Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sävslöjd  (läst 3601 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Sävslöjd
« skrivet: 14 jun-11 kl 12:31 »
Vi har en hel del säv i sjön och jag misstänker att mina grannar inte bryr sig om jag röjer lite. ::) Jag gillar när saker är gratis och nu har jag blivit nyfiken på sävslöjd.

Någon som håller på med det?

När ska man skörda? Hur skördar man, drar man upp dom eller skär man av dom? Gör man detta med lie eller skära?

Ska de torka innan man använder dem och hur länge?

Ska man blötlägga innan man binder eller ska de vara torra?

Finns det någon bra bok om denna slöjd?

Till vilka föremål lämpar sig säven bäst/sämst?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Sävslöjd
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 10:06 »
Såg i Uppsala förra sommaren en kvinna som hade gjort olika föremål i säv. Hon hade ett litet krypin nedanför Domkyrkan mot Fyristorg eller vad torget heter utanför Saluhallen och muren nedanför kyrkan. Det är små butiker där på sommaren. Kolla med turistbyrån om du inte åker dit själv, så du kan få kontakt, såvida ingen här vet vem hon är och om hon vill visa och berätta hur hon gör, eller någon annan.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 13:22 »
Hej
Prova på att Googla, tycks ligga i tiden gott om träffar på "sävslöjd"
Denna länk med bilder på alster ger mersmak http://www.kfhs.fi/hantverk/savslojd.htm
Hittade också att det skall finnas någon bok så gå till ett bibliotek och be dem om hjälp att ta hem den.
IS

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 19:35 »
Faster sävslöjdar och farmor gjorde det medan hon levde och många andra i släkten har sävslöjdat. Sävslöjd är stort bland finlandssvenskarna i trakten kring Kronoby. Jag har aldrig provat på det själv men har ju hört och sett en del.

Rätta sködetiden är efter Jaksmäss, det vill säga Jakobsdagen. Du som bor längre söderut måste förmodligen ta säven tidigare.

Man rycker upp säven. Beroende på vattendjupet och bottnens beskaffenhet får man långsäv eller kortsäv. Kortsäv är klen och passar till exempel till kanter.

Man torkar säven skuggigt men luftigt. Man kan till exempel ha ett underlag av slanor som är upplyfta en bit från marken. Säven skall vändas varje dag och får inte ligga ute i regn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

KAJ

« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 22:13 »
Jag har precis köpt en bok på loppis som heter HALM och SÄV modeller av Erland Borglund. Utgiven av ICA-förlaget 1960. Gå till bibblan o fråga vad dom har att erbjuda!!

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 20:48 »
Jag frågade av faster. Sävtagartiden är från Midsommar till Jaksmäss. Ursäkta faktafelet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser