Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad sätter ni för priser på era ankor  (läst 9944 gånger)

Pethra

• Bohuslän
Vad sätter ni för priser på era ankor
« skrivet: 14 jun-11 kl 12:50 »
Hej

Jag undrar lite hur priserna ligger mellan de olika ankraserna?
Vad skall man ta för vuxna djur respektive ällingar?

Västra Götaland

Trandans

• Skåne
SV: Vad sätter ni för priser på era ankor
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 12:56 »
Jag undrar oxå, sonens myskankor börjar yngla av sig och han trånar efter lego...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 13:00 »
beroende lite på var i landet man bor...konkurrens och tillgång... sälja myskankor är inte lätt när andra skänker bort..tex..
har man udda eller eftertraktade raser blir det lättare att sälja.. rent generellt så brukar daggamla ällingar kosta runt 50kr och priset höjs med 5kr per levnadsvecka...  vuxna ankor finns från 0 till 300kr st på hösten men på våren kostar de snarare 200-300kr st för då är avelssäsongen nära...

Fjäderfän och kaniner

Pethra

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 10:12 »
Så här brukar jag vanligtvis prissätta, rätt eller fel.
Vid köp av flera ällingar utövar jag mängdrabatt.

Myskankor:
8 veckors ällingar 100:-
Fullvuxna drakar 100:-
Fullvuxna honor (äggläggande) har jag ännu inte sålt någon och inte heller köpt, men skulle nog tycka att  >100:- är rimligt.

Västra Götaland

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 10:28 »
Pethra,

du är bra billig. Kan jag köpa en drake av dig nästa säsong?  *flinar*

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Pethra

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 10:39 »
Ojdå vad borde man ta då tycker du?
Västra Götaland

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 10:40 »
Man ska självklart ta så mycket betalt att man täcker sina kostnader, annars ger man ju bort av sina egna pengar när man säljer djuren för billigt. Vill ingen köpa till det pris som gör att djuren bär sig får man antingen se över sina kostnader, ändra inriktning till något som är mer eftertraktat, eller behålla djuren själv.

Jag har mina djur som hobby och de är till stor glädje. Flera av dem bär sig inte, men jag tycker om dem ändå. Då har jag få av dem, och säljer ändå inga till underpris, då får överskottet hamna i min egen frys istället.

Jag tar 50-70 kr per veckogammal älling, sedan stiger priset med 5-10 kr per vecka tills de är könsbestämda. Jag säljer sällan enstaka ankor, utan i så fall avelsgrupper, ofta 1.3. De kostar då från 500 kr och uppåt.

Jag har inte plats till så många djur, så de flesta av mina ankor säljs som ägg eller veckogamla. Men för att kunna föryngra avelsbesättningen och för att få kött till frysen så föder jag upp en del till vuxen ålder/slaktålder, och av dem säljer jag överskott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 jun-11 kl 10:43 »
Ojdå vad borde man ta då tycker du?
Om du har vanliga svartvita myskankor, utan genbank, så borde äggläggande ankor ändå kosta 200-250 kr på sommaren, lite mindre på hösten, lite mer på våren.

Säljer du drakar, så beror det på var man bor. På sina ställen är det svårt att få vettigt betalt, främst på hösten. Men de har ju säkert kostat dig mer än 100 kr att föda upp... När man säljer ankkött så är ju ca 80 kr per kg ett rimligt pris. Så mindre än 60 kr per kg (beräknad slaktad vikt) skulle inte jag ta för en fin drake.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 20 jun-11 kl 10:45 »
Jag tar för ett ungpar av orpington anka 450 kr.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 06:46 »
Jag har bara tagit 100 kr för vuxna myskankor! Måste ju höja priset!  :o
Fast jag har ju själv fått dom jättebilligt. Faktisk fick jag 3 vuxna honor för samlat pris: 100 kr
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser