Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fula yngelramar  (läst 4792 gånger)

tinna.m

• Skåne
Fula yngelramar
« skrivet: 15 jun-11 kl 21:04 »
Fula yngelramar, hur bli av med? Kan ju inte ta bort när det är yngel i. Hur gör jag?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

t_n

• Skåne
SV: Fula yngelramar
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 21:32 »
flytta upp till skattlådan?
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Alma

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 21:36 »
Om du inte kan flytta upp dem ovanför spärrgallret så kan du möblera om i yngelrummet och sätta dem längst ut i lådan. Vartefter de kläcks brukar de fyllas på med pollen eller honung. Men är de fula för att de är trasiga eller för att de är mörka? Mörka ramar måste inte nödvändigtvis bytas ut.  /Alma
Jag ska lära mig allt!

matti

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-11 kl 21:46 »
Jag har också funderat på det där. Svarta ramar sägs det ju att man inte ska ha för att gammalt vax ökar risk för sjukdommar. Stämmer det?

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 15 jun-11 kl 22:57 »
Fula yngelramar är som ni skriver ett riskmoment när det gäller bisjukdomar. Men det finns en annan aspekt som är lika viktig. Ni handskas med Honung det vill säga livsmedel. Gamla biramar hamnar ofta en sista vända i slungan och jag kan lova er att den honungen från en sådan ram är smakförändrad. Den smakar "biskit"!! Det finns biodlare som skryter med att dom inte byter vax för att bina gillar    mörka ramar. Och vad jag tycker om det. Det ska inte skrivas här!! Tänkte skriva om ämnet i Carnica bloggen men just nu så är det lite hetsigt med avläggare och biförsäljning. 

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 23:03 »
Fula, ojämna, mörka, ser ut som våfflor. Vill att ynglen ska kläcks och sen ta bort. Honungen går på sin höjd till mjöd om den ser hyfsad ut. Har inte spärrgaller. Om jag flyttar den, räcker det med ytterkanten eller måste den upp? Delar jag inte klotet?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 15 jun-11 kl 23:41 »
Jag har för mig att jag läst någonstans om rekommendationer i EU att man inte ska använda ramar för honungsproduktions som tidigare hyst yngel. Så om nu honungen smakar biskit och man på kontinenten kommit fram till att det är olämpligt så finns det nog ett visst fog för att inte använda yngelramar till honung trots allt.

Jag undviker att flytta upp yngelramar så att jag behöver skatta dem av smittskyddsskäl. En ram som hyst yngel ska aldrig ner i ett annat samhälle och har man väl skattat den så kasseras den. Nu hindrar ju i och för sig inte detta resonemanget att man flyttar upp svartepellar som man vill bli av med.

Ett radikalt sätt att bli av med gamla yngelramar är att bort alla ramar och invintra på mellanväggar med massor av sockerlösning (ett antal kg extra). Ynglet kasseras eller samlas i ett isolerat samhälle.

Aspargus

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-11 kl 09:54 »
Häng den i kanten eller upp i skattlådan som sagt. Kasseras i slutet av säsongen. De allra flesta biodlare blandar ramar för yngel och honung, men man brukar löpande kassera kakor som blivit mörka.
Att försöka hålla isär vilka ramar som hör till vilket samhälle är naturligtvis omöjligt om du har mer än typ 2 samhällen. Det är klart att man skulle kunna kassera samtliga yngelramar varje år, men då får du också mindre skörd eftersom det går åt rätt mycket energi att bygga ut nya.
Hur biskit smakar vet jag inte, men att någon enstaka mörk ram skulle påverka smaken på skörden är osannolikt. Nu är jag ingen expert på Carnica, men skiter de inte utomhus som riktiga bin? ;)

Gideon i Roslagen

« Svar #8 skrivet: 16 jun-11 kl 19:00 »
Det här är inte en fråga om vad bina gör: Det är mer en fråga om vilken attityd vi själva har till vår produkt. Tar vi det vi gör på allvar? Eller kan vi godta vad som helst. Om vi anser att både det ena och det andra är utan betydelse då spårar vi snart ur. Oavsett vilken biras ni tror att ni har. Hälsningar Gidde Carnica bloggen   

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser