Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du skördat idag...  (läst 149711 gånger)

Linkan

• Västmanland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #620 skrivet: 23 okt-13 kl 12:52 »
Har skördat lite vildvuxna små nypon som jag rensat och lagt på tork bredvid vedspisen. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #621 skrivet: 23 okt-13 kl 14:27 »
Pumpor, nu är hela landet rensat och de sista plockade. Plantorna strök med när vi hade första rejäla frosten i helgen som gick.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

• Skåne
« Svar #622 skrivet: 24 okt-13 kl 15:06 »
De sista hösthallonen, har fortfarande massor med tomater kvar men de är ju inte så välsmakande som när det var varmt och soligt. Mangold och potatis, purjolök och äpplen.

>:D Råttor - satans varelsena, har äntligen hittat den feta stora råtta som legat och förpestat med sin stank,  >:D :( >:( så j...vla äckligt. Men nu är den borta och man kan vara i rummet under igen :P :P

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #623 skrivet: 24 okt-13 kl 15:25 »
Salladslök.  :)

MissT

• Västergötland
« Svar #624 skrivet: 24 okt-13 kl 16:10 »
Slånbär, bara några stycken. Har skurit bort kärnorna och dom ligger nu på tork. Skall se om det går att göra gott te på dom.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #625 skrivet: 25 okt-13 kl 22:53 »
Denna vecka togs den sista potatisen upp. Har varit ett riktigt bra potatisår med en skörd som lär räcka väl tills det är dags att plocka upp de första potatisarna nästa år. Det som väntar härnäst är morötter, palsternackor och rödbetor. Skall pröva min senaste förvaringstanke på dem i år. Plastbackar nedgrävda och isolerade på in och utsidan med halm. Skall väl hålla både möss och vatten ute, vilket inte var fallet med förra årets stukor.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #626 skrivet: 03 nov-13 kl 18:58 »
Trattisar, några små plasternackor,  morötter i en odlingslåda som det blev något vidare med (tydligen för skuggigt) och..... hallon  :o Jag avskrev förstås hösthallonen för typ tre veckor sedan när det var ett antal frostnätter och har inte tittat på buskarna sedan dess. Jag tror jag ska sluta muttra över den gula busken som inte hann mogna tillsammans med de röda. Det är ju bara en enda planta och det är väldans roligt att plocka hallon 3 november (även om den inte kommer hinna varje år).

grisslan

• Skåne
« Svar #627 skrivet: 03 nov-13 kl 19:05 »
Palsternacka, purjolök, vaxbönor (för fröförökning), bladpersilja & broccoli.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #628 skrivet: 03 nov-13 kl 20:08 »
idag har jag skördat min första paprika. Flyttade in plantorna i augusti då var den stor och fin men grön, idag var den nästan helt gul :) mums!

Linkan

• Västmanland
« Svar #629 skrivet: 03 nov-13 kl 21:22 »
Plockade ett gäng trattisar här om dagen, sitter nu och sneglar på min calamondin som har ett tiotal mogna frukter dock är dessa väldigt sura ibland använder jag dem i min guacamole istället för lime. Nått annat bra användings område har jag inte hittat för dessa.

Jag trycker i mig dem endå men surt som bara den är det...  :-X

Gilbert

• Gäst
« Svar #630 skrivet: 03 nov-13 kl 21:43 »
Jag åkte ut till ett ställe vid Skokloster där det finns fina slånbärsbuskar. När jag kom dit hade skogsmaskinerna jämnat allt med marken. Turligt nog fann jag några fina Rönnbärsträd och plockade ett par liter. Kompensationen blev rönnbärsgelé med lite äpple. Komma hem utan något går absolut inte.
Inne i skogarna ser man att vildsvin och rådjur bökat upp varenda Trattkantarell, hela skogen var upp-bökad. Har jaktlagen där tagit semester?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #631 skrivet: 04 nov-13 kl 11:29 »
Första sockerbetorna upplockade och sockerkokning pågår på vedspis för tillfället.

christelle

• Blekinge
« Svar #632 skrivet: 04 nov-13 kl 11:34 »
Första sockerbetorna upplockade och sockerkokning pågår på vedspis för tillfället.
Intressant  :D Hur får du ut sockret ur betorna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #633 skrivet: 04 nov-13 kl 11:41 »
Intressant  :D Hur får du ut sockret ur betorna?
Jag river dem, häller i kastrull och täcker precis med vatten. Låter koka ca: en timma. Silar av betsnafset och kokar ner vätskan till önskad konsistens. Vill man ha hårt socker får man reducera till att det börjar kristalliseras. Det överblivna betsnafset går till hönsmat. Hade man kunnat torka det hade det blivit Betfor. Men det är för bökigt och kräver för mycket energi nu på hösten.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #634 skrivet: 04 nov-13 kl 11:58 »
Hittade en länk som beskriver det ganska bra http://selfreliantnetwork11.blogspot.se/2012/04/grandpappys-homemade-sugar-recipe.html Finns även mycket annat intressant på hans sida

christelle

• Blekinge
« Svar #635 skrivet: 06 nov-13 kl 18:25 »
Tack för länken :D

Varit i svampkogen, plockat massor av trattisar och en jättelik blomkålssvamp så nu är torken i full gång  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Linkan

• Västmanland
« Svar #636 skrivet: 07 nov-13 kl 00:08 »
Har plockat lite frukter från min kalamondin nu under 3 dagar har 2 frukter kvar som jag nog tar imorgon. Dem håller sig bättre på trädet endå.

Znibban

• Skåne
« Svar #637 skrivet: 07 nov-13 kl 14:57 »
Har plockat lite frukter från min kalamondin nu under 3 dagar har 2 frukter kvar som jag nog tar imorgon. Dem håller sig bättre på trädet endå.

Vad är en kalamondin ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #638 skrivet: 07 nov-13 kl 17:08 »
Vad är en kalamondin ???

Ett slags citrusträd.

Linkan

• Västmanland
« Svar #639 skrivet: 08 nov-13 kl 09:28 »
Japp det stämmer, det är en korsning mellan Kumquat och Mandarin. Den är mycket lätt odlad har den inomhus året runt ståendes i fönstret. 3:e gången i år som jag skördar frukt från den, om än små c:a 10talet var gång. Plantan är mycket liten max 20cm på höjden.

Dock är inte smaken någon höjdare tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser