Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olja eller inte olja in altan?  (läst 28976 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Olja eller inte olja in altan?
« skrivet: 21 jun-11 kl 21:16 »
Hej! Har en altan av impregnerat virke, sju år gammal. Jag har idag tvättat den, och sen blev som ny :) Nu hävdar min mor att jag måste olja den, men hennes altan har blivit nästan svart av all olja, och så vill jag INTE ha det! Måste man verkligen olja in den varje år, eller räcker det med att tvätta den?  Jag vill ha kvar den ljusa färgen, vill inte att den ska mörkna...

Mvh Anna

kurt

SV: Olja eller inte olja in altan?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 06:23 »
Det är solljuset som gör att hemicellulosan i träet mörknar, det kommer det alltså att göra vare sig du oljar in den eller ej. Oljan skyddar träet mot uttorkning och sprickor, och gör det vattenavvisande.

Melton

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 08:07 »
Det är solljuset som gör att hemicellulosan i träet mörknar, det kommer det alltså att göra vare sig du oljar in den eller ej. Oljan skyddar träet mot uttorkning och sprickor, och gör det vattenavvisande.

Håller inte riktigt med dig, enligt min erfarenhet så binder olja smuts som gör den nästan svart tillslut. En helt obehandlad altan (som min) blir silvergrå efter ett par år. Därimot så skyddar givetvis oljan träet men eftersom det redan är impregnerat så håller det väldigt många år utan olja ändå. Olja kan vara bra mot sprickbildning men har man inga problem med att få lite sprickor (vilket man ändå får förr eller senare) så tycker jag att man kan strunta i oljan. Då är det bättre att behandla med grönsåpa, blir en mycket mjuk och fin yta. Detta är bara min åsikt och erfarenhet, ingen absolut fakta.

Mvh
Mattias

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 08:15 »
Håller inte riktigt med dig, enligt min erfarenhet så binder olja smuts som gör den nästan svart tillslut. En helt obehandlad altan (som min) blir silvergrå efter ett par år. Därimot så skyddar givetvis oljan träet men eftersom det redan är impregnerat så håller det väldigt många år utan olja ändå. Olja kan vara bra mot sprickbildning men har man inga problem med att få lite sprickor (vilket man ändå får förr eller senare) så tycker jag att man kan strunta i oljan. Då är det bättre att behandla med grönsåpa, blir en mycket mjuk och fin yta. Detta är bara min åsikt och erfarenhet, ingen absolut fakta.

Mvh
Mattias

Jag har ju inte gjort något åt min altan på sju år  :-[, så den var som du säger grå, men när jag tvättade den fick jag fram ´"originalfärgen", den ser alltså ut som den gjorde när jag lade den. Altanen står i full sol så jag tror inte att solen påverkar nämnvärt, jag tror också mer att det är oljan som gör att den mörknar.
Såpa säger du? Vanlig grönsåpa utspätt i vatten och blaska på? Låter ju som ett bättre alternativ än olja... 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 08:26 »
Om du ska använd grönsåpa tror jag att du ska lägga på den konsentrerad och jobba in den med skurborste ;) ..... Jag går själv i samma tankar.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Melton

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 08:35 »

Jag har ju inte gjort något åt min altan på sju år  :-[, så den var som du säger grå, men när jag tvättade den fick jag fram ´"originalfärgen", den ser alltså ut som den gjorde när jag lade den. Altanen står i full sol så jag tror inte att solen påverkar nämnvärt, jag tror också mer att det är oljan som gör att den mörknar.
Såpa säger du? Vanlig grönsåpa utspätt i vatten och blaska på? Låter ju som ett bättre alternativ än olja...

Jag har gjort som Jennyt skrev och tycker att det blir bra, det är bra om träet är så torrt som möjligt så att det suger åt sig såpan ordentligt.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 08:43 »
Jag har gjort som Jennyt skrev och tycker att det blir bra, det är bra om träet är så torrt som möjligt så att det suger åt sig såpan ordentligt.

Och altanen mörknar inte av den? Eller börjar löddra och blir snorhal när det regnar?  ;D

Melton

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 09:05 »
Och altanen mörknar inte av den? Eller börjar löddra och blir snorhal när det regnar?  ;D

Nä den mörknar inte, lite lödder kan det bli i början men försvinner snabbt.
Att den skulle bli hal kan man ju lätt tror men har inte haft något problem med det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser