Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 kycklingar sjuka, kan inte gå, vad händer?  (läst 6218 gånger)

hursomhelst

• Småland
2 kycklingar sjuka, kan inte gå, vad händer?
« skrivet: 14 jun-11 kl 18:45 »
Hej

Har 6 st 2 veckorskycklingar, naturruvade som går med mamma...

Idag hittade jag 2 st inne i "kojjan", de hade inte kunnat ta sig ut till sin mamma, de lixom är bakåt tippade och benen vikna framåt under sig, och vingarna hänger i marken. Förövrigt ser de inte sjuka ut!

Någon som varit med om liknade? Vad beror detta på?!

Tacksam för hjälp!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: 2 kycklingar sjuka, kan inte gå, vad händer?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 18:56 »
Är benen som helt "slappa", att de inte kan stödja ett dugg på dem? Hur håller de fötterna? Är tårna lite som knutna och slappa? Har de någon grepparförmåga?
Tänker på sjukdomen marek (hönsförlamning) när jag hör din beskrivning.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 19:08 »
Låter som hönsförlamning.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 21:36 »
de lixom är bakåt tippade och benen vikna framåt under sig, och vingarna hänger i marken.
Förövrigt ser de inte sjuka ut!

Sitter dom eller ligger dom?

"Sittande" kyckling på bilden

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hursomhelst

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 22:03 »
dom har benen precis så!!! men ligger mer, ner över benen så att säga.
När de försöker ta sig framåt, faller vingarna ner och ut, som om de försöker gå framåt med vingarna...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 22:59 »
Svårt finns flera som orsakar såna sittande poseer. Inga andra symptom?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-11 kl 00:30 »
nej, inte vad jag har sett! De ser väldigt pigga ut förövrigt, och piper efter mamma som en tok, men kan inte ta sig till henne..
De andra 4 är pigga *än så länge*

De äter ju värpfoder (mammas mat) men det har ju kycklingarna alltid gjort här utan problem..

uttorkning? Mamma höna hade sprätt fullt med spån i vattnet idag, så de inte haft nåt och dricka.. men drack bara lite när de fick nytt fint vatten..

märkligt!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 15 jun-11 kl 07:18 »
Är värpfodret "maxat" alltså att massa kalk o sådant är tillsatt. Det är inte bra för kycklingar att äta värpfoder med massa tillsatt kalk för då kan de få problem med skelettet då de får i sig för mycket kalk.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

reuben

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 jun-11 kl 07:39 »
Jag tycker nog, tyvärr, att du ska avliva dem. Kycklingar som har så allvarliga symptom har liten chans att komma igen och de lider nog av sin situation. Bortsett från eventuell smittorisk.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

hursomhelst

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-11 kl 16:04 »
jaha, det går bara utför här..

1 kyckling va så svagb, så den slog jag ihjäl (min allra första avlivning någonsin, gubben får sköta det ananrs)

Den andra kycklingen är tillståndet oförändrat på..

MEN 2 st till verkar ha börjat insjukna..

den som jag hade ihjäl och den andre, båda deras krävor är jättestora?! Om det är marek, kan det så vara så att krävan inte kan jobb för den blir förlamad?

reuben

• Småland
« Svar #10 skrivet: 15 jun-11 kl 17:11 »
Så tråkigt. Jag tror att du bör ta bort de sista två också. Det är inte alltid roligt att ha djur.... :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser