Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som småskvätter urin  (läst 3348 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Tacka som småskvätter urin
« skrivet: 15 jun-11 kl 23:02 »
En av våra tackor (1 år, har fött ett lamm som är 2 månader, diar) har idag börjat kuta med ryggen och försöker kissa titt som tätt varpå det kommer några droppar urin.  Hon äter men verkar kanske litet loj. Urinvägsinfektion tänker jag men hittar inget om det i mina böcker och inte heller mycket på internet.  Får tackor urinsten? Jag tycker inte direkt att det verkar göra så ont när hon kissar, fast det kankse är svårt att se!? Någon som har andra teorier? Om det är UVI så antar jag att det krävs antibiotika?
TAck på förhand!
Edit: hon ser lika dan ut idag, veterinärens telefonnummer tutade upptaget under HELA telefontiden  ???
« Senast ändrad: 16 jun-11 kl 09:03 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
SV: Tacka som småskvätter urin
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 10:36 »
Edit, fick tag på vet och vi fårkomma med henne, tackor brukar inte få UVI, hoppas att det inte är något värre!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 17 jun-11 kl 13:47 »
Hur gick det hos vet?

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-11 kl 16:24 »
Hur gick det hos vet?
Urinodling togs och trots grundlig undersökning hittades inga fel förutom att hon kissade sex gåger under de 45 minuterna vi var där och dessutom kom litet blodflagor med urinen upptäckte vi när hon kissade på golvet. Hon ska få intramusklär antibiotika i 10 dagar men det visar sig idag att det knappt växte några bakterier i urinen så det är troligen inte urinvägsinfektion alternativt urinvägsinfektion av atypiska bakterier som inte växer på den odlingsplattan. Får brukar dock inte få urinvägsinfektion enligt vet. Vi ska prata med vet igen på måndag för att bedömma vad nästa steg blir beroende på om det då växt bakterier eller om hon blivit bättre. Nästa steg blir annara ultraljud för att kolla efter urinstenar, men hon har som sagt inte ont när hon kissar så jag tror inte riktigt på det.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-11 kl 14:23 »
Tackan kissar mindre ofta idag så kanske funkar antibiotikan trots allt MEN idag är det en till tacka som har samma symtom!  ???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-11 kl 15:04 »
Kanske du bara har nervösa tackor ??? :o
En tacka som blir nervös kissar, per automatik!! De vill ha en tom blåsa när de ska fly fältet ;D ;D
Kanske att de känner sig extra granskade av dig, vilken kan kännas hotande - voilá - de kissar!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-11 kl 15:30 »
Kanske du bara har nervösa tackor ??? :o
En tacka som blir nervös kissar, per automatik!! De vill ha en tom blåsa när de ska fly fältet ;D ;D
Kanske att de känner sig extra granskade av dig, vilken kan kännas hotande - voilá - de kissar!!
Det skulle kunna förklara den andra tackans symtom, för idag har vi avskiljt bagglammen (och hon blev av med båda sina) så hon kanske helt enkelt är nervös och stressad, men den första tackan tror jag inte det kan vara så med. Alla tackorna är tama och vana vid att vi håller till hos dem så att hon plötsligt en dag skulle bli nervös av det har jag svårt att tro och dessutom så kom det ju blod också. Hoppas att du har rätt angående den andra tackan!

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 18:12 »
Hur går det ?
har de blivit bra igen  ???

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 17:56 »
Hur går det ?
har de blivit bra igen  ???
Den första tackan verkar ha blivit bra av antibiotika, två dagar kvar av kuren och den andra tackan var aldrig sjuk som det verkar, bara stressad. Oron har inte släppt helt men himla skönt att det verkar gå bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser