Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fick en kyckling efter 1 veckas ruvning, vad göra nu med de andra äggen?  (läst 2664 gånger)

SelmaXXX

Hej, fick av grannen 7 st ägg till min dv kochin höna, som jag la under henne för 1 vecka sedan. Nu hittade jag en nykläckt dunboll under henne. Såklart förstår jag att någon annan höna redan legat på detta ägget 2 veckor. Men... vad ska jag göra med de andra 6 äggen som hönan förmodligen kommer att överge snart då hon redan fått en kyckling? Jag har ingen annan höna som vill ligga nu.
Tacksam för råd! Vill ju gärna ha de andra äggen kläckta också.

fauve

• Gäst
I det läget skulle jag ta undan de först kläckta kycklingen (ha den i bur i annat utrymme) och hoppas att hönan ligger tiden ut på resterande ägg.

WTF

• Västergötland
Jag hade två hönor som låg på flera ägg, de gick båda av sina ägg när första kycklingen kläcktes. Jag tog då in äggen och la dem i en hård kylväska med en skål med vatten och värmelampa över. Duschar lite lätt med en vattenflaska och vänder och har nu på en och en halv vecka kläckt fem ägg!

torpare2

• Hälsingland
Jag har haft en höna som låg kvar på sina resterande ägg. Jag la mat och vatten i redet till kycklingen. Det gick fint. Men det var nog något senare än efter en vecka.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
jag har en ruvhöna som kläck fram en kyckling , men hon ligger än på äggen men hur länge ska jag vänta tills jag tar bort äggen.. det är ungefär 3 dagar sen kycklingen kom..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

torpare2

• Hälsingland
Jag skulle inte skynda mig att ta bort äggen. Hönorna kanske har värpt där några dagar till. Har du lyst igenom dem? Hönan kommer nog själv att lämna äggen när hon inte tycker att det är meningsfullt längre.

SelmaXXX

Än så länge ligger hönan kvar på äggen. Kycklingen mår bra. Jag har stoppat in mat och vatten i redet. Skulle hon överge äggen, har jag en vännina som har en höna som vill ligga men inte ligger på något än, så...då kan man lägga äggen under hennes höna kanske?

torpare2

• Hälsingland
Det låter som en jättebra lösning, förutsatt du får med dig när hönan lämnar redet, så att inte äggen ligger och kallnar.

SelmaXXX

Ojoj, nu har det kommit ytterligare en kyckling, hmmmmm....... Vår kära granne som jag fick äggen av, kan ju inte haft någon koll alls på sina ägg. Jag lyssnade på resterande ägg och kan höra att det tickar i ytterligare ett ägg. Hur lång tid kan det dröja innan det ägget kläcks då???? Förmodligen inte så lång tid kanske?? Kan den stackars hönan känna att där är liv i äggen som hon ligger på??

torpare2

• Hälsingland
Hönan är nog duktigare än någon annan på att veta hur det är fatt med äggen hon ligger på. Vad kul att det kommer kycklingar, även om det är rörigt.

gurkan

Nu blev jag nyfiken - hur har det gått med resterande ägg?

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser