Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppstart  (läst 1495 gånger)

JamBeast

• Skåne
Uppstart
« skrivet: 21 jun-11 kl 13:18 »
Vi är fyra stycken som kan tänka oss att hålla oss med bin tillsammans. Vi är rena nybörjare allihop. Skulle ni rekommendera två kupor att börja med eller ska vi gå direkt på fyra för att ha var sin att jobba med? Är det under hösten grundutbildningarna kommer igång hos de flesta föreningar?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Uppstart
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 13:54 »
Hej!

Jag tycker ju att ni ska ha varsin kupa, men det beror ju på att jag säljer bisamhällen/avläggare ;) :)

Men som nybörjare är det väldigt bra att ha någon mentor, kolla med SBR där ni bor, så kanske ni får något tips.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

JamBeast

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 12:49 »
Jag kan nog tänka mig att det hade varit roligt med fyra direkt, men samtidigt ska vi lära oss under tiden. Biodlarföreningar finns det flera där vi bor, i angränsande områden. Om det går bra med två från början kanske man snabbt har fyra i och för sig...

eremit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 13:34 »

och sen en kurs till hösten är inte att förakta...

Nedley

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 23:03 »
Två eller fyra har inte så stor betydlese men gå en kurs!!!! Då får ni snart kontakter inom bivärlden och kan ställa alla dumma frågor! Det är ovärderligt när man ska lära sig något!!!

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser