Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar över årets skörd  (läst 5578 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Funderingar över årets skörd
« Svar #20 skrivet: 21 jun-11 kl 18:15 »
Det får jag erkänna det är gammal vall, det är det jag vill ha till mina ponnys och fåren äter i alla fall med god aptit och det är samma hö som dom kommer få i vinter både hästar och får.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Vurre

« Svar #21 skrivet: 21 jun-11 kl 20:03 »
Var nu snälla och tala inte om för mina får att dom inte ska ät det hö dom just nu äter utan att rata  :-X  :-*

Mitt hö är väldigt mjukt och fint trots sen skörd, jag har precis öppnat en fjolårs bal som fåren riktigt tycks älska att äta av och det blir samma hö nästa vinter om skörden blir som det är tänkt i år. Hästägare har också samma rädsla för sen skörd min erfarenhet är att jag får bra hö med bättre tork så vi lättare kan pricka in en torr vecka.

Spill är helt OK för mig med  ;)

Varför ger du dem hö så här års?
snus? vad är priset på en pris?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #22 skrivet: 21 jun-11 kl 20:16 »
För att dom står på stall, dels för att jag hämtade dom i lördags och jag vill ha tama eventuella rymmare...sen har jag inget bete till dom för maskinerna är 7 månader försena som ska ta ner skogen där djuren ska gå i framtiden.

Så fort maskinena har varit här så ska jag bygga ny hage till hästarna och fåren ska ut i den hage hästarna betar just nu så det blir en vecka minst inne till och dom klagar inte och jag ger dom ett stort fång löv varje dag också så dom får äta lite grönt  ;)

Jag tänkte jag skulle ta dom i koppel till helgen och låta dom gå och beta lite ute en stund om dagen också, det är ju bara två stycken.
Länk till mina lamm 2012

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 21 jun-11 kl 20:26 »
God idé tycker jag att du vänjer deras magar vid gräs - lite varje dag! Det gör att de redan är inkörda på gräs när de komemr ut, och kan tillgodogöra sig näringen från dag 1.  :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

• Småland
« Svar #24 skrivet: 21 jun-11 kl 21:17 »
Det får jag erkänna det är gammal vall, det är det jag vill ha till mina ponnys och fåren äter i alla fall med god aptit och det är samma hö som dom kommer få i vinter både hästar och får.

Bra Lorita, då önskar jag boka ett gäng tacklamm av dig  :). Nej, skämt åsido. Det är ju bra att de äter av höet givetvis! Jag önskar bara att mina får var lika okräsna som min gamla fjordhäst var...  ::)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #25 skrivet: 22 jun-11 kl 09:20 »
JBF jag tror det är mer mitt hö du vill ha  :-*
Länk till mina lamm 2012

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 22 jun-11 kl 09:35 »
Nja, jag måste nog ha höet slaget lite tidigare än augusti dessvärre!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 22 jun-11 kl 09:57 »
Jag tycker det låter som du har det ängshö han skriver om:) Gamla vallar där div bladrika örter har fått tagit över.
Såna vallar måste man ju tom vänta med att slå annars hinner det inte växa något.... Men så llänge som ända till augusti kan inte vi vänta med att ta hö, då ställer daggen till så att det blir fukt.
       Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #28 skrivet: 22 jun-11 kl 10:08 »
Charlotte vallen är 12 år nu och vi slår i slutet av Juli eller början av Augusti lite beroende på väder, innan det blir kalla kvällar.
Länk till mina lamm 2012

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser