Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni i redet när de ruvar?  (läst 2251 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Vad har ni i redet när de ruvar?
« skrivet: 21 jun-11 kl 20:16 »
Då jag ofta verkar drabbas av nykläckta kycklingar som hamnar utanför börjar jag fundera på om man ska ha halm bäddat under och runt eller om det kvittar vad man har typ av sand/kutterspån/halm mm? Noga att ha något täckande istället för bara "trägolvet"?

Eller handlar det om otränade förstagångsmammor med noll koll?  ???  ???

Jag har svårt att slappna av runt kläck för att hålla koll på ägg och kycklingar. Kan liksom vakna tidigt på morgonen och springa upp och då har det ju hänt att jag räddat någon frusen stackare. Eller sprungit upp till hönsen efter jobbet. Skulle vilja kunna ta det lite coolare...  :-\ snacka om begreppet hönsmamma...

/Nina
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Vad har ni i redet när de ruvar?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 21:45 »
Våra har halm i redena.

Har inte rört min ruvhöna varken när hon legat i sitt rede och ruvat eller nu när jag hört våran lilla nyblivna kyckling pipit. När hönan varit uppe en sväng och rört sig och lagt sig i fel rede har jag lagt äggen som hon lämnat framför sig så har hon fått dra intill sig dem och petat under dem själv.

Nu har storkochin och dvärgkochin och båda de raserna ska vara duktiga på att föda upp sina kycklingar.

Du kanske skulle skaffa några av någon lätt föda upp kycklingras som haft någon kull så kan de föda upp dina kycklingar åt dig.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 21:50 »
Jag har också halm,
Det fungerar mycket bra.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 21:53 »
Det är väldigt lätt att en liten hamnar utanför och då är det bråttom, om min höna har valt ett rede på väggen så sätter jag för nät under kläckning och när alla är ute flyttar jag ner dem på golvet med en trälåda och ser noga till att det är uppbyggt runtom med spån så att inte kanten på lådan är för hög  :)

Jag har dvärgkochin och de är utmärkta mammor men kycklingarna verkar rätt klantiga... :P och de är så yttepyttesmå så den minsta kant kan utgöra ett enormt hinder  ;)

inne i redet har jag hö, fungerar också bra, men hönan brukar "rota" till det så att trät kommer fram i botten ändå  :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 21:54 »
Mina hönor skulle då inte lägga sig alls om e bara hade trägolv att ruva på. Nog behöver de lite att boa med. Sen om en kyckling hamnar utanför efter att den kläckts så kilar den ganska snabbt tillbaks igen. Om det nu inte är högt upp och den faller ned. Då får du ha något som hindrar kycklingarna från att ramla ned.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 22:00 »
Den som slarvade mest vid kläck var dvärgkochinhönan och det är ju en av de bästa raserna. Men den andra har skött sig rekorderligt. Silke också bra. Blandras vithätta och dvärgkochin har haft svårt att hålla äggen på plats. Men kan då bero på att jag borde göra ett riktigt ordentligt bo så äggen inte glider undan så lätt.

Har ju haft lite blandat med kutterspån och sand. Men det glider ju lätt åt sidorna som någon annan skrev här - så då blir det liksom direkt på trät i redet. Så jag lägger dom inte utan något.

Har ni klippt halm? Verkar  trassligt och lite i vägen med vanlig lång halm.

Tack för era svar  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 22:04 »
Vi brukar ha spån underst och halm överst så det blir ett tjockt varmt lager att ruva i. Lägger de sig i ett väggrede brukar det gå bra att flytta ner dem till ett rede på golvet när det är mörkt. Och då är det ju bra om det är ett isolerande lager i redet så det inte blir kallt underifrån.

Det har gått med våra iaf. När vi hade lite färre höns fungerade det att de ruvade i redena och vi satte nät för sista dagarna och flyttade hela familjen när kläcket var klart. Nu har vi så pass många hönor så det är alltid nån annan som hoppar in i ruvhönans rede om hon går därifrån och så tar hon fel rede sen. Och vi är ju inte hemma och kan vakta dem jämt...

Det är långhalm jag har, man kan sno ihop den lite så det blir som ett fågelbo åt hönan. Medan hon ruvar fungerar det, sen när kycklingarna kommer rumsterar hon om så men medan hon ruvar funkar det bra, då rullar inga ägg undan, har inte inträffat här iaf.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 12:20 »
Vi har helt vanlig halm och redet är en helt vanlig expeditbokhylla som står direkt på golvet och så har vi spikat en bräda i framkant 2 cm upp över kankten så halmen ligger kvar.  Här har det gått bra. Nybörjartur kanske. :-) Hönan drar i halmstråna och buffar och fixar så hon tycker halmen ligger rätt. :-)

Den som slarvade mest vid kläck var dvärgkochinhönan och det är ju en av de bästa raserna. Men den andra har skött sig rekorderligt. Silke också bra. Blandras vithätta och dvärgkochin har haft svårt att hålla äggen på plats. Men kan då bero på att jag borde göra ett riktigt ordentligt bo så äggen inte glider undan så lätt.

Har ju haft lite blandat med kutterspån och sand. Men det glider ju lätt åt sidorna som någon annan skrev här - så då blir det liksom direkt på trät i redet. Så jag lägger dom inte utan något.

Har ni klippt halm? Verkar  trassligt och lite i vägen med vanlig lång halm.

Tack för era svar  :D
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser