Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns+Katt  (läst 3111 gånger)

gnets

• Småland
Höns+Katt
« skrivet: 13 jun-11 kl 22:29 »
Hej är det någon som vet hur det är att släppa ut hönsen och hur katterna reagerar om dom jagar dom eller
Vad har ni för erfarenheter av detta??

Naelinor

• Södermanland
SV: Höns+Katt
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 22:35 »
Det finns katter som jagar höns och tycker det är kul (dock har ingen av mina katter haft ihjäl en höna, men jag tror grannens tog en fasan en gång), och det finns höns som jagar katter (fast vad jag vet gör de det oftast när de tar en bensträckare under ruvningen). Hur stora är hönsen? Normalstora går nog bra. Mindre skulle jag nog inte släppa ut med katt i närheten.

Har de tupp så brukar tuppen varna för rovdjur, fast det gäller främst flygande rovdjur. Då är det bra att ha buskar som hönsen kan gömma sig i, då minskar risken för att rovfågeln får syn på och kan slå ned på dina höns.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 22:36 »
Har haft både katter och höns. Upplevde aldrig att katterna direkt jagade hönsen. Jo, när det blev kycklingar blev katterna väldigt intresserade, men jag tror att katterna fick sig ett och annat nyp av hönsamammorna, för de gick långa omvägar runt hönsen :)

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 23:41 »
Hade någon katt som var lite för intresserad av hönsen tills en tuppen satt i ryggen på honom. Sen höll han sig på sin kant.
Andra katter har inte lärt sig, så de har fått gå vidare.

hennum

• Johanna, bor i Lund. Drömmer i Bollerup
    • Skåne
    • Kattens Talan
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 03:31 »
Vi har två höns gående ute på gården, och 4 katter. Också här går katterna stora omvägar runt hönorna för de vet att de inte är att leka med. Men så har vi oxå köpt våra höns vuxna, så de är fullt kapabla att försvara sig.

Grannens schäfer däremot tog den tredje hönan när hon inte var helt fullvuxen... Jäkla byracka. Tacka vet jag vår blandras som är hälften bordercollie och bara ägnar sig åt att valla hönorna, när de låter henne göra det d.v.s.

Kort sagt, det är nog ingen fara så länge katterna inte är ovanligt blodtörstiga och hönorna inte är ovanligt små eller mesiga. Normala katter tröttnar samtidigt som de får första nypet av näbben. Bättre jaga riktiga mesar då.

Almson

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 11:36 »
Hej!

Jag kan instämma med de som inte har problem, har 8 hedemoror och 2 katter, hönsen kom till oss när de var 8 veckor och släpptes ut fritt när de var 10 veckor.

Katterna låg och smög ltie på dem i början men efter tillsägelser eller kanske tillvänjning går de nu tillsammans. Tycks som att katterna gillar att vara där hönsen är, hönsen bryr sig inte det minsta om katterna.

Det tog bara några dagar innan katterna hade vant sig helt med hönsen. Men så är inte mina katter några skickliga jägare, kan knappt fånga en fjäril...

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 12:39 »
Hade en hankatt förut som var en väldigt och jag menar väldigt skicklig jägare men han gav sig varken på våra kycklingar eller kaninungar....jag tror som nån ovan sa att han hade fått sig nåt nyp av nån höna för jag trodde faktiskt han skulle ge sig på hönsen men han gick alltid långa omvägar runt dom....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Aklejan

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 12:51 »
Jag har 3 skickliga jägare hängandes i hönshusen...
En Skogis å 2 stooora Maine Coon....
Jag har hört kommentaren *Fasen, det är ju ett Lo i hönshuset  ;D * flera gånger ..
Det funkar hur bra som helst, dom verkar trivas med varandra...
Känns riktigt bra att katterna håller råttor borta å jag *vet* att dom inte skulle ta en kyckling..

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 13:03 »
mina katter har varken rört höns eller kycklingar, även de är riktigt bra jägare. De rör inte heller kaniner eller kaninungar. Verkar som att de har fattat att de tillhör "flocken"

gnets

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 19:51 »
Tack för alla svar  :) ja då borde det inte vara några problem för det är brahma höns vi har visserligen är dom bara kycklingar men dom är snart större än våra hy-line höns tackar tackar :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 20:11 »
Katta går inte nära varken hundar eller höns här. Näst intill osynlig när de är ute.
Längre ner ser man hur skraj försvarets hangarhundsämne blev när tuppen hotade å hur glad hon blev att slippa bli tuppmat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser