Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakkerlackor!!!  (läst 4971 gånger)

Just_me

• Småland
Kakkerlackor!!!
« skrivet: 19 jun-11 kl 00:11 »
Ja, vad tusan göra??
De är plötsligt överallt, i köket, badrummet, sovrummet och bilen(!), de har till och med följt med mig på jobbet vilket INTE är bra.
Ska ringa anticimex men tänkte att någon kanske har nå info att ge om dessa äckliga små odjur?? Finns det nått bra sätt att blir av med dem?

Anders G.

• -
SV: Kakkerlackor!!!
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 09:08 »
Ingefära? Krossade tegelskärvor? Tra varv runt huset i fullmånens ljus?

Nej, vore det så lätt skulle inte kackerlackor vara en världsomfattande plåga. Ring Anticimex, och ta en sista titt i bankboken. Farväl, slantar!

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 18:16 »
Ingefära? Krossade tegelskärvor? Tra varv runt huset i fullmånens ljus?

Nej, vore det så lätt skulle inte kackerlackor vara en världsomfattande plåga. Ring Anticimex, och ta en sista titt i bankboken. Farväl, slantar!

Det är med andra ord tur att jag hyr in mig här bara??
Ska ringa anticimex imorgon, glömmer bort det jämt på jobbet.
Har btw hittat döda kackerlacker på jobbet också. Kul med tanke på att jag har högsta ansvaret för matsäkerheten där. Faaaan

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 09:52 »
For det forsta, kackerlackor ar inte farliga, bara "ackliga". Jag vet inte vart du bor i Sverige men normalt overlever inte kackerlackor norr om Kopenhamn under en normal svensk vinter sa det ar mojligt att det ar ett tillfalligt problem (nagon som fatt med sig en kackerlacka fran en resa eller importerat den fran nagot sydligare stalle).

Det finns mangde av arter av kackerlackor. Hur stora ar dem? Har de vingar? Ser du dem i grupper eller bara enstaka? Ar de skygga? Olika kackerlackor bekampas pa olika satt.

Men dom lever uppenbarligen pa nagot i din omgivning, borja med att komma till roten med det! Stada upp, kasta allt organiskt som dom kan tankas ata. Lagg ut kackerlacksfallor (roach motels, dom ar inte sarskilt kostnadseffektiva) har och var for att se vart dom kommer ifran. Lagg ut giftfallor (med langsamt verkande gift som gor att kackerlackorna tar med sig giftet hem och dor i sina gomstallen varvid andra kackerlackor ater av de doda och forgiftas i sin tur osv.).

Packa in mat ordentligt i lufttata plastbehallare (papperskartonger och wellpapp kan i nodfall fungera som kackerlacksmat och ar darfor inte att rekommendera). Tapp  till sprickor, hal, krypin och gomslen.

Jag kan ge tva konkreta exempel pa kackerlacksinvasioner jag bekampat helt gratis.

Jag bodde granne med en nyanland Australiensare. Han hade tagit med sig sin cykel som fardats runt halva jordklotet. Med honom kom en mangd sma kackerlackor. Vi letade och sprejade och fallade som tokar men hittade aldrig vart dom kom ifran tills en morgon nar han plockade isar cykeln och en miljard kackerlackor flydde fran innuti cyckelramen...! Det ar inte bra att smorja cyckeldetaljer med kokosnotsolja...  ::)

En annan gang hade vi en besokare som var mindre noga med hygienen ifran ett land jag inte tanker namna som helt glomde bort ett paket Digestives under sangen. Det kom vi pa efter annu en kackerlacksinvasion...

Jag kan beratta att dessa tva killar inte var sarskilt populara efter det...  >:D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 12:12 »
Skogskackerlackan är vanlig i hela Sverige. Den bor utomhus och är helt harmlös.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 13:13 »
For det forsta, kackerlackor ar inte farliga, bara "ackliga". Jag vet inte vart du bor i Sverige men normalt overlever inte kackerlackor norr om Kopenhamn under en normal svensk vinter sa det ar mojligt att det ar ett tillfalligt problem (nagon som fatt med sig en kackerlacka fran en resa eller importerat den fran nagot sydligare stalle).

Det finns mangde av arter av kackerlackor. Hur stora ar dem? Har de vingar? Ser du dem i grupper eller bara enstaka? Ar de skygga? Olika kackerlackor bekampas pa olika satt.

Men dom lever uppenbarligen pa nagot i din omgivning, borja med att komma till roten med det! Stada upp, kasta allt organiskt som dom kan tankas ata. Lagg ut kackerlacksfallor (roach motels, dom ar inte sarskilt kostnadseffektiva) har och var for att se vart dom kommer ifran. Lagg ut giftfallor (med langsamt verkande gift som gor att kackerlackorna tar med sig giftet hem och dor i sina gomstallen varvid andra kackerlackor ater av de doda och forgiftas i sin tur osv.).

Packa in mat ordentligt i lufttata plastbehallare (papperskartonger och wellpapp kan i nodfall fungera som kackerlacksmat och ar darfor inte att rekommendera). Tapp  till sprickor, hal, krypin och gomslen.

Jag kan ge tva konkreta exempel pa kackerlacksinvasioner jag bekampat helt gratis.

Jag bodde granne med en nyanland Australiensare. Han hade tagit med sig sin cykel som fardats runt halva jordklotet. Med honom kom en mangd sma kackerlackor. Vi letade och sprejade och fallade som tokar men hittade aldrig vart dom kom ifran tills en morgon nar han plockade isar cykeln och en miljard kackerlackor flydde fran innuti cyckelramen...! Det ar inte bra att smorja cyckeldetaljer med kokosnotsolja...  ::)

En annan gang hade vi en besokare som var mindre noga med hygienen ifran ett land jag inte tanker namna som helt glomde bort ett paket Digestives under sangen. Det kom vi pa efter annu en kackerlacksinvasion...

Jag kan beratta att dessa tva killar inte var sarskilt populara efter det...  >:D

Tack för tippsen!
De ser exakt ut som de tyska kackerlackerna på anticimex hemsida. Så jag skulle tro det är sånna.
Jag bor i Norge, ca 5 mil söder om Oslo. Kackerlackerna kan komma från Afrika dock, han som äger huset är där månader i taget och har med sig många resväskor fram och tillbaka :/

Vi städar och sprayar och hittar flest i köket men några i badrummet, sovrummet osv. De har också spridit sig till bilen??? Har inget ätbart där... Förstår inte alls.

De är jäkligt skygga skulle jag tro för det är sällan man ser dem om man inte just sprayat i hörn och vrår.

Och nog är de äckliga :( bläää

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 13:24 »
Fånga in och sälj som reptilföda!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-11 kl 03:54 »
Tack för tippsen!
De ser exakt ut som de tyska kackerlackerna på anticimex hemsida. Så jag skulle tro det är sånna.
Jag bor i Norge, ca 5 mil söder om Oslo. Kackerlackerna kan komma från Afrika dock, han som äger huset är där månader i taget och har med sig många resväskor fram och tillbaka :/

Vi städar och sprayar och hittar flest i köket men några i badrummet, sovrummet osv. De har också spridit sig till bilen??? Har inget ätbart där... Förstår inte alls.

De är jäkligt skygga skulle jag tro för det är sällan man ser dem om man inte just sprayat i hörn och vrår.

Och nog är de äckliga :( bläää

Dar har du nog svaret! De kommer med resvaskorna, sedan forokar de sig i varmen men dor bort nar vintern kommer pa. Sedan borjar det om igen nasta sommar. Hur du kan sa manga forstar jag dock inte utan att se narmare pa ditt hus.

Hittar du dom dar du har mat eller ar de "ute och letar foda" i hela huset/garaget? Det kan vara ett tecken pa att de ar desperata. Spraya ar lonlost, satt ut fallor, hall dorrar och fonster stangda sa mycket du bara kan och snart nog dor dom bort. Giftfallor (inte klisterfallor) ar hundratals ganger effektivare och billigare and giftspray.

Se till att ALL mat halls hogt fran golvet. Se till att inte ha for mycket mat hemma. Gor av med all mat du kan och se till att inte kopa in mer. Skaffa stora plastlador med val tillforslutna lock att forvara torrmatvaror i. kyl och frys brukar vara kackerlacksfria.

Bor ni pa bottenvaningen? Det brukar vara jobbigast dar. Om ni kan ar det en bra ide att flytta uppat i huset sa hogt det bara gar.

http://www.amazon.com/Combat-766694-Quick-Formula-Stations/dp/B001ACMBJK

...ar en bra produkt men forsok att fa tag i gift som ar sa langsamt verkande som mojligt. Annars far du fullt upp med att samla ihop alla sjuka kackerlackor som vagglar omkring pa golven.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jun-11 kl 07:40 »
 Jag hittade två häromveckan, sen inga mer.

Ta i trä.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jun-11 kl 09:50 »

Kackerlackor trivs och överlever utan problem "norr om Köpenhamn", de var ett vanligt problem förr och då talar vi om tider som inte ligger så hemskt långt tillbaka i tiden, 30-40talet. Krigsvintrarna i Göteborg t.ex. var extermt kalla men det hindrade inte ohyran att överleva och föröka sig. Min mormor berättade hur hennes mamma höll dem stången genom att tapetsera alla väggar med tidningspapper en gång om året och på så sätt täta alla springor i väggarna där "pankerna" annars höll till.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 jun-11 kl 19:46 »
Jag hittade två häromveckan, sen inga mer.

Ta i trä.

Knock knock....

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser