Igår gick hönsen ute på gården som vanligt. Mitt på dagen blev det ett herrans liv här ute och jag gick ut för att se vad som var på tok. Kunde först inget konstigt se, men gick omkring lite och räknade in hönsen. Saknade först tre, men de har ett favorit sol/bad-ställe vid vårt boninghus södervägg så jag tog ett varv runt huset för att se om jag hittade de saknade hönorna. Jag hade precis fått syn på en höna där i solen när jag i ögonvrån ser en räv snabbt springa från platsen.
Då förstod jag ju varför de väsnades så!
Gick vidare mot platsen där räven skymtat och strax där bredvid ser jag en stor hög med bruna fjädrar...

Jag såg inte att räven bar på något så jag skulle kunna tänka mig att han varit där en stund innan och tagit en höna och nu var där igen, när han fick syn på mig och flydde.
Gick tillbaka till den ensamma hönan i solen, hon verkade lite på sin vakt, hjälpte henne till övriga flocken, räknade dem igen, och då såg jag att det bara var en höna som var saknad, en av de bruna vilket stämde med fjäderhögen.
Nu får de vara i hönsgården ett tag, vågar inte ha dem ute.
Vår gård gränsar till en stor äng med högt gräs och där kan ju räven smyga fram ända fram till tomtgränsen helt obemärkt. Och mellan deras favoritbadställe i solen och ängsmarken är det bara några få meter... Så där har de ju ingen chans mot räven.
Hönshuset/hönsgården ligger lite mer skyddat inne på vår gård, så jag hoppas de får vara i fred där.
Men hur länge kommer räven återvända...? Ska jag ha hönsen inne hela sommaren?
Haft haft riktig otur den här våren/sommaren.
Vår första kyckling i mars/april blev tagen av en råtta eller mus. Visste att vi hade besök av sådana ibland och hade stoppat stålull i ett hål för jag har läst att de inte gillar stålull. Den dagen kycklingen försvann spårlöst var stålullen urrivet ur hålet

Blev så jäkla arg, stoppade tillbaka stålullet och "spacklade" med barnens gips för att få igen hålet ordentligt.
I maj fick vi två nya kycklingar. Tog två pallkragar och ställde på varandra i hönshuset för att dubbelgardera oss med skydd för de små odjuren, och hade mamma och kycklingar där i.
Men inte hjälpte det, en SKATA hittade in genom hålet i väggen mellan hönshus och hönsgård, en dag när övriga flocken var ute i trädgården och jag således hade dörren mellan hönsgård och trädgård öppen.
Och nu var det rävens tur att förse sig.