For det forsta, kackerlackor ar inte farliga, bara "ackliga". Jag vet inte vart du bor i Sverige men normalt overlever inte kackerlackor norr om Kopenhamn under en normal svensk vinter sa det ar mojligt att det ar ett tillfalligt problem (nagon som fatt med sig en kackerlacka fran en resa eller importerat den fran nagot sydligare stalle).
Det finns mangde av arter av kackerlackor. Hur stora ar dem? Har de vingar? Ser du dem i grupper eller bara enstaka? Ar de skygga? Olika kackerlackor bekampas pa olika satt.
Men dom lever uppenbarligen pa nagot i din omgivning, borja med att komma till roten med det! Stada upp, kasta allt organiskt som dom kan tankas ata. Lagg ut kackerlacksfallor (roach motels, dom ar inte sarskilt kostnadseffektiva) har och var for att se vart dom kommer ifran. Lagg ut giftfallor (med langsamt verkande gift som gor att kackerlackorna tar med sig giftet hem och dor i sina gomstallen varvid andra kackerlackor ater av de doda och forgiftas i sin tur osv.).
Packa in mat ordentligt i lufttata plastbehallare (papperskartonger och wellpapp kan i nodfall fungera som kackerlacksmat och ar darfor inte att rekommendera). Tapp till sprickor, hal, krypin och gomslen.
Jag kan ge tva konkreta exempel pa kackerlacksinvasioner jag bekampat helt gratis.
Jag bodde granne med en nyanland Australiensare. Han hade tagit med sig sin cykel som fardats runt halva jordklotet. Med honom kom en mangd sma kackerlackor. Vi letade och sprejade och fallade som tokar men hittade aldrig vart dom kom ifran tills en morgon nar han plockade isar cykeln och en miljard kackerlackor flydde fran innuti cyckelramen...! Det ar inte bra att smorja cyckeldetaljer med kokosnotsolja...

En annan gang hade vi en besokare som var mindre noga med hygienen ifran ett land jag inte tanker namna som helt glomde bort ett paket Digestives under sangen. Det kom vi pa efter annu en kackerlacksinvasion...
Jag kan beratta att dessa tva killar inte var sarskilt populara efter det...