Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag lita på henne?  (läst 847 gånger)

Gamina

Vågar jag lita på henne?
« skrivet: 13 jun-11 kl 14:09 »
En av mina hönor som ätit ägg sedan slutet på januari har helt plötsligt slutat. Varför hon slutat vet jag inte. Tidigare har jag försökt vänja henne av med dumheterna med hjälp av senpasägg men hon var lite för smart och kom på att hon kunde hacka hål och se vad det var för innehåll. Senapsäggen var med andra ord alltid hackade men inga riktiga ägg fanns och jag såg henne även äta ett sådant så det var inte det att hon inte värpte. Anledningen till att jag har kvar henne är att det är en höna jag verkligen vill ha kvar och avla på.
Nu i lördags fanns det helt plötsligt 1 ägg som jag snabbt plockade och igår fanns det ett till.  Det kanske är lite tidigt att ropa hej än men det är ju ett stort steg i rätt riktining. Har hon gått och blivit ruvsjuk (ligger inte och surar) eller har hon haft någon brist trots allt. Hon har fått säd och foderärt/annat proteinfoder (som hon ätit)+ kalk men min leverantör av säd har lagt ner för sommaren och jag har inte hunnit leta upp någon ny/hunniit till lantmännen så nu får de säd blandat med startfoder till kycklingar och dagen efter foderbytet fanns ett ägg.
Genbank för Gotlandshöns

morellen

• Västergötland
SV: Vågar jag lita på henne?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 15:45 »
det är inte så att hon blir mättare av startfodret så du hinner plocka äggen? (vild teori)

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser