Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med australorpavel!  (läst 1713 gånger)

Australorp_87

• Öland
Hjälp med australorpavel!
« skrivet: 15 jun-11 kl 13:26 »
Hej

jag har nyligen köpt en avelsgrupp med 5st höns och 2 tuppar. Jag har haft höns innan men då endast för äggproduktion. Nu vill jag verkligen försöka få kycklingar på denna fina avelsgrupp jag köpt.

Jag undrar nu hur jag kan öka min population med höns!

På de ställena jag läste ang australorp så är det inga ruvhöns. Alltså måste jag ha en äggkläckningsmaskin. Hur vet jag att äggen är befruktade etc? Tacksam för Tips!!! Vill lära mig mer innan jag skrider till verket!

MvH Sarah

Jennyt

• Västergötland
SV: Hjälp med australorpavel!
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 13:38 »
Hej!

Grattis till den nya avelsgruppen :D

Om du vill ha avkommor efter din avelsgrupp nu och med en gång, ja då är en kläckmaskin det rätta valet. Om du bara vill ha några nya kycklingar per år och det kanske inte gör något om det inte blir kycklingar förrän nästa år. Då kan du precis lika gärna köpa dig två ruvhönor. Se till att ruvhönorna har avvikande äggfärg och är i ungefär samma storlek som dina stora Australorp. Tex. Isbar, eller grönvärpande korsning som ruvar, eller någon ruvande brunvärpare.... kanske Barnevelder ruvar.... jag vet inte riktigt :-\

Du har säkerligen riktigt bra befruktning på dina ägg, när du har två tuppar på 5 hönor. Annars har Linkoso bra bilder på hur du kollar befruktningen på sin hemsida ;)

Lycka till :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Terra77

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 14:09 »
Jag har dvärg australorp. En mamma med två kycklingar, en annan som ruvar....mammorna beskyddar o visar mat effektivare än kochinen....superduktiga mammor  o ruvare trotts de inte ska ha ruvlust...
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 14:21 »
När jag hade australorp så var en höna lite sjuk och kom efter alla andra, så hon tog istället hand om kycklingarna (2 månader gamma) och var som en mamma för de.

Jag skulle köpt en 24 äggkläckare i ditt läge.
Där kan du kläcka lite kycklingar när man vill, och inte som en ruvhöna som först måste lägga sig, som kan ta många månader.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Australorp_87

• Öland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 14:44 »
Okey, mjo jag har funderat på en kläckare men vilka är bra? Vissa kostar ju över 6000:- ;) Men men!

Kan man ta kycklingar hela året? (Nybörjare som sagt på kycklingar)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 15:03 »
hejsan! ja köpte en bra king-suro ifrån utlandet 1790kr typ gick den på med frakt å allt å då sköter dej kläckaren sej typ själv :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-11 kl 16:04 »
Hönorna värper inte hela året..... annars e det fritt fram ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser