Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obefruktade ägg, lat/gammal tupp.  (läst 1032 gånger)

daniel70

• Gotland
Obefruktade ägg, lat/gammal tupp.
« skrivet: 21 jun-11 kl 12:59 »
Har ett gäng ruvvilliga damer som nu legat på ägg i två omgångar. Inte ett enda ägg resulterade i någon kyckling. Efter 25-26 dagar har både jag och hönsen tröttnat, och när jag undersökte äggen verkar de varit helt obefruktade. Misstankarna faller nu på herrn i hönshuset att han inte sköter sitt jobb. Han har varit hos mig i fyra år och han var säkert några år innan jag fick honom, kan tuppen ha blivit för gammal? Tycker även att hönsen tappat lite respekt för honom. Tidigare år har ca 8 av 10 ägg givit kycklingar.

Daniel.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Obefruktade ägg, lat/gammal tupp.
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 13:30 »
Låter som resultatet här: 3 ägg av 18 befruktade. Men det är nog inget fel på tuppen, möjligen terkniken.
Han sprätter, dansar, donar med värpreden, serverar godis och hoppar på så ofta han får det beviljat.
För en vecka sen höll han en höna i nacken men stod bredvid och juckade, i förgår stod han tvärs över gullhönan och smällde på, full av mannakraft.

Nu har jag sagt till Annika i ToA att gå ut & korrigera när det behövs. Min insats var att åka och inhandla några ägg till dammsugarhönan (vorwerk), hon har legat i 7 veckor nu.

/Tore i ToA
« Senast ändrad: 21 jun-11 kl 13:32 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser