Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa vaktlar! ;D  (läst 9313 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skaffa vaktlar! ;D
« Svar #20 skrivet: 22 jul-11 kl 16:11 »
Ska man ha vaktlarna till slakt så behöver de extra protein för att bli riktigt stora. Ska man ha dem till avel så ska man akta sig för att ge dem alltför energität och proteinrik mat när de växer upp. Precis som med broilerkycklingar så växer vaktlar bättre på proteinrik mat, men växer de för snabbt och blir för stora så kan de dö knall och fall av t ex hjärtproblem. Det kan också bli så att ben och leder inte håller, för att de inte hunnit utvecklas så snabbt som fågeln växer.

Äggläggande fåglar behöver snäckskal och foder med rätt aminosyror för att kunna lägga många ägg. Däremot behöver de inte en väldigt energität diet, det får snarare motsatt effekt, blir de tjocka värper de sämre.

Så vilket foder som är bäst beror på vad man har vaktlarna till.

Angående ras på allvetarns vaktlar, så är det troligen blandras, dvs något mellanting. Annars hade nog säljaren vetat vilket det var. Men det kan bli fina vaktlar som lägger många ägg i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

allvetarn

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 22 jul-11 kl 16:31 »
OKej, tack..
För jag tänkte köpa några nu, o ville ju köpa samma ras, men nå kvittar ju det om de är blandras! :)
Brevduvor, höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 22 jul-11 kl 18:50 »
OKej, tack..
För jag tänkte köpa några nu, o ville ju köpa samma ras, men nå kvittar ju det om de är blandras! :)
Både jumbo och jätte är samma ras som japaner. Man kallar dem bara lite olika när de är större. Om du har köpt dina vaktlar av en äldre herre strax utanför Löberöd så har han bara ett fåtal vaktlar som är som riktiga japaner. De flesta av hans vakltar håller väger ca 300-450g vilket är att betrakta som jumbo eller jättar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

allvetarn

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 22 jul-11 kl 18:52 »
Jo jag vet att det är samma ras, skrev lite konstigt, nej det är inte han. :) Än så länge är vaktlarna bara i äggstadie! :)
Brevduvor, höns

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #24 skrivet: 31 jul-11 kl 12:03 »
Jag är också sugen på att skaffa vaktlar. För ett tag sen letade jag en massa information men sen kom jag av mig och nu har jag tappat bort länkarna. Har ni några tips på vaktelhemsidor?

allvetarn

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 31 jul-11 kl 13:00 »
gardenpatch.se är en bra hemsida iallafall. :)
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 31 jul-11 kl 13:04 »
glömde skriva det här men jag köpte 3 honungsfärgade jumbo vaktlar på röstånga marknad förra helgen, och nästa helg kläcks mina vaktelbeebisar, så roligt! :)

Bifogar en bild på mina, jag har redan börjat få ägg! tycker det skulle ta längre tid för dom att börja värpa igen efter byte av ägare, bo mm.. ;)

Brevduvor, höns

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #27 skrivet: 31 jul-11 kl 15:39 »
Jag är också sugen på att skaffa vaktlar. För ett tag sen letade jag en massa information men sen kom jag av mig och nu har jag tappat bort länkarna. Har ni några tips på vaktelhemsidor?
En vän till mig har en superbra hemsida :D
Gardenpatch.se
Står mmyyycket bra där =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #28 skrivet: 02 aug-11 kl 14:22 »
Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser