Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svår ögoninfektion - ögat uppsvullet som en liten boll  (läst 3363 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Har ju då och då haft problem med två holländska vithättors ögon med återkommande ögoninfektioner. Nu har en av dem fått en mycket värre. Hade skött ögat men det var lite svullet och trodde det skulle ge sig. Men nu ser jag inte ögat utan det är så svullet och uppspänt så allt man ser är råsa hud och ögonlocken som är delvis öppna runt det råsa då det svullna är så stort. Jag sköljer med saltögonlösning från apoteket och har testat att ge antibiotika i tre dagar nu. Det kommer nu mer klart vätska än var från ögat men lika hemskt svullet. Har även lagt dit lite Noviform. Alla fjädrar som skulle kunna irritera ögat är bortklippta.

Hjälper antibiotika mot detta överhuvudtaget? Något mer jag kan göra? Hon är pigg och äter som vanligt. Var lite småförkyld först men det är borta. Hon är borttagen från flocken med en tupp som sällskap.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Svår ögoninfektion - ögat uppsvullet som en liten boll
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 07:38 »
Gav du antibiotikan oralt ir droppade du i ögat som ögondroppar? Om du inte testat droppa så gör det.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 13:27 »
Aha jag kan alltså droppa det direkt i ögat!
Jag har blandat ut pulvret med vatten och sprutat i munnen.
Har  gett ca 1 gram per 4 kg höna så hon som bara väger några 100 g (600-700 tror jag) har fått 0.2 g pulver.

Kan jag alltså droppa samma koncentration i ögat?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 15:40 »
Jag har gjort det på ankor förut varav en var så illa utsatt att man gick i tankar o avliva, men gav en chans. Varigt o rött. Syntes skillnad efter 2 dagar o hon var bra efter 1 vecka o klarade sig utan "ärr". Droppade morgon o kväll.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 jun-11 kl 16:10 »
Jättebra! Då testar jag från och med ikväll. Blir ju en del droppande för att få samma mängd som i munnen men då jag är direkt på stället så kanske det kvittar att det blir lite spill och inte exakt samma mängd.  :P Det är ju så svullet så det rinner ju nästan av ögat än in i ögat... men det får gå.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-11 kl 16:12 »
Vilket antibiotikum har du använt? Alla antibiotika hjälper ju inte mot alla bakterier. Du hittar kanske en bra dosering i www.fass.se.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jun-11 kl 17:35 »
Vilket antibiotikum har du använt? Alla antibiotika hjälper ju inte mot alla bakterier. Du hittar kanske en bra dosering i www.fass.se.

Du det är en bra fråga (har själv undrat, för det är ju vettigt att veta). Har fått antibiotikan av en kunnig och generös forummedlem här men då var det mot förkylning. Hon gav mig doseringen då. Men hur ska man tolka doseringssiffror från FASS till höns?

torpare2

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-11 kl 21:13 »
Vad heter medlet då? Det finns ju ett djur-FASS under samma nätadress.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 jun-11 kl 23:26 »
Hmm droppat antibiotikan i flera dagar i ögat nu och inte så mycket händer. Lite bättre. En öppning vid sidan till skillnad mot allt det svullna råsa över ögat. Vet fortfarande inte vilken antibiotika jag har (väntar på svar från ursprungsägaren) och snart är antibiotikan slut....Det som rinner från ögat nu är mer klar vätska än gult.

Kanske ska ringa distriktveterinärerna i Flyinge och be att få antibiotika som tar just ögoninfektioner.. är det dyrt när de skriver ut? Kan de ta det på telefon eller måste man ha hembesök? Tänker att kostnaden far iväg då..

Torry

« Svar #9 skrivet: 18 jun-11 kl 09:52 »
Hembesök blir dyrt, bättre att du tar hönan med till veterinärstationen så dom kan kolla ögat. Kostar 300-400kr. Om dom tar det per telefon blir det ju billigare men det är inte säkert dom vill det oftast vill dom se djuret.
//Torry

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 18 jun-11 kl 09:58 »
Har du en bild av hönan att lägga upp här?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser