Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur håller ni er bagge på sommaren?  (läst 4256 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Hur håller ni er bagge på sommaren?
« skrivet: 18 jun-11 kl 22:28 »
Hur gör ni som har finull och bara har en bagge och några få tackor med lamm på sommaren? Låter ni baggen gå kvar i flocken?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Birgit

SV: Hur håller ni er bagge på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 00:04 »
Jag har haft finull, men stor flock. Lät bara baggen gå med det första året. Efter "fel-lammningar" lät vi honom få sällskap av någon ungbagge. Vi hade alltid mer än en bagge.

Haglund

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 11:31 »
Min Harry går tillsammans med resten av flocken iförd förkläde från LG.  Hoppas att det fungerat tills bagglammen blivit tillräckligt stora för att flytta ifrån tackorna. Kör då iväg Harry med sina söner till en annan betesplats  ;D
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

sisel

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-11 kl 11:54 »
Vår Jörgen (dala päls) är så allmänt rolig och trevlig så vi löste det hela med att han fick bli av med kulorna...  ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 12:18 »
Vår Jörgen (dala päls) är så allmänt rolig och trevlig så vi löste det hela med att han fick bli av med kulorna...  ;)

Då har ni ju sällskap till nästa bagge.
Åsenfår, hundar och katter

vårlängtan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 12:20 »
Vår Bagger får nöja sej med att gå själv från det att lammen föds och fram till bagglammen är
tre månader, då får de va med "pappa".  Så har vi gjort flera år och jag vet fler som gör så.
Det finns fler djurslag där hannen får vara i egen hage pga att man inte vill ha oönskade dräktigheter.
Hingstar, t ex.
Sen kanske det blir med tiden att vi behåller något bagglamm, men det är en avvägningsfråga.
Njuter av värme och allt det gröna!

574Krusa

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 12:36 »
Jag har två lamnings grupper en tidigt på våren och nu i slutet av juni och början av juli. Han brukar få gå med tackorna tills de lammat och sen kan det bli ett litet tag han får vara själv innan han ska få gå med nästa grupp. Där går han kvar tills de lammat och sen får han gå med gruppen som ska lamma till våren. Har haft så i flera år och det har gått bra.

bloke1

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jun-11 kl 13:51 »
Jag har pälsfår - baggen går alltid med flocken, ända tills lammen åker  på hösten och jag skiljer inte bort lammen. Inga tjuvbetäckningar och lammen växer bättre verkar det som.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 14:13 »
Nu har jag inte finull, utan roslagsfår, men även de kan brunsta sommartid. Förra året hade jag bara en bagge och lät honom gå med flocken till bagglammen skulle skiljas av, men det resulterade i en lamning i december.. vilket inte var planerat! Behöll två bagglamm i höstas så nu går de tre på ett eget bete och njuter av livet! Så tipset blir att ha två baggar som kan ha det bra ihop hela året förutom de få veckor det är betäckning!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 jun-11 kl 15:20 »
Jag skulle gärna ha det som 574Krusa, men då behöver man ha byggnader och allt sånt
i lite större mängd, kanske.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 jun-11 kl 18:03 »
Jag betäcker inte de tacklammen som jag sparar till avel, det första året. Baggen får gå med dom under sommaren och på hösten släpper jag ihop alla vuxna djur. Tar bort baggen ett tag innan betäckning - då får han stå ensam :'( i fårhuset ett tag...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 12:26 »
Min Harry går tillsammans med resten av flocken iförd förkläde från LG. 

??? Baggförkläde?

Hur fungerar det? Tittade på LGs hemsida men det är ju bara ett skynkte, och jag förstod inte hur man sätter fast det? Baggen måste ju kunna kissa? Eller också är jag jättetrög  :-[

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 20 jun-11 kl 12:54 »
När baggen står upp eller går så hänger skynket bara rakt ner, men försöker han hoppa upp så lägger sig skynket"i vägen" för "den lille" och förhindrar på så sätt parningen.

Edit: Fast kanske har jag bara fått för mig att det är så, har ju aldrig använt det på egna baggar. Rätta mig om jag är ute och cyklar!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Haglund

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 20 jun-11 kl 20:11 »
JBF's beskrivning hur skynket ska fungera stämmer bra, är första gången jag använder ett sådant så vi får väll se till vinter om det fungerat. Värmlandsfår påstås av en del bara brunsta Vår & Höst och andra säger att de kan brunsta året om ??? Baggen har inte visat något  som helst intresse för tackorna under tiden de ha gått tillsammans nu i vår tills nu, till skillnad mot i höstas - då höll han stenkoll på dem  (:)
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

sarbe453

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 20 jun-11 kl 21:29 »
När baggen står upp eller går så hänger skynket bara rakt ner, men försöker han hoppa upp så lägger sig skynket"i vägen" för "den lille" och förhindrar på så sätt parningen.

Edit: Fast kanske har jag bara fått för mig att det är så, har ju aldrig använt det på egna baggar. Rätta mig om jag är ute och cyklar!

Haha, jag är nog lite trög  ;D

Funkar det verkligen, är det någon som har några erfarenheter?

Okki

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 25 jun-11 kl 19:37 »
Jag brukar då har kvar baggen hos tackorna på bete, men i slutet av sommaren tar jag honom till en egen hage med bagglammen och det har fungerat bra för mig. Känner fler som gör likadant och det går mycket bra för dem med.  :)
« Senast ändrad: 25 jun-11 kl 19:40 av Okki »

vårlängtan

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 jun-11 kl 09:12 »
Har du finullsfår, Okki?

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 26 jun-11 kl 09:34 »
Jag använder alltid förkläde till min bagge Oscar. Han går med flokken hela året med undantag för vårvintermånaderna, då han kan vara lite "bufflig" mot de högdräktiga tackorna. Har funkat kanon. Inga oplanerade dräktigheter eller så. Se dock till att förklädet inte är för långt, så han trampar på det. Det luktar skunk, men fyller sin funktion!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser