Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst - Ekonomiska frågor gällande häst i företag.  (läst 6154 gånger)

Neiklot

• Gäst
Häst - Ekonomiska frågor gällande häst i företag.
« skrivet: 14 jun-11 kl 08:53 »

Hallå!

Jag står i valet och kvalet.
Antingen skaffa en bättre beg traktor eller skaffa häst!

Ska användas till det mesta, slåtter, köra lite timmer/virke med mera (ner till affären ex.)
Jag jobbar ju mycket med naturreservat, och tycker det ser bättre ut om man har en häst och kör med, tyst och lungt och man kan prata med den. :)

Hästen får stå på företaget : Som vad? Är det en maskin/Inventarie?

Hur gör jag om/när jag köper in foder och liknande: Går det under termen bränsle?
 ??? ;) :)

Behöver en häst ha hästsällskap alltid?
Eller räcker det att den går ihop med grannens hästar ibland?

Vad kostar en häst per månad?
Med försäkring och allt.

Troligen blir det nordsvensk (bruksvarianten) eller i liknande storlek.
Jag slår eget hö men behöver köpa in kraftfoder.

/Neiklot

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Häst - Ekonomiska frågor gällande häst i företag.
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 09:12 »
Hästen blir en inventarie, så den ska avskrivas på 5 år eller så, är den under 10000 kan du nog avskriva den direkt.
Värdet bokförs på    12XX  och sedan skrivs lämpliga delar av mot 78XX om du använder normalkontoplan.

foder/veterinär/etc blir förbrukning/underhåll så nånstans tidigt på ett 5XXX-konto.
(Har du ett litet företag rekommenderar jag att ha konto 5000 för alla icke direkta kostnader)

Hästen brukar må bra av sällskap så då köper du en häst till som också är avdragsgill.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 09:59 »
Varför är inte hästen lager?

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 10:07 »
Du behöver väll ändå två hästar dels för sällskap och sen som back upp om den ena är skadad av nån anledning så du kan full föra dina upp drag.
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 11:06 av pålle »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 10:59 »

Om du har hästar primärt till försäljning då är det lager, precis som ikea har möbler som lager och dustin har servrar som lager.

På ett kontor är samma möbel en inventarie och på ett serverfarm-företag är servern en inventarie.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 11:06 »
Om du har hästar primärt till försäljning då är det lager, precis som ikea har möbler som lager och dustin har servrar som lager.

Så funkar det inte för andra djur, vilket är varför jag undrar.

Edit: saxat ur inkomstskattelagen: 5 § Djur i jordbruk och renskötsel anses alltid som lagertillgångar. Så om Neiklots häst inte skall användas till jordbruk är den inte lager.
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 11:14 av Ulric »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 11:14 »
Så funkar det inte för andra djur, vilket är varför jag undrar.

Man förväntar sig att djuret till slut ska avsäljas till Scan men man får bokföra avelsdjur som inventarie om du vill. Sedan spelar det inte så stor roll, skatte-effekten blir liknande i alla fall.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 12:19 »
man får bokföra avelsdjur som inventarie om du vill

Referens? Jag tycker lagen säger annat.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 12:24 »
Lantbruksdjur är alltid lager. Avelsdjur eller ej.

Travhästar behandlas på annat vis.

Det är ju en viss skillnad på ett lager och en inventarie. Startar du upp en verksamhet och kommer till bokslutet med ett uppkommet lager på 100 000, så läggs det på din inkomst som en intäkt.
Skulle du istället bokföra det som en inventarie, så påverkas inte resultatet direkt, men du gör en avskrivning på 30 % och får alltså ett avdrag på 30 000 första året. En rätt väsentlig skillnad.

När sen verksamheten avslutas och lagret försvinner, så blir det motsvarande inkomstsänkning.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 20:51 »
Citera
Citera
Travhästar behandlas på annat vis.

Travhästen är lager fram till att den börjar användas dvs tränas.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

naturalspirit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 21:05 »
Hästen är ett flockdjur och bör således självklart få umgås dagligen med minst en artfrände!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 21:11 »
Det är väl till och med lag på att man ska ha en kompis till hästen.

Försäkring kostar ca 1500 kr/år om du är snål, nån tusenlapp mer om du vill vara bra försäkrad och 0 kr om du tycker hästen är värd så lite att det inte lönar sig med större ingrepp vid skada tex. Nordsvenskar brukar vara billiga att försäkra. Helst om de inte är travare.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

naturalspirit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 21:13 »
Hästen skall enligt mig vara en vän och medhjälpare, inte ett renodlat redskap i arbetet. Om det sistnämnda är vad du söker tror jag att en traktor är ett bättre val.

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 21:15 »
Citera
Helst om de inte är travare.

har du källa på det?

Kallblodstravaren har bättre rasriskgrupp på veterinärvården än nordsvensken, alltså billigare.
 I livförsäkring ligger dom lika. På bolaget som jag jobbar för.
 ( På veterinärvården ligger nordsvensk lika med varmblodstravare, grupperna baseras på skadefrekvensen)

*sakkunnig notis*
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 21:18 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 21:29 »
har du källa på det?

Kallblodstravaren har bättre rasriskgrupp på veterinärvården än nordsvensken, alltså billigare.
 I livförsäkring ligger dom lika. På bolaget som jag jobbar för.
 ( På veterinärvården ligger nordsvensk lika med varmblodstravare, grupperna baseras på skadefrekvensen)

*sakkunnig notis*

Ja se på tusan det kanske är rätt :) Ibland öppnar man munnen för snabbt hehe. Antog egentligen bara att travarna var dyrare. Tycker våra nordsvenskar är väldigt billiga så därför trodde jag kallblodstravarna var dyrare  :-[
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 jun-11 kl 21:35 »
Man ska inte anta så mycket  :P

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jun-11 kl 11:15 »
Hästen skall enligt mig vara en vän och medhjälpare, inte ett renodlat redskap i arbetet. Om det sistnämnda är vad du söker tror jag att en traktor är ett bättre val.

Hm, jag har väl inte sagt något annat?

Man ska inte anta så mycket  :P

Funkar bra som svar på ovanståendes inlägg.

/Neiklot  - Något av en hästman..
(Not. Jobbar med 35 hästar dagligen!.. bland annat..)

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jun-11 kl 11:24 »

Allting annat i företaget är försäkrat så det är en självklarthet, även om det kostar en tusenlapp mer.. ;)

Jag vet att hästen ska ha en artfrände som kompis, frågan var om den behövde ha det hela tiden.
Grannen har ju hästar och dom kan gå tillsammans - men stallas hos mig?

Hur som, en liten shettis kan vara bra att ha vilket fall. :)

Hästen kommer ju användas i jordbruk/skogsbruk/parkvård u name it...
Men det är ju ingen tjurkalv som tuggar gräs hela dagarna och väntar på slakt...

Äsch, jag får ringa och kolla! ^.^

En annan fråga: var hittar man maskiner?
En sån där hästdragen gräsklippare exempelvis?

vanliga redskap harjag eller har tillgång till.
(Typ slåtterbalk, kälkar och sådant.)

/Neiklot

johe71

« Svar #18 skrivet: 15 jun-11 kl 11:31 »
Jag vet att hästen ska ha en artfrände som kompis, frågan var om den behövde ha det hela tiden.
Grannen har ju hästar och dom kan gå tillsammans - men stallas hos mig?

så här står det i jordbruksverkets publikation "Djurskyddsbestämmelser Häst"

Din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men det kan fungera med ett annat flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser