Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38773 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
Köpte en dvärgget den 3e februari, Hon hade då fått en killing som dom fick ta bort någon dag innan jag hämta henne. (den hade bryte benet) Där gick hon alltid med en bock och sen när hon och bocken kom till mig så ville hon inte veta av honom, utan hon började vara med min bock som jag hade sedan innan, men han fick aldrig vad jag såg para sig med henne..när han försöker med de så stångar hon honom.

Så min tanke är om geten kan ha blive parad innan jag köpte henne och att de är därför bockarna inte får försöka.

Men nu till dagens läge...

I ca 2 veckor nu har hon drage sig undan alla dom andra och dom andra har inte gått nära henne heller.
Bockarna har lukta henne i rumpan och gjort sig dumma med tungan och stirrig blick.
och nu ikväll såg jag att rumpan har sjunke ihop.. alltså hon ser ut att slutta mer vid svansen.
Sen går hon med svansen rakt upp hela tiden

Men då om man räkna tiden från att hennes killing försvann till nu så har de bara gått 4a månader... och har hon och min bock parat sig så har de som längs gått nästan 4a månader...

hon är rund om magen oxå och har börja fylla mjölk för säkert 3 veckor sedan.
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

• Gäst
Hur gammal var killingen när den togs bort?

LillSkruttet

• Jämtland
de vet jag tyvärr inte... men jag uppfatta det som att den hade varit en vecka, max 2 veckor. men får ej tag på förra ägaren och är lite orolig att missa killningen pga att hon tydligen övergav sin förra killing oxå.. så den fick dom mata med flaska... så denna gång vill jag vara redo så man ser att killingen får mat...

Nu har hon nån genomskinlig flytning där bak oxå.. men hon går runt och ser inte alls orolig ut ser inte ut som att hon har nå ont heller..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Nå?  Hur har det gått?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
inget inatt förutom att hon inte har sovit nått... nu är hon dock mer svullen i baken och hon står inte stilla en sek, utan stampa i backen och går runt å äter... så är hon mer kladdig i baken....

Trollmor

• -
Och bäckenbanden?

LillSkruttet

• Jämtland
har inte känt efter idag.. men hon håller svansen rakt upp igen, å när hon väl lägger ner den så går den rakt ut förutom svanstippen som hänger ner.. men pigg och glad och vilar inte alls lika mycket... känns som att det avbröts, grannens hundar kom på besök så jag fundera på om hon valt att vänta tills hon är säker på att dom åkt...

Sussilo

• Gäst
http://www.dvaerggeden.dk/

Getter är dräktiga ca 148-150 dagar + -  ca 1 v. Tror det står 152 dgr i länken ovan. Om du antar att killingen var 2 v den 3/2 när du köpte geten, kan vi säga att den föddes den 20/1 så vi har något att räkna på. Då är det idag 145 dagar sedan geten senast killade, om jag inte räknat fel (vilket har hänt :P). Hur vet du att geten inte sov på natten  ???

LillSkruttet

• Jämtland
Jag tro du har räknat rätt=) igår kväll så höll hon på dra ihop hela kroppen så hon blev som en liten boll... men idag har hon inte gjort de...
Jag var själv vaken tills min sambo klev upp å geten gick runt å beta sen kom hon å la sig på vår veranda och tillslut så bädda jag till mig i bilen å lämna dörren öppen... då kom hon å låg i gräset nedanför mig...men sova de skulle hon inte ;D

Ska snart ut å kolla henne igen, känns som att ska hon killa så kommer de ske på natten eller tidigt på morgon...

Men bli galen på att ena stunden så ser de ut som att de är på G med flytningar och svullnad där bak sen att hon går undan en bit från flocken.. hon har 2 sovplatser som ingen annan får vara vid och så brukar hon inte vara.. sen att hon aldrig har vela gosa eller komma allt för nära människor till att kräva att vi ska klappa och prata med henne... å går jag så skriker hon på mig å som jag uppfattar de så vill hon att jag alltid ska vara runt henne nu.

Trollmor

• -
Jag har inga bevis, men jag har intrycket, att ett felläge kan rätta till sig, om geten och fostret får böka med det ett tag.  Och att det är vad som pågår nu.

Så jag kan inte låta bli att vara lite orolig för Din get, Lillskruttet.  Så länge hon verkar må bra är det ju OK, men om hon börjar verka trött, eller ha ont, så måste Du nog ingripa.

Och så min käpphäst:  Hur är det med bäckenbanden nu?

LillSkruttet

• Jämtland
Ja hon är pigg och äter.. men igår kväll när jag satt ute så stånga hon mig.. har hon aldrig gjort förut, så de tog jag som att hon ville att jag skulle gå in så då gick jag in... men har inte kommit någon inatt. sen i morse när jag gick ut så väntade hon länge med att komma och möta mig.. men sen kom hon...

hon ser lika ut i kroppen... svansen på samma sätt men jag får inte känna efter idag hur de är... för då springer hon bara undan... vet inte om man ska tvångshålla... är rädd att stressa henne om jag gör de mot hennes vilja...

Men hon är iaf pigg å glad..

men är lite orolig att de ska ske på fredag eller lördag när jag å min sambo inte är hemma...

Sussilo

• Gäst
Om geten killar nu i dagarna och om räkneexemplet stämmer, innebär det att hon blev betäckt genast efter förra födseln och det låter litet.... ??? Eller så var hennes killing äldre än du visste om. Några av mina getter (lantras) kunde ibland brunsta om någon månad efter killning. Tycker hon om att röra på sig kan du ge henne några upp-och-nedvända låga lådor att klättra på. "Gymnastik" kan hjälpa henne att få fostren i rätt läge, om det är det hon jobbar med.
« Senast ändrad: 15 jun-11 kl 18:49 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
ja kan ligga nått i de du säger... för hon har börja klättra på släpvagnar lådor och fyrhjulingen... (tur man inte har bilen hemma idag)
Men nu när jag kom ut så såg jag att mina 2 bockar har stånga varandra blodiga i pannan å rive upp öronen (metallbrickor) så nu fick jag sära på dom... så ena bocken går helt lös lika så geten som ska killa...

Sen har hon nu ändrat till ett 3e boende under en släpvagn... å skulle de gå fel där under så har jag problem att hjälpa henne...

Men bruka dom byta ställen så mycke... känns som hon snart krafsat upp små gropar på hela gården=)

Men hon är pigg och lekfull när hon inte vilar då... så ser inte på henne att hon skulle lida nått.

Trollmor

• -
Vilken bra idé, Sussilo!  Att jag inte tänkte på det!

Sussilo

• Gäst
Geten har killat åtminstone en gång tidigare och bär antagligen på två killingar nu. Ett felläge med två foster kan vara svårt att reda ut om man inte är mycket van. Om det nu ÄR så att hon verkligen ska killa, hade jag inte vågat åka bort förrän allt är över.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 10:14 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
ja hon har iaf nått levande i magen.. för annars bli jag brydd på vad de kan vara som sparkar där inne ;D jag måste tyvärr åka bort på fredag och lördag... men har en mor och en far som är väldigt vana vid får och dom åker nog upp å kollar lite då och då... annars har jag några grannar som ställer upp... så folk som hjälper mig de finns de...men man vill ju själv vara med oxå.

Men förstår inte varför hon får flytningar som bara försvinner heller... tycker hon haft så över en vecka nu :-\

Sen att bockarna skulle bråka så mycket med varandra oxå >:(

Sussilo

• Gäst
 ;D ;D Ja, vem vet vad hon har i magen? En alien eller två? Visst kommer geten att killa, hon har ju haft sällskap av två bockar! Jag gissar på minst två killingar. Frågan är hur de ligger och när de kommer....

LillSkruttet

• Jämtland
ja jag vet inte hur man ser de... men de petar ut klövar på båda sidorna på magen...  ;D men jag tro oxå att de är 2st eftersom att magen är rätt stor och sen att hon redan fått en killing en gång...

Men finns de nått sätt att kunna avgöra hur dom ligger?

Trollmor

• -
Ja, det finns sätt, men de är inte gratis:  Röntgen, ultraljud.

Och om de rör på sig, så är de nog inte Fingal Olsson!  ;D  :D

Och det ÄR sällsynt att ofödda killingar gör spagat ...  ;D

Då tycker jag det låter mycket bättre än jag tyckte förut!

Sussilo

• Gäst
Getter brukar vara duktiga på att reda ut saker och ting, men visst kan det gå snett ibland och jag skulle inte chansa. Har din get, eller har haft, värkar som avstannat och inget hänt efter det, skulle jag ringa en vet.
« Senast ändrad: 16 jun-11 kl 10:12 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser