Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring av modersugga, Linderöd  (läst 4177 gånger)

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
Utfodring av modersugga, Linderöd
« skrivet: 20 jun-11 kl 20:30 »
Nu tycker jag att vår Liselotte blivit väl så tunn. Fyra kultingar är inte en stor kull och vi var tacksamma för det då det var både Liselottes och våra första kultingar. Antagligen är anledningen att vi fodrar fel. Hur fodrar ni? Hon har en del i hagen, men inget övermått.
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 20:46 av reuben »
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Utfodring av modersugga, Linderöd
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 21:20 »
Vi ger våran sugga med 8 kultingar ca 3 kg + lite rester men ska öka lite ,Hon får malen korn och havre,Idag lade jag in 4 stora grenar med asplöv men istället för att äta drog hon in dom i kojjan och bäddade ;D.Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

reuben

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 22:47 »
Ja, vår sugga med fyra får ungefär lika mycket. Har din sugga mycket mat i hagen?
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 23:29 »
3 kg med bara spannmål är ju ren svältkost för en digivande sugga. Ska hon bara få spannmål, utan proteintillskott, så behöver hon åtminstone ha 7 kg per dag, som allra minst. Med ett rikigt foder så räcker det med 5-6 kg om det bara är 4 kultingar.
 Det som finns i hagen är bara sysselsättning, ger inget näringstillskott av värde.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 08:00 »
Det finns inget att äta i hagen,Jag ska ge grisarna slakt svins foder när dom börjar äta fast föda. Jag har en kompis som
har ca 20 grisar kvar sedan han byggt om till semin station för travhästar och där får jag köpa foder ,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 08:44 »
3 kg med bara spannmål är ju ren svältkost för en digivande sugga. Ska hon bara få spannmål, utan proteintillskott, så behöver hon åtminstone ha 7 kg per dag, som allra minst. Med ett rikigt foder så räcker det med 5-6 kg om det bara är 4 kultingar.
 Det som finns i hagen är bara sysselsättning, ger inget näringstillskott av värde.

Riktigt foder?? Kan du precisera..

/ Fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 16:11 »
Riktigt foder är ett som är blandat spannmål och nån form av proteinkälla, vanligen ärtor eller soja. Det är för att få rätt förhållande mellan energi ( Mj ) och smältbart råprotein.  Spannmål innehåller ca 11 Mj per kg och har en proteinhalt på runt 70 g/kg. Foderblandningen man ger bör hålla 11-12 Mj och från 120 till 150 g protein per kg.
120 g är ett lågproteinfoder och 150 g är ett högproteinfoder som kanske inte är aktuellt för Linderödare.

reuben

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 21:54 »
Bra svar! Jag tackar!

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 15 jul-11 kl 07:34 »
Riktigt foder är ett som är blandat spannmål och nån form av proteinkälla, vanligen ärtor eller soja. Det är för att få rätt förhållande mellan energi ( Mj ) och smältbart råprotein.  Spannmål innehåller ca 11 Mj per kg och har en proteinhalt på runt 70 g/kg. Foderblandningen man ger bör hålla 11-12 Mj och från 120 till 150 g protein per kg.
120 g är ett lågproteinfoder och 150 g är ett högproteinfoder som kanske inte är aktuellt för Linderödare.

Tack för dina råd, lyssnar och lär. En fråga i anknytning till ämnet suggor och små grisar. Om man skall skilja kultingarna från suggan när gör man det lämpligast (ca 45 dagar?) eller skall man låta dem gå samman på bete fram tills det är dags för slakt alt leverans av små grisarna? Mina kultingar kom midsommardagen och funderar på om de kommer att vara slakt mogna innan den omtalade linderödska fettansättningen i samband med kylans ankomst. Om inte kommer det att hjälpa att hålla dem på stall, minskad fettansättning i varmare miljö?..

/ Fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 07:09 »
När du ska skilja småttingarna från suggan beror dels på vad du vill med din produktion, och dels på hur du lyckas hålla suggan i gott hull.
Du får ingen brunst på suggan så länge kultingarna går med henne, så om du vill betäcka och få fler grisar, så avvänjer du lämpligen vid runt 6-7 veckor, alltså 45 dagar, som du var inne på. Då tar du bort suggan till en annan plats, och får hjälp av flyttningseffekten så hon brunstar inom några dagar och kan betäckas på nytt.
Efter nån vecka har hon sinat mjölken och kan , teoretiskt, släppas ihop med de små igen, och alla går i samma hage. Men då måste du fixa en avgränsad hörna där de små får äta i fred. I grisarnas värld är det alltid störst som äter först och mest, här finns inga 'dela-med-sig' tendenser...

Låter du bara kultingarna gå med suggan, så vänjer dom av sig själva vid 2-3 månader, men då är risken stor att du har en sugga som ser ut som ett benrangel, och personligen ser jag det som lika fel, som att vänja av de små vid 45 dagar. Suggan ska ju leva i många år, så det är inte djurvänligt att låta henne gå ner sig totalt varje gång hon har kultingar. Och får de små riktig mat, så är det absolut inga problem för dem att vänjas av vid 6 veckor.

Du lär inte få mycket kött om du tänker slakta de som fötts vid midsommar innan kylan kommer i höst, tyvärr.
Jag har inte märkt av den omtalade fettansättningen och tror att den mycket är en myt som uppkommit av att man utfodrar Linderödare för 'fattigt' i tron att dom absolut inte ska ha nåt protein.
Mina Linderödare fick vanligt slaktsvinsfoder, och där fanns inte tillstymmelse till fett på dom.

Kött, dvs muskler, byggs av protein med energin som bränsle. Har man för låg proteinhalt på fodret i förhållande till energin, som i spannmål t.ex, så matar man på med energi som inte har nåt material att bygga kött av, och då blir det fett istället.

Och även om det blir kallt ute, så går ju inte grisarna omkring så mycket, utan ligger i sin hydda, och där är det alltid varmt ändå.
Sen tycker jag att det är trevligare och snällare mot djuren att ta in dom i en torr skön box på hösten, än att låta dom vada i iskall lera upp till magen dag ut och dag in, bara för att dom ska vara ute.
Men det är ju upp till var och en hur man gör. Jag kunde inte sova gott på natten, när jag visste att grisarna gick ute i höstregnen, även om de hade hyddor, så jag tog alltid in på hösten. Det mådde alla bättre av.

Att tvinga djuren att gå ute vintern igenom, är för övrigt heller inget 'gammaldags', utan ett modernt påfund vi kommit på för att vi tror det är naturligt. Förr månade man mer om djuren och såg till att alla kom in på hösten. Men det är en annan diskussion.

Kristofer

« Svar #10 skrivet: 09 aug-11 kl 20:32 »
Tack för information om olika avvänjningsalternativ.

Angående det allra sista du skriver så citerar jag ur första delen av Landtbrukets Bok, tryckt 1855, s 518 under rubriken Om gödning af svin under vintern:

"1365. Svinkreaturen böra inrymmas på en särskildt för dem afsedd gård med derinvid liggande skjul."

och

"1366. De äldre svinen få fritt springa omkring på de större gårdarne bland hornboskapen samt tillreda der sjelfva sitt läger under mildare väderlek, i skjulen deremot under köld. Ehuru de sålunda äro i full frihet, bör man dock icke, såsom ofta sker, försumma att gifva dem sin fulla utfodring, utan erhålla de dagligen skuren turnips uti härför särskildt afsedda tråg, äfvensom friskt vatten uti andra sådana."

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser