Man ska självklart ta så mycket betalt att man täcker sina kostnader, annars ger man ju bort av sina egna pengar när man säljer djuren för billigt. Vill ingen köpa till det pris som gör att djuren bär sig får man antingen se över sina kostnader, ändra inriktning till något som är mer eftertraktat, eller behålla djuren själv.
Jag har mina djur som hobby och de är till stor glädje. Flera av dem bär sig inte, men jag tycker om dem ändå. Då har jag få av dem, och säljer ändå inga till underpris, då får överskottet hamna i min egen frys istället.
Jag tar 50-70 kr per veckogammal älling, sedan stiger priset med 5-10 kr per vecka tills de är könsbestämda. Jag säljer sällan enstaka ankor, utan i så fall avelsgrupper, ofta 1.3. De kostar då från 500 kr och uppåt.
Jag har inte plats till så många djur, så de flesta av mina ankor säljs som ägg eller veckogamla. Men för att kunna föryngra avelsbesättningen och för att få kött till frysen så föder jag upp en del till vuxen ålder/slaktålder, och av dem säljer jag överskott.