Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingar och färger  (läst 5698 gånger)

Emelie5

• Västergötland
Ällingar och färger
« skrivet: 22 jun-11 kl 13:56 »
Hej på er ! jag är helt pyrfärsk på detta forum .. men det verkar ju finnas en hel del medlemmar och många verkar kunniga :) det gillar jag .. alltid kul när vi kan lära av varann ! Jag skaffade ankor i våras .. 3 mysk och 2 cayuga .. super härliga individer ! Nu har mysk honorna fått var sin kull ällingar tillsammans med min ståtliga Cayuga hane .. blandras .. ja .. men jag tror dom kan bli riktigt fina :) Ällingarna är gula och svarta ... eller bruna och gula .. vad är skillnaden ?? det som är brunt .. blir det svart ? eller hur fungerar det ? generellt kan man väll säga att det gula blir vitt om jag förstått rätt ... men det bruna då ? det svarta lär förbli svart antar ja .. men vad blir det bruna ? och en fråga till .... någon sa till mig att det absolut inte går att hjälpa ällingen ur ägget ... stämmer detta ? jag har en som kläcker just i detta ögonblick .. 7 ällingar är ur .. men några ägg ligger kvar .. och det har gått 1 och ett halvt dygn sen första kläcktes .. what to do ? hur gör ja ..  hoppas ni kan hjälpa mig :) MVH Emelie

Kista

• Gäst
SV: Ällingar och färger
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 14:04 »
Du vet att du har "blandarter" då va? Och inte blandraser? ;)
Myskankor och "tamankor" (cayuga, peking, mignon etc) är inte samma art. Så ällingar efter myskanka X cayuga kommer bli sterila.
Visserligen var det inte det du vill veta, men verkade inte som att du visste det ;) :)

Emelie5

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 14:12 »
Oj , nej .. det hade jag ingen aning om .. Oavsett kan jag ge dom ett toppen liv här .. då kanske jag inte får 70000 ankor som jag var rädd för då ? ( jag vill inte slakta, och noga med nya hem ) berätta mera .. hur fungerar det ... jag är helt okunnig så hjälp mig gärna .. jag vill lära mig :) .. ok .. blandarter asså .. haha .. ja .. och myskanka hör inte till "tamankor" ? men det gör cayuga? och vad är det som gör att dom blir sterila? är det helt 100 % säkert att dom blir det ? MVH Emelie

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 14:16 »
Man kan försiktigt hjälpa dem ur ägget, men det finns risk att de antingen inte dragit in gulan om man hjälper dem för tidigt, eller att de dör i äggen för att man är för sent ute.

Ofta är de som inte tar sig ut själva svaga, men ibland går det bra när man hjälper dem. Man får dock vara beredd på att många kan dö.

Är du säker på att de äggen som är kvar har älling i sig, eller kan de vara obefruktade?

Dina korsningar mellan myskanla och cayuga kommer som sagt att bli sterila. Dessutom kan de äggen få väldigt olika kläckdatum, allt mellan dag 28 och dag 34. Så det är lite svårt att kläcka mulankor (som korsningen brukar kallas). Man kan säga att det är som med häst och åsna, de är inte samma art, men de kan para sig, och då blir avkomman steril.

Tänk på att om de ruvar själva så ska du ha cayugaanksäggen för sig och myskanksäggen för sig, eftersom cayugorna garanterat kläcks före korsningarna. Och ofta reser sig mamman när ällingarna blivit tillräckligt aktiva, och då dör de ällingar som är kvar i äggen. De dör även om du försöker hjälpa dem ut, de är inte färdiga att kläckas då. Det bästa är att ha en kläckmaskin som man kan lägga in äggen i, så att de får ligga tills de är klara.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Emelie5

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 14:37 »
hej .. hur "drar dom in gulan " jag har försökt hitta prossesen som ällingen går igenom inne i ägget men hittar inte .. kläckdatumet på första kullen var innom ett dygn .. och den som kläcker nu verkar få alla sammtidigt också .. hon har ruvat länge ca 35 dagar om inte lite till .. men tror det kan vara befruktade ungar som inte klarat sig i de äggen som är kvar .. å då vet ja inte riktigt hur ja ska göra ... ska ja vänta eller picka hål på ägget ? är det hundra procent säkert att cayuga/ mysk blir sterila? och varför? MVH Emelie

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 14:43 »
Man har vad jag vet inte fått fram några fertila avkommor i modern tid, men det finns de som påstår att det hänt. Ibland ska mulankorna kunna lägga små ägg, som alltid är obefruktade, men oftast lägger de inga ägg alls.

Ankor och myskankor är alltså, precis som häst och åsna, olika arter. Definitionen på art är, lite förenklat, att de inte kan få fertil avkomma med en annan art. Hade de fått fertil avkomma, så hade de räknats till samma art, men olika underarter/raser.

De har helt enkelt för olika gener för att kunna bli fertila.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Emelie5

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 14:52 »
jaha ok ..  ::) jag trodde bägge var ankor av 2 olika "slag"  :-\ .. hmm .. typ .. halvblodshäst och fullblodshäst om du förstår hur jag menar .. ällingarna ser i alla fall extremt välmående ut och är jätte goa  :) .. så det verkar ju inte som dom tagit någon skada i alla fall .  processen i ägget oc vid kläckning .. det med dra in gulan m.m ... har du någon länk som man kan läsa om det ? MVH

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 15:01 »
Halvblodshäst och fullblodshäst är två olika raser, de får fertil avkomma. Häst och åsna är två olika arter, de får steril avkomma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ras
http://sv.wikipedia.org/wiki/Art

Det är rätt svårt, det där med genetik osv, men man lär sig så mycket intressant när man har djur.

Emelie5

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-11 kl 15:57 »
ja , det är 2 olika raser ... precis som jag trodde Cayuga anka och myskanka var, hade inte en blekaste aning om att det var 2 olika arter ! hmm .. trodde bara det var 2 olika raser .. jaja .. jag är nybörjare så ja har massor att lära :)

Emelie5

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 jun-11 kl 15:59 »
Men det här med färgerna ! vad för färg blir det som är brunt nu .. blir det svart eller förblir det brunt ? det svarta på ällingarna blir svart och det gula blir vitt ... korrekt?  ???  ???  ???  ???  ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 22 jun-11 kl 16:15 »
Det är jättesvårt att svara på vilka färger det blir, det är inte så vanligt att man blandar så. Färgerna beror troligen på vilka anlag myskankshonorna har, och de anlagen kan man bara veta om man vet vilka färger deras föräldrar haft, i flera generationer bakåt.

Du får vänta och se, helt enkelt. Och lägg gärna ut bilder, det vore kul att få se de ovanliga små ällingarna.

Emelie5

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 jun-11 kl 16:22 »
japp .. tack för svar.. jag ska försöka lägga upp bilder .. ny på sidan som sagt :) men I will try  ;)

Emelie5

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 jun-11 kl 16:26 »
jaha .. och hur lägger ja upp bilder ...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 22 jun-11 kl 16:28 »
När du skriver ett inlägg så ser du ett plustecken och texten "Fler alternativ" under rutan där du skriver. Klicka där och lägg in bilden i bifoga-rutan. Du får inte ha så stora bilder, så det kan hända att du måste minska storleken på dem.

Emelie5

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 jun-11 kl 16:38 »
lite bilder på underverkan då  ;)  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser