såsom att mamman är mycket sliten eller blir sjuk, så skiljer jag tidigare. Men jag säljer helst inte under 8 veckor, och aldrig utan att de har fått bo utan mamma i minst en vecka innan försäljning och klarat det bra. Honor låter jag bo ihop ganska länge om de inte bråkar med varandra, har några ihop just nu som snart är 3 månader.

Enligt föreskrifterna ska de bo med mamma till minst 6 veckor. Det är alltså en minstaålder, inte en riktlinje, precis som burmåtten (jag har minst 120x60cm till mina hermeliner, som minst ska ha 100x50cm).

SKAF rekommenderar minst 8 veckors ålder vid försäljning.
//Lina

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 10 jun-11 kl 19:42 »
De brunstar när ungarna är nyfödda, och sedan var tredje vecka, dvs även vecka 9. Det är vecka 9 som professionella kaninuppfödare parar om honan (i Sverige för att följa svenska lagar). Då hinner honan få 4 kullar per år.

Trodde att du påstod att de brunstar om första gången vecka 9.  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #13 skrivet: 11 jun-11 kl 10:53 »

Jag tänkte sära på mor och barn när de fyllt 6½ vecka, leverans vid 8 veckor.
Då har de fått bo 1½ vecka utan sin mamma fast i trygga omgivningar och tillsammans med sina syskon.
Finns det otingade honor kanske de får bo kvar med mamman...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 11 jun-11 kl 16:51 »
Varför så tidigt? Du får tryggare kaniner om de får bo kvar längre.
//Lina

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 18 jun-11 kl 13:22 »
Tycker ocksa att 6,5 veckor är för tidigt. Vad ska det ger för nytta? Särskilt om de bor ihop i en bur kanske bredvid mamman? Man behöver bara mera burar (eller tomma burar tidigare) och skadar utvecklingen....

8 veckor rekommendera manga böcker och även där kan man nog se att det kan finnas olika lösningar för olika kaninraser.

Mina är ihop med mamman 8 till 12 veckor beroende pa utvecklingen, plats och planer med mamman. Slar jag ihop hanar ur 2 kullar är det de yngstas alder som bestämmer flytten.

Men sedan har jag lantraskaniner och de utvecklas ju langsamare. Enligt min erfarenhet far man klokare och tryggare kaniner när de är med mamman längre tid. ger mig längre tid att bedömmer karaktern.. bra för att bestämmer vem som duger som kelkanin och vem till avel och vem ska kallas för frikassee.  ;)

/Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser