Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon att vända sig till.  (läst 1836 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
Någon att vända sig till.
« skrivet: 18 jun-11 kl 22:16 »
Jag är ganska ny på det här med höns och skulle tycka att det var trevligt om man kunde haft lite mail kontakt med någon som har haft höns länge och kan det mesta. Många frågot dyker ofta upp i mitt huvud men alla är inte lätta att besvara direkt då jag måste leta mig fram till svaren.

Hade då varit lättare att skicka ett mail med frågor till någon frivillig som vill ställa upp som en stöttepelare och svara på frågor om allt och inget. Alltså någon som man kan få hjälp utav när problem uppstår.

Xoot

• Gäst
SV: Någon att vända sig till.
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 22:34 »
Jag är ganska ny på det här med höns och skulle tycka att det var trevligt om man kunde haft lite mail kontakt med någon som har haft höns länge och kan det mesta. Många frågot dyker ofta upp i mitt huvud men alla är inte lätta att besvara direkt då jag måste leta mig fram till svaren.

Hade då varit lättare att skicka ett mail med frågor till någon frivillig som vill ställa upp som en stöttepelare och svara på frågor om allt och inget. Alltså någon som man kan få hjälp utav när problem uppstår.

Vi kunde vara ett par stycken från samma region och språka tillsammans.
Eller följa upp alla dessa träffar som folk pratar om på forumet och utveckla diskussioner där om olika djur. :)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 22:45 »
Jag är också rätt ny på höns men jag måste säga att jag nästan alltid hittar svar på det jag undrar i gamla trådar och när jag inte gör det (och då menar jag att jag lägger fem-tio minuter på att kolla gamla trådar) så får jag alltid svar samma dag om jag ställer en egen fråga. Men visst kan det finnas en poäng om någon särskilt snäll person skulle vilja fördjupa sig i just dina höns och er situation. Lycka till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

AnGu

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 23:41 »
Xoot, vart i skåne bor du?

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-11 kl 23:50 »
Xoot, vart i skåne bor du?

Både i och utanför Båstad.
Är det inte du som bor runt Malmöregionen? Har för mig vi pratat något om det tidigare eller jag frågat.

Vi är ju en del i Skåne faktiskt som sysslar med just höns men många saknar säkert tid och sen
finns den andelen som sitter i det tysta. Vi skulle haft kort och gott en hönsträff hehe.  :D

AnGu

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jun-11 kl 23:55 »
Både i och utanför Båstad.
Är det inte du som bor runt Malmöregionen? Har för mig vi pratat något om det tidigare eller jag frågat.

Vi är ju en del i Skåne faktiskt som sysslar med just höns men många saknar säkert tid och sen
finns den andelen som sitter i det tysta. Vi skulle haft kort och gott en hönsträff hehe.  :D
Jo jag bor precis utanför Malmö, en hönsträff hade varit super trevligt. Och jo , vi har skrivit till varandra förut. Jag är ganska ny och har haft höns i ca 1 år. Till en början så tror man att dem sköter sig själv men det är så mycket mer och nu söker jag information om allt möjligt. Mina höns fick nyligen fjäderätare och idag när jag tittade närmre på dvärghönsen så tror jag dem börjar få kalkben. Finns så mycket frågor som man vill ha svar på och det är alltid bekvämare att skicka mail till någon kunnig än att sitta här och leta efter trådar.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 00:05 »
Jo jag bor precis utanför Malmö, en hönsträff hade varit super trevligt. Och jo , vi har skrivit till varandra förut. Jag är ganska ny och har haft höns i ca 1 år. Till en början så tror man att dem sköter sig själv men det är så mycket mer och nu söker jag information om allt möjligt. Mina höns fick nyligen fjäderätare och idag när jag tittade närmre på dvärghönsen så tror jag dem börjar få kalkben. Finns så mycket frågor som man vill ha svar på och det är alltid bekvämare att skicka mail till någon kunnig än att sitta här och leta efter trådar.

Det är ju så. Det finns väldigt mycket sjukdomar inom just höns som många inte känner till.
När jag startade med höns så visste jag inte ett dugg så jag fick läsa på efterhand och försöka lära mig.
Läste om en som inte fick speciellt mörk äggula även om det fanns mycket gräs.
Tipset om morötter dök upp och då ska gulan tydligen bli optimal men inget hände.
Vad konstaterades? Jo ännu en sjuka. Men man ska nog inte snöa in på sjukorna för mycket.

Språkade med två goda människor från forumet för en tid sedan, vi hade någon bytesaffär ihop.
Vi enades till slut om att man måste hitta mellantinget, lantbruksdjur och keliga höns där mellan.
Men sen är det ju väldigt fint av de som separerar sina sjuka djur och har världens dunderkurer.

Det jag hade tyckt varit kul med att språka med någon annan hönsägare hade varit att få synpunkter
på hur just jag har det hos mina höns osv. Själv inbillar jag mig att mina har det bästa av det bästa tex.
Så därigenom kan man också vinna mycket tips och liknande. Sen är det ju väldigt kul!! :)

AnGu

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 jun-11 kl 00:08 »
Det är ju så. Det finns väldigt mycket sjukdomar inom just höns som många inte känner till.
När jag startade med höns så visste jag inte ett dugg så jag fick läsa på efterhand och försöka lära mig.
Läste om en som inte fick speciellt mörk äggula även om det fanns mycket gräs.
Tipset om morötter dök upp och då ska gulan tydligen bli optimal men inget hände.
Vad konstaterades? Jo ännu en sjuka. Men man ska nog inte snöa in på sjukorna för mycket.

Språkade med två goda människor från forumet för en tid sedan, vi hade någon bytesaffär ihop.
Vi enades till slut om att man måste hitta mellantinget, lantbruksdjur och keliga höns där mellan.
Men sen är det ju väldigt fint av de som separerar sina sjuka djur och har världens dunderkurer.

Det jag hade tyckt varit kul med att språka med någon annan hönsägare hade varit att få synpunkter
på hur just jag har det hos mina höns osv. Själv inbillar jag mig att mina har det bästa av det bästa tex.
Så därigenom kan man också vinna mycket tips och liknande. Sen är det ju väldigt kul!! :)
Håller med dig fullständigt. Vi nybörjare tar ju efter alla dem som haft höns under en längre period.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser