Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingar som badar  (läst 7851 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
Ällingar som badar
« skrivet: 16 jun-11 kl 13:48 »
Första gången vi har ankor och nu har ällingarna kläckts.
Undrar när kan ällingarna bada första gången? Vid vilken ålder ca?
Vågar inte släppa dom till badbaljan :-\ men de vill ju hänga på mammorna
som vill ut en sväng. Nu får de bara vatten i automaten och det är inte riktigt bra
för de vuxna.
Hur gör ni? Tips?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

uppfödaren98

• www.uppfodaren98.n.nu
    • Skåne
SV: Ällingar som badar
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 14:00 »
Första gången vi har ankor och nu har ällingarna kläckts.
Undrar när kan ällingarna bada första gången? Vid vilken ålder ca?
Vågar inte släppa dom till badbaljan :-\ men de vill ju hänga på mammorna
som vill ut en sväng. Nu får de bara vatten i automaten och det är inte riktigt bra
för de vuxna.
Hur gör ni? Tips?
mina ällingar bada på dag 3 efter kläckning sätt´dem i vattnet så dem lär sig var man ska bada !

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 16:11 »
Har de en ankmamma eller är de maskin kläckta??
Skulle inte haft vatten som de kan bada i de första veckorna, då de kan bli ganska blöta och sen fryser ihjäl.
Min ankhona får ällingar om några dagar, hon kommer ha en vattenautomat de första 2-3 veckorna sen så får de också en badbalja som de kan plaska lite i.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 16 jun-11 kl 16:59 »
Risken om de badar innan de har fått fjädrar på bröstet är att de kan bli blöta och kalla och om man inte passar då kan de frysa ihjäl. Men mamman kan också försöka ha ihjäl blöta ungar för det har mina honor gjort några ggr. Men om jag har hunnit sett det och tagit in och torkat ungen har de tagit väl hand om den sen.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 20:33 »
Hejsan! Mina ankungar fick vara i vatten nån dag efter det att dom kläckt men under uppsikt och inte så mycket vatten att dom kunde drukna dom riktigt älskade vatten också hade ja dom inne i lägenheten så fanns ingen risk att dom skulle bli så kalla att dom dog hade ju värmelampa över dom också så!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 16 jun-11 kl 23:44 »
Mina får bada från att de lämnat redet. På vårat förra ställe hade ankorna en stor damm så honorna ledde ju ungarna till vattnet från den dag den lämnade redet. Nu har vi tyvärr ingen damm längre så de små har fått nöja sig med en upp och nedvänd botten på en sådan där plastvattenautomat (med röd botten) att leva rövare i tills de blivit så stora att man vågar låta de bada i baljor med högre kanter (för risken är att de kommer i men inte upp annars o då drunknar de  :-\).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 10:32 »
Mina får bada från att de lämnat redet. På vårat förra ställe hade ankorna en stor damm så honorna ledde ju ungarna till vattnet från den dag den lämnade redet. Nu har vi tyvärr ingen damm längre så de små har fått nöja sig med en upp och nedvänd botten på en sådan där plastvattenautomat (med röd botten) att leva rövare i tills de blivit så stora att man vågar låta de bada i baljor med högre kanter (för risken är att de kommer i men inte upp annars o då drunknar de  :-\).

Samma här, de badar när mamman tycker att de är redo.

Har grävt en damm i hundgarden där de kan bada.. med en flyttande bräda i sa att de kan vila om de inte orkar ur vattnet.  I större baljor har jag harft stenar som hläp att ta sig in och ur.. och viloplats i 'sjön'.

Funkar bra!

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Brokullen

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-11 kl 10:48 »
Har haft en kattlådebotten det första som jag lägger en platt sten i ena kanten så dom kan ta sig ur,den funkar bra för mamman att plaska i det första också,fast man får fylla på ofta
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Emelie5

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-11 kl 14:07 »
Hej ... första gången jag har ällingar också .. dom föddes 4 juni och badade kanske en vecka efter det .. mamman tar hand om dom i dammen .. dom ÄLSKAR att vara i vattnet ... hoppar och tar insekter , busar och leker .. dyker och simmar i 777 knyck .. haha .. så jag låter dom vara där .. i dammen är dom också jätte skyddade emot räv bl.a .. har du kläckt fram dom i maskin så har dom ju ingen mamma som värmer och skyddar .. då hade jag väntat längre i så fall .. MVH Emelie

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser