Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betäcka gammal tacka...?  (läst 4785 gånger)

AnnaM72

• Uppland
betäcka gammal tacka...?
« skrivet: 16 jun-11 kl 21:03 »
Jag har en gammal favorit-tacka. Jag köpte henne som utslagstacka hösten -06, då var hon 4 år gammal. Hon hade inte fått ngt lamm, ägaren gillade henne så hon fick gå kvar i flera år trots det, men sen köpte jag då henne. Jag har inte haft nån bagge till tackorna. Lamm har jag haft, men jag har köpt dräktiga tackor.

Nu ska jag köpa en bagge. Är det en helt galen tanke att låta denna tacka, som nu är nio år, gå med en bagge? Jag skulle ju hoppas att hon inte blir dräktig utan bara kan hänga med. Men OM hon blir dräktig, är det då en katastrof...? Hon mår bra, är pigg och i gott hull. Hon är en rätt nätt korsningstacka, dorset och kanske finull. Möjligen lite texel, men det syns inte på henne i så fall.

Maddie

• Uppland
SV: betäcka gammal tacka...?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 21:57 »
Näe.. jag tror inte det skulle vara någon katastrof.... 
Jag kan inte komma på någon i varje fall..   :)
Kanske någon annan kan ?

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 23:12 »
Hej! Har hon aldrig lammat o är 9år hade inte jag betäckt henne. Ingen erfarenhet av det från fåren men om man tänker på avel med andra djur blir de ju oxå för gamla för att bli dräktiga förstå gången. Även vi kvinnor kan få det kämpigt som gammal förstföderska. 9år är ju ganska gammalt även om hon är fullt frisk. Det har ju hunnit hända en hel del med hennes kropp. Hoppas du kommer på en bra lösning för henne!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-11 kl 09:11 »
Utslagstacka vid 4 år?
Det måste ha funnits en radikal anledning... Kanske mastit eller knölar i juvret??
Kolla igenom hennes juver noga!!!
Annars om hon kommer från en produktionsbesättning, så kan vi väl tro att hon har haft lamm tidigare, så det ska nog inte vara något problem. MEN som sagt, det måste finnas en anledning till att man har tagit henne ur produktion! Kolla med den gamla ägaren, de borde kunna ge besked!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 17 jun-11 kl 10:42 »
Stämmer det att hon aldrig lammat och är nio år, så ska man inte utsätta henne för den risken. Det är som att sparka igång en 50 människa som aldrig fått barn innan.
Man utsätter alltså tackan för stora risker och det är likvärdigt med djurplågeri.

Men, som tidigare inlägg, kolla om det verkligen stämmer först. Har hon lammat och inte haft kroppsliga problem, är det troligen helt ok.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jun-11 kl 11:13 »
Jag missade det i texten: att hon aldrig fått något lamm...
Om hon aldrig lammat innan, så är det inte OK att betäcka henne nu, håller med Berit :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AnnaM72

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 jun-11 kl 13:05 »
Jag känner förra ägaren och det är nog tyvärr så att hon inte haft nåt lamm alls. Ska dubbelkolla det! Jag var lite fundersam över det faktiskt för hennes juver är inte så där supersmå som hos en ungtacka (inga knölar dock). Nej, nån sån risk vill jag inte utsätta fina Tora för, då är det bättre att hon får åka iväg nu. Hon har haft ett bra liv Tack för alla svar!!!  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 jun-11 kl 14:14 »
Du har inte möjlighet att ha fåren i två grupper då? Och bara betäcka den gruppen där inte gammeltackan går? Om du nu är väldigt förtjust i henne och vill ha henne kvar, menar jag. Så fort tackorna är betäckta och du tar bort baggen, så kan de ju gå tillsammans igen.

Men vill/kan du inte göra så, så är det säkert bäst att ta bort tackan. Hon har ju, som du skrev, haft ett långt och bra liv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-11 kl 14:27 »
Man kan ju stänga in tackan i en hoppsäker box i fårhuset och sedan byta plats på tackan och baggen, när betäckningen är över... ::)

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 jun-11 kl 17:57 »
Min spontana tolkning av det du skrev är att hon såldes till dig när hon var fyra för att hon inte fungerade i produktion=lammat. Kan inte det tyda på att hon är steril? Nu är ju inte det helt vanligt bland får har jag förstått men vore jag storproducent av köttdjur så skulle ju en steril tacka vara värdelös som livdjur men jag skulle väl kanske ha svårt att slakta henne om hon är trevlig (eller vilka skäl förra ägaren nu hade).

Jag håller med om att nio år är för gammalt för att betäcka om hon inte haft lamm förut och man har all anledning att tro att hon är fertil.

Är nio år så vansinnigt gammalt för ett får utanför storproduktion? (ärligt menad fråga, gäller livslängd generellt för får, inte för första lammning)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 17 jun-11 kl 19:38 »
jag har kört att Klövsjöfår kan bli 15 år
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

AnnaM72

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-11 kl 20:08 »
Nej, hon har inte lammat, men jag kan ju inte vara helt säker på att hon är steril. Jag ska fundera över två grupper äve om det blir krångligt, alt box i får huset, hon är ju så fin och go...

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser