Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill få tips på att spara pengar  (läst 17022 gånger)

Snowy

• -
Vill få tips på att spara pengar
« skrivet: 19 jun-11 kl 16:44 »
Alla tips mottages. Ska gå ner i tid i arbetet och leva mer här och nu, på gården. Och därmed blir ekonomin mindre, men jag tar gärna emot tips på vad jag kan spara in på och hur.

Existens?

• Gäst
SV: Vill få tips på att spara pengar
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 16:52 »
Det är ju lite svårt när man inte vet utgångsläget... Har du inget eget flygplan idag..så är det ju svårt att dra ner på det.. ;)

Men annars..stora djur, typ hästar som bara är till hobby är riktiga penningslukare.

Elström, se till att ordna uppvärmning och liknande på ett effektivt sätt så du klarar dig med enbart hushållsel.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 16:59 »
Börja med att få stopp på fasta återkommande utgifter som ser små ut varje månad men drar iväg med tiden - abonnemang av olika slag (tidningar, betal-tv, onödiga teleabonnemang och sånt), hyresavtal, hyrköpavtal osv.

Se över vad du har för försäkringar och undersök om du kan få ner premierna - ibland kan det löna sig att samla allt i ett enda bolag, ibland kan något annat bolag vara förmånligare för specialförsäkringar. Kolla också om det finns försäkringar du kan avveckla helt och hållet - du kanske är dubbelförsäkrad i något avseende eller kan ta risken att vara utan en del av dem.

Köp aldrig på avbetalning utan betala kontant. Låna aldrig pengar.

Spara kvitton, för noggrann kassabok, fördela dina utgifter i olika grupper (konton) och se över varje månad var det verkar gå åt onödigt mycket pengar.

Se till att du inte betalar onödigt mycket för el. Ha is i magen och passa på vid lämpligt tillfälle då elpriserna är låga att teckna ett långt avtal med ett lämpligt elhandelsbolag. Undvik onödig elförbrukning  - använd inte elenergi för lågvärdiga ändamål (t ex uppvärmning) där billigare bränslen kan användas.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-11 kl 17:09 »
Planera veckans matsedel och sätt upp billiga (men goda så klart) maträtter på menyn. Veckohandla. Gör storkok och frys in.

Köp ingenting utom bara det absolut nödvändiga. Väldigt få saker är nödvändiga.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 02:39 »
Containerdykning sparar massvis med matpengar. Ät mycket billig vegmat (ris och dhal är en klassiker). Ät viltfångat kött/egenuppfött kött. Om du har djur, se över vars de mesta av pengarna försvinner (för mig är det dyrt foder och dyra utställningar, men det är min hobby som jag inte vill kompromissa på). Ät havregrynsgröt istället för mackor på morgonen.

Sluta med alla pappersprenumerationer, det finns ju internet. Sluta med tv, det finns ju internet. Välj ett bra abbonemang som passar dig (för mig är det viktigt med gratis sms, jag ringer nästan aldrig). Minska telefonräkningen genom att använda Skype. Smit undan tv-avgiften. Se till att gå ur Svenska Kyrkan (sambon som inte har fixat det betalar tusentals kronor varje år till dom).

Gå aldrig och handla med hela plånboken, ta med exempelvis en 500-hundring och lämna kortet. Då kan du aldrig handla för mer än du tänkt. Tänk på att sk "storhandlingar" kan bli mycket dyrare än att "punkthandla" om du är en sån som plockar på dig "bra att ha-saker". Om du endast köper det som du ska ha till den maträtt du tänkt laga (om du är duktig på att planera och följa planeringar så kan du ju veckohandla för veckomatsedeln) så blir det billigare.

Se över lån och försäkringar.

Skriv upp en budget över vad du faktiskt gör av med varje månad, och fundera på var du kan skära ner utan att känna dig fattig. Om du verkligen vill ha cigg, köp cigg. Men kanske rulla egna från löstobak och lyxa med ett köpespaket bara nån gång i månaden. Om du vill ha godis, köp godis, men köp 1hg istället för 3hg. Om du vill ha öl eller vin flera gånger i månaden, prova gör eget. Kul och ekonomiskt. Försök cykla istället för att ta bilen. Sätt ett cykelställ på bilen och cykla sista kilometrarna till jobbet (tre flugor i en smäll! motion, miljö, plånbok).

Upptäck Garant-sortimentet (finns på Willys). En del av deras eko-grejer (såsom kidneybönor) är billigare än vanliga! Rent allmänt, bli en pris-snokare. Jämför inte bara kilopris utan även "bang for buck" dvs hur mycket kvalitét du får för pengarna.

Bli duktig på att ta vara på och spara. Finns massor med gratis bär (i skogen) och frukt (fråga om du får ta grannens fallfrukt, hjälpa gammtanten att plocka vinbär i utbyte för några hinkar etc) som ökar livskvalitén men skär ner på kostnader.
//Lina

Snowy

• -
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 09:14 »
Tack för alla tips. Elräkningen skulle jag vilja ha tips på också, den drar lät iväg speciellt på vintern. Nu är alla element avstängda, på vintern har jag 15 grader och eldar en del. Men hur sparar jag mer på elen- så att det märks.

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 10:00 »
Tack för alla tips. Elräkningen skulle jag vilja ha tips på också, den drar lät iväg speciellt på vintern. Nu är alla element avstängda, på vintern har jag 15 grader och eldar en del. Men hur sparar jag mer på elen- så att det märks.

Det går inte! :(
För mig är de fasta avgifterna högre än den el jag gör av med, extremt irriterande! Spara på el kan märkas om man suger 30KKwh/år..

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 10:54 »
Hang tvätt i stället för att torktummla,ha bara ljust i rummen du befinner dig,släck ute belysning, duscha snabb duschar och bada inte.stäng av alla elslukare som tv video,datorer. osv,med knappen inte med fjärren.
Frosta av frysen ofta,rengör baksidan på kyl och frys.
Klä på dig varmt  om du fryser i stället för att höjja värmen.
Stäng av vattnet när du borstar tänderna,hand diska inte under rinnande vatten..... cyckla så mycket du kan.. det går bra att storhandla om man bor någerlunda nära en butik... cyckel korgar och ryggsäck.
Sop sortera ordentligt så kan du ha så få sophämtningar som möjligt om du bor i hus.
Odla det du kan själv.
Lycka till
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 11:01 »
Bästa sättet att spara är ofta att göra sig av med bilen. Maken till pengaslukare finns knappt.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 11:12 »
Kläder kan man köpa billig i butik eller på nätet från t.ex H&M. Man kan också köpa helt nya eller lite använda kläder i butiker som säljer begagnad.

Om man t.ex har sina favoritjeans som inte går at köpa billig, kan man spara dom. Byta kläder när du kommer hem och använd gamla fula jeans hemma  ;D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 12:11 »
Mitt bästa tips är nog att räkna, räkna, räkna.  ;) Om du vet exakt vad saker kostar så kan du göra bättre val och prioritera vad du vill lägga pengar på.

Vi sparade t.ex. 30000kr/år på att faktiskt räkna ut exakt vad bilen kostade oss och sen byta till en annan. Det visade sig att våran "helt normala" bil i reella siffror (inkl. värdeminskning, bensin, service, reservdelar, försäkring, skatt, ränta, besiktning, däck, skötselprodukter) kostade väldigt mycket mer än vad vi kunde tro. Så när vi skulle byta bil räknade vi på olika modeller och märken vi var intresserade av och såg hur kostnaden skiljde sig i längden. Det var inte alls säkert att en bil som var billigast i inköp var billigast totalt sett, ibland blev en dyrare bil totalt sett billigare när vi hade räknat med alla andra utgifter.

Ett snabbknep för att spara lite pengar på maten (utan att snåla hela tiden eller försämra kvaliteten) är att äta havregrynsgröt eller hemlagad ärtsoppa till middag en dag i veckan. Ett annat är att då och då ha "frystömmarvecka", då man försöker göra åt alla gamla förpackningar längst ner i frysen/köksskåpen. De där som annars blir liggande tills de slängs. I allmänhet: släng ingen mat, det blir mycket pengar i längden.

Just det ja, ett gammalt förhållningssätt som fungerar bra än: "Det är inte de stora inkomsterna som gör en rik, det är de små utgifterna." Dvs. minska alla fasta kostnader så mycket det bara går och köp inget i onödan. Man kan fråga sig själv inför varje köp: "Behöver jag verkligen det här?" och "Vill jag verkligen ha det här?", blir svaret 2 nej så ska an inte köpa. Blir svaret 2 ja så ska man köpa. Blir svaret ett ja och ett nej så ska man tänka över köpet noga. Ett köpknep till: Om du blir köpsugen på något du inte riktigt vet om du ska köpa så kan det vara bra att gå därifrån. Om du verkligen vill ha saken så kan du ju alltid komma tillbaka senare och köpa den efter att du har tänkt igenom köpet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 jun-11 kl 12:22 »
se över försäkringar och lån..byt bank om du får bättre ränta..byt bank flera gånger om det behövs.. skippa hemtelefonen.. strunta i dagstidningar.. snåla och köp bara sånt som du behöver..undvik alla sorters impulsköp... köp kläder fel säsong..när det reas ut.. satsa på kvalitet för det lönar sig i längden.. begagnade kvalitesprylar kan vara bättre än nya lågprisvarianter.. lägg ut grejer du inte behöver till försäljning på tradera,blocket...
kör en gammal bil då behöver du endast trafikförsäkring..reperationskostnaderna motsvarar inte mer än service på en nyare bil...
baka eget bröd..där finns pengar att spara... panta burkar :)
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-11 kl 12:49 »
Om jag skulle behöva snåla in så mycket jag kunde skulle jag till att börja med göra mig av med dom flesta av djuren. Bara ha kanske två-tre kaniner kvar och en handfull höns. Dom kostar banne mig massor med pengar!
Sen skulle jag sälja dyr-bilen och köpa en liten, äldre bil som drog mindre soppa. Redan vid dom två åtgärderna skulle jag nog spara in ca 2500 spänn i månaden...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 23 jun-11 kl 13:06 »
Utan tvekan bilen, pengaslukare no 1 i de flesta hushåll. Därefter kan du gå på uppvärmningskostnaden, blir du hemma mer kan du ju sitta och elda under kalla vinterdagar istället för att ha elementen varma. Ät billigare, minska på dyra produkter (typ kött) och uteluncher.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 13:09 »
Uppvärmningskostnader är ju en stor post, särskilt under vintern. En bra idé är att använda bara de viktigaste rummen under denna del av året, och stänga till resten. Har man ett stort hus, som det ofta är på landet, så kan man ofta minska ner till halva ytan och därmed nästan halva uppvärmningskostnaderna.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #15 skrivet: 23 jun-11 kl 13:19 »
Om jag skulle behöva snåla in så mycket jag kunde skulle jag till att börja med göra mig av med dom flesta av djuren. 
Nej, djuren vill jag inte göra mig av med  :-\ 
Men om man måste spara pengar så kan man självklart inte ha lyxdjur som ridhästar..
Om man har kullar på kaninerna om våren vil dom betala seg själva. Dvärgvädursungar eller andra dvärgkaninungar leveransklara från 1.mai, eller köttkaniner til självhushåll som föds upp på gras och kvister.
« Senast ändrad: 23 jun-11 kl 13:23 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 23 jun-11 kl 14:27 »

Helt rätt att använda elvärme så lite som möjligt. Om du har stor familj och många som duschar och gör av med mycket varmvatten så kan det vara idé att fundera över hur varmvattnet värms upp - exempelvis kan det löna sig med en luft/vatten-värmepump i stället för elektrisk varmvattenberedare.
Tänk också på eventuella "bortglömda" element, t ex för att hålla något garage eller vattenpumphus frostfritt. Värmekablar bör stängas av när det inte är frostrisk.

Spar ihop tvätt och disk tills du kan köra fulla maskiner. Det är redan nämnt i tråden att man bör undvika torktumlare. När du handdiskar, så gör det inte under rinnande vatten utan diska i en ho med varmvatten + diskmedel och skölj i en annan ho eller balja.

Se upp med saker som står och drar ström i standbyläge - alla möjliga små nätadaptrar och laddare, modem, switchar och andra nätverksprylar, digitalboxar, satellitmottagare osv. Många småprylar som digitalboxar, DVD-spelare mm har ingen nätströmbrytare alls utan de står i standby så snart man har satt i nätsladden.

Beträffande belysning så ska man se upp med såna här installationer med en massa små halogenspottar, där kan man verkligen tala om att elda för kråkorna utan att det blir särskilt mycket ljus. Det finns sådana installationer som drar över 500 W för samma belysningsresultat som man får med 200 W i lite större glödlampor eller 40 W i lysrör, lågenergilampor eller LED-lampor. Låt bli att dimma ner belysning, energiförbrukningen sjunker inte alls lika mycket som ljusstyrkan minskar. Det är bättre att ha färre eller svagare lampor tända men låta dem lysa för fullt istället.

Vargerik

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jun-11 kl 16:34 »
Snus/piptobak- 2K/mån, men ack så njutbart. Det räknas inte. Cigaretter däremot..

anemone

« Svar #18 skrivet: 29 jul-11 kl 13:13 »
För mig fungerar det bra att räkna ut ÅRSKOSTNADEN .
Både på försäkringar och boendekostnader men även på till synes oskyldiga små kostnader som plastpåsar på affärn, jordgubbar, telefonerandet, choklad eller böcker.
Ibland får jag mig en oväntad tankeställare.
Att minimera körningen med den älskade bilen genom att samla ihop flera ärenden till samma resa.
Våga pruta och förhandla.
Vi satte in en luftvärmepump och det gav oss en besparing. På drygt 2 år var den betald resten är som förtjänst. Men vi har en gynnsam kombination av vattenburen vedeldning och värmepumpen. För oss var det bra.
Men framförallt. Ha inte så bråttom med besluten. Kolla med jobbarkompisar och grannar och familj. Våga fråga. Ofta kommer det bra tips och varningar. Vi fick fälgarna till vår bil för 1/2 priset för att jag ringde upp min bror och resonerade om inköpet exakt vid rätt tillfälle.
Läs boken 100 sätt att rädda maten. Där finns det pengar att hämta.
Men livet ska inte bli en jämmerdal utan "det ska va gott att leva.."

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 29 jul-11 kl 13:24 »
Planera veckans matsedel och sätt upp billiga (men goda så klart) maträtter på menyn. Veckohandla. Gör storkok och frys in.

Köp ingenting utom bara det absolut nödvändiga. Väldigt få saker är nödvändiga.
jättebra besparingstänk som blr ännu mer ekonomiskt snålt om man ökar på inköpsintervallet till var 10:e eller var 14:e dag. Ju mer sällan man befinner sig i affären desto mer sparar man. Handla efter lista gjord efter matsedeln och ät innan du går till affären  :D
« Senast ändrad: 29 jul-11 kl 13:28 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser