Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbad unghöna  (läst 1149 gånger)

Lina79

• Västergötland
Mobbad unghöna
« skrivet: 13 jun-11 kl 19:12 »
Jag har en liten grupp höns.
Först köpte jag en vuxen höna, en vuxen tupp och två 9-veckors-kycklingar av rasen Dvärgkochin.
Några dagar senare kom jag över en liten benbefjädrad sabelboot, mille fleur ca 8 veckor.
Den sista lilla hönan verkar inte få vara med i gemenskapen...
Hon ligger mest inne ensam i hönshuset medan de andra är ute och ibland nyper de andra henne...
Kommer hon att komma in i gemenskapen??
Funderar på om jag ska köpa en till av samma ras så att hon inte är helt ensam..
Råd tack  :-\
Egna erfarenheter någon???
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Jennyt

• Västergötland
SV: Mobbad unghöna
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 19:27 »
Hon kommer antagligen aldrig komma in i gänget. Höns är obotliga rasister ::)

Din tanke att ge henne ras-fränder e helt rätt, men min rekommendation är att aldrig köpa ensamma hönor. Köp aldrig mindre än två djur från samma grupp ;)

Lycka till.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 16:09 »
Det kan ju ändras - hon är sist in och då längst ned i hierarkin. När de fått nypa henne lite för att visa att hon är lägst i rang så borde de sluta mobba henne och bara nypa till när hon "är i vägen".  Men om hon får en kompis så kanske hon slipper att få all negativ uppmärksamhet och kan ha någon mer att gå med.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 20:48 »
Jag hade en blandrashöna bland mina Orpingtonhöns.Det gick inte alls, dom var skitelaka mot henne.Så jag flyttade över henne till Hedemorahönsen, och där fungerar det jättebra, hon blev en i gänget direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser