Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inget slut på eländet....  (läst 1665 gånger)

nina77

• Hälsingland
Inget slut på eländet....
« skrivet: 22 jun-11 kl 10:34 »
En hönkyckling är antagligen döende, och nu såg jag att en jämngammal tuppkyckling inte kan stå ordentligt på sina ben. Den liksom går hukat och kryper fram. Är pigg och äter som vanligt. Inga andra visar nåt liknande..... Blir rädd att det är Marek :-( Kommer alla mina höns att dö då? Jag har tagit bort tuppkycklingen från flocken och satt den med den andra sjuklingen i väntan på dommen. Varför kommer allt på en gång?????

hustran

SV: Inget slut på eländet....
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 23:21 »
Jag skulle prova med apotekets B-vitamin forte flytande, i vattnet. Det har hjälpt oss.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 23:33 »
Kan inte så mycket om hönsjukdomar. :-\
Men det verkar alltid vara så att ska det jäklas så gör det det ordentligt ett tag och sen är det lugnt, förhoppningsvis en längre period. Och ibland (men inte alltid) så kan man se en mening med allt som hände.
Jag tror att det alltid finns en poäng med allt som händer. Ofta har man kanske lärt sig något nytt, ändrat nån detalj i sitt levande eller något i förhållningssättet eller liknande.
Så håll ut, gör det bästa du kan och försök vara positiv ;)

hustran

« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 00:12 »
Jag är inte så särskilt hönskunnig men när vi hade höns (en osalig blandning) fast också dvärgcoching....så hade vi aldrig dessa problem,eller problem överhuvudtaget. Kan det ha att göra med att aveln gått överstyr? Våra mådde fint,inga särskilda besvär och värpte som f...n. Det jag fick höra var att om man köpte vaccinerade kycklingar (hönsförlamning) så fanns det risk för att avkomman drabbades. Därav vårt givande av B-vitamin.Bara en liten tanke. :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 07:10 »
Tack för era svar, då symtomen påminde allt för mkt om Marek, så beslutade vi oss för att ta bort dessa två djur. Lästa på om sjukdomen och det är ofta bara svagare djur som drabbas. Hade ett fall i höstas oxå, då en dvärgkochin visade samma symtom som tuppkycklingen. Det man oxå kunde läsa på SVA var att om man har misstankar om Marek, så är det bättre att fälla än att fria, då det är mkt smittsamt. Alla andra höns, tuppar, kycklingar o kalkoner mår toppen. Så jag hoppas att de fortsätter med det och sen hoppas jag så klart att de avlivade djurens symtom berodde på något helt annat.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #5 skrivet: 28 jun-11 kl 10:51 »
De flesta av våra Hobby höns är imuna mot marek då det avlas på resistenta djur.

Men återfall finns alltid.. oftast drabbas ungdjur..
Gamla höns / tuppar har oftast redan utsatts för smittan (den är väldigt spridd).. de flesta höns är smittbärare.. men inte sjuka.

Det enda man kan göra är att ta bort de som blir sjuka och avla på de som inte blir det..
Ibland överlever och tillfrisknar en del djur.. oftast de som inte blivit så sjuka.. man bör inte avla på dessa då de för över sin "mottaglighet" för smittan till sina barn..

Håller tummarna för att ingen fler blir sjuk.
/Susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser