Recepten funna - de fanns i en tidningsbilaga (aftonbladets 'härligt hemma')!
Jag har inte testat ett endaste ett, men vore jag skorpätare skulle jag testa pronto!

Godisskorpor
(40-50st)
240g smör
2,5dl strösocker
1 ägg
knappt 2dl mjölk
11,5dl vetemjöl
1,5tsk bakpulver
1,5tsk vaniljsocker
ca 2dl hackat godis (sisådär av vilket smaskens slag som helst - pick your favourite! lakritsbåtar, nonstop, smörkola..)
Gör såhär:
1. Rör socker och smör smidigt. Rör i ägget.
2. Blanda mjöl, bakpulver och vanilj. Tillsätt mjölblandningen varvat med mjölk. Slutligen så rörs godiset ner.
3. Jobba degen så den blir smidig. Det kan behövas lite mer mjöl om den känns för lös. Om den är för lös så flyter längderna ut för mkt när det gräddas.
4. Dela i 6 delar och rulla ut längder. Lägg tre på varje plåt och grädda i 200grader ca 15 minuter.
5. När de kallnat något så skärs de i cirka 2cm tjocka skorpor. Lägg snittytan nedåt på plåten och torka i ca 100grader med en tesked i ugnsluckan. Torka tills de är helt genomtorra. Det kan kännas som en evighet men tröttnar du så är de riktigt goda otorkade också.
Salta skorpor
(40-50st)
6dl vetemjöl
1tsk bakpulver
100g smör
2ägg +1ägg för pensling
1,5tsk salt
1,25dl mjölk
1dl god ost (t ex västerbotten)
0,75dl hackade oliver
flingsalt
Gör såhär:
1. Blanda mjöl, salt och bakpulver.
2. Rör ihop smör och ägg. Blanda ner vetemjölsblandningen, varva med mjölk. Tillsätt ost och oliver.
3. Knåda ihop till en smidig deg.
4. Dela i fyra delar. Rulla varje del till en längd och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
5. Pensla med ägg och strö på flingsalt.
6. Grädda i 190grader i ca 20min.
7. När längderna har svalnat något, skär dem i 1.5-2cm tjocka bitar.
8. Lägg bitarna med snittytan nedåt mot plåten och torka i 100grader tills de är genomtorra. Ha gärna en tesked i ugnsluckan för att släppa ut fukt.
Kardemummaskorpor
(40-50st)
2,5dl strösocker
240g smör
0,5tsk salt
2dl havregryn
ca 2tsk mald kardemumma
2tsk bakpulver
1,5dl mjölk
11dl vetemjöl
Gör såhär:
1. Blanda socker smör och salt så det blir smidigt.
2. Tillsätt havregryn och kardemumma och blanda rejält.
3. Blanda mjöl med bakpulver och häll i smeten varvat med mjölk.
4. Det kan hända att det behövs lite mer av mjölk eller mjöl. Degen ska vara smidig, inte kladdig.
5. Rulla lite smalare korvar och grädda i 210grader i ca 15min.
6. Skär dem sedan och lägg på högkant på plåt och torka i ugn på 75grader tills de är torra.
ENJOY. (och den som testar - låt oss veta hur det blev!)