Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  huslån?  (läst 2676 gånger)

ännna

• Skåne
huslån?
« skrivet: 15 jun-11 kl 16:16 »
Vill köpa ett hus i norrland nära fjällmiljö. MEN har inte fast jobb och vill absolut inte ha fast jobb heller utan trivs bra som frilanserande sjuksköterska!
hur ser det då ut för mig att kunna få ta lån igentligen? hur har andra i min situation gjort? någon speciell bank som är mer öppensinnade än andra?
// Anna

jenses

• Gäst
SV: huslån?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 17:52 »
Börjar spara nu så har du pengar till husköpet inom två år.
I Norrland hittar man ju hus för en billig peng.
Och glöm det där med banklånet utan fast heltidsjobb - no way.

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 17:57 »
Vi fick lån till huset utan fast inkomst. Jag pluggade och maken springvickade... Vi gjorde en kalkyl över inkomster och utgifter och tog med till banken. Men sen betalde vi nästan halva huset kontant med sparpengar... funkar om man väljer billiga hus. Detta var för 3,5 år sedan. Har hört att lokala banker är lättare att låna av, men vet inte.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 18:14 »
Bluestep med flera banker har ju som nisch att låna ut till folk som inte klarar de vanliga bankernas stelbenta säkerhetskrav. Till skyhög ränta naturligtvis.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 23:08 »
Ett alternativ skulle kunna vara att ta fast anställning (om möjligt), få ett lån och köpa ett hus.
Det är inget som säger att du måste vara fast anställd för alltid om du inte vill.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jun-11 kl 23:13 »
Ju mer kosing du kan spara ihop innan och skjuta till kontant desto bättre ur alla perspektiv. Kom ihåg den som är rik och har valmöjligheter får låg ränta, den som är fattig betalar mest i ränta.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 13:07 »
oj vad jobbigt allt blev nu ... låångt kvar med andra ord om man ska spara till halva huset....vilket är bra iof men ååh vad länge man måste vänta  :(  >:(

ännna

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 jun-11 kl 14:45 »
tack för svar. dock finns det många frilansare där ute och jag är rätt säker på att banker lånar ut till dem på nått sätt. får prata med banken. och nääää, det går ju snabbt att spara ihop till ett hus i norrland. spec om man inte har ett krav på rinnande vatten och electricitet :) dock vill jag inte att alla mina sparande pengar ska gå till ett hus. man måste ju åka skidor och surfa också då o då!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 21 jun-11 kl 15:40 »
Skulle det funka att göra en kollektiv lösning med vänner eller likasinnade? Det kan ju vara ett sätt att få loss ett hus fortare och för mindre pengar. Är det en tomt med flera hus kan man ju dela upp det på ett smidigt sätt. Allt kring det ekonomiska går att dela upp med kontrakt.

El, tele, internet, tv allt gå ju att dela på lagligt om man är skriven på samma fastighet :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser