Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt minne har en räv...? Eller: När vågar jag släppa ut hönsen igen?  (läst 5052 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Igår gick hönsen ute på gården som vanligt. Mitt på dagen blev det ett herrans liv här ute och jag gick ut för att se vad som var på tok. Kunde först inget konstigt se, men gick omkring lite och räknade in hönsen. Saknade först tre, men de har ett favorit sol/bad-ställe vid vårt boninghus södervägg så jag tog ett varv runt huset för att se om jag hittade de saknade hönorna. Jag hade precis fått syn på en höna där i solen när jag i ögonvrån ser en räv snabbt springa från platsen.

Då förstod jag ju varför de väsnades så!

Gick vidare mot platsen där räven skymtat och strax där bredvid ser jag en stor hög med bruna fjädrar...:(

Jag såg inte att räven bar på något så jag skulle kunna tänka mig att han varit där en stund innan och tagit en höna och nu var där igen, när han fick syn på mig och flydde.

Gick tillbaka till den ensamma hönan i solen, hon verkade lite på sin vakt, hjälpte henne till övriga flocken, räknade dem igen, och då såg jag att det bara var en höna som var saknad, en av de bruna vilket stämde med fjäderhögen.

Nu får de vara i hönsgården ett tag, vågar inte ha dem ute.

Vår gård gränsar till en stor äng med högt gräs och där kan ju räven smyga fram ända fram till tomtgränsen helt obemärkt. Och mellan deras favoritbadställe i solen och ängsmarken är det bara några få meter... Så där har de ju ingen chans mot räven.

Hönshuset/hönsgården ligger lite mer skyddat inne på vår gård, så jag hoppas de får vara i fred där.

Men hur länge kommer räven återvända...? Ska jag ha hönsen inne hela sommaren?

Haft haft riktig otur den här våren/sommaren.

Vår första kyckling i mars/april blev tagen av en råtta eller mus. Visste att vi hade besök av sådana ibland och hade stoppat stålull i ett hål för jag har läst att de inte gillar stålull. Den dagen kycklingen försvann spårlöst var stålullen urrivet ur hålet :(

Blev så jäkla arg, stoppade tillbaka stålullet och "spacklade" med barnens gips för att få igen hålet ordentligt.

I maj fick vi två nya kycklingar. Tog två pallkragar och ställde på varandra i hönshuset för att dubbelgardera oss med skydd för de små odjuren, och hade mamma och kycklingar där i.

Men inte hjälpte det, en SKATA hittade in genom hålet i väggen mellan hönshus och hönsgård, en dag när övriga flocken var ute i trädgården och jag således hade dörren mellan hönsgård och trädgård öppen.

Och nu var det rävens tur att förse sig.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Maddie

• Uppland
Här säger de " gamle" att räven slutar att komma när hönsgården är tom och alla höns är uppätna... :-\

Just_me

• Småland
Räven kommer fortsätta komma :(
Vi fick rävsäkra hönsgården och se till att hunden alltid är ute med hönsen, då tar han inga fler.
Men räven är vid hönsgården och gräver då och då, tack och lov utan resultat.

Jag har alltid ytterdörren öppen när hönsen är ute, har aldrig kycklingar ute själva utan att jag är med (ändå tas de av rovfåglar nån enstaka gång) och så gärna nån radiokanal på så det hörs ut genom ett öppet fönster.

Jennyt

• Västergötland
Räven brukar lugna sig när ungarna e stora och dragit vidare..... då kommer höken ::).... och nästa år kommer mamma räv tillbaka.... och nästa år.... och näst år......
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

morellen

• Västergötland
en eltråd på distans utanför hönsgården gjorde räven väldigt osugen på att gräva sig in till hönsen. Jag var den enda som inte blev av med några höns den vändan

LasseDalom

• -
Störst risk för återkomst är väl första veckan, sedan klingar det av. Nu har ju räven aldrig lyckats ta något hos mig men i vintras exempelvis, var hon här (våran rävtjej) ett par nätter på raken för att testa hönsgården, som hon då inte kom in i. När det är som kallast på vintern så brukar jag dessutom stödutfodra räven på andra sidan åkern, vilket håller räven vid liv och ger henne vanan att gå på andra sidan åkern och inte förbi vårt hönshus.

Just_me

• Småland
Vi var tvungen att skjuta bort räven som strök runt här för den fick ett väldigt onaturligt beteende :( Var väldigt jobbigt även om jag inte var med jägarna som gjorde det då jag tycker rävar är väldigt fina djur.
Den tog nästan vår hankatt 2 ggr och var sen på väg in i vår hall en kväll. Den var helt orädd för människor, gjorde utfall och fräste och väste om man kom för nära.
De sa att det förmodligen berodde på att folk stödutfodrar för nära huset, dessutom överlever onaturligt många i en kull vilket leder till matbrist när folk sen slutar stödutfodra. Så jag tror inte det är en sån bra ide :/
De blir förbannat stora också om de har tillgång till mycket mat några generationer.
Bästa är att räkna med svinn och göra det man kan.

LasseDalom

• -
Mycket märkligt, jag har hört många historier om att rävar skall ha tagit katter, men ingen har visat sig stämma i verkligheten. Katterna är för snabba och kan klättra.

En räv stryker normalt inte runt hus. Det är väldigt ovanligt att folk matar räv men eftersom räven även äter sådant som man ger till fåglarna om vintern så kan den, likt rådjuren, äta under fågelmatningsstället.

Att rävar skulle bli för många för att man stödutfodrar, tror jag inte ett dugg på. Det hjälper bara den räv som har sitt revir på platsen att klara vintern utan att bli deperat och försöka sig på exempelvis inbrott i hönsgården. Lita inte allt för mycket på vad jägare säger om rävar. De har i allmänhet sedan barnsben lärt sig att avsky rävar och påstår mycket som inte stämmer. Studera och lär dig själv om naturen.

Just_me

• Småland
Mycket märkligt, jag har hört många historier om att rävar skall ha tagit katter, men ingen har visat sig stämma i verkligheten. Katterna är för snabba och kan klättra.

En räv stryker normalt inte runt hus. Det är väldigt ovanligt att folk matar räv men eftersom räven även äter sådant som man ger till fåglarna om vintern så kan den, likt rådjuren, äta under fågelmatningsstället.

Att rävar skulle bli för många för att man stödutfodrar, tror jag inte ett dugg på. Det hjälper bara den räv som har sitt revir på platsen att klara vintern utan att bli deperat och försöka sig på exempelvis inbrott i hönsgården. Lita inte allt för mycket på vad jägare säger om rävar. De har i allmänhet sedan barnsben lärt sig att avsky rävar och påstår mycket som inte stämmer. Studera och lär dig själv om naturen.

Katten klarade sig tack vare att den satte sig i säkerhet upp i ett träd men räven hade både bitit och rivit katten och det såg vi med egna ögon.
Har inte lärt mig ett dugg om rävar från jägare, vi hade ett stort rävkrig i "byn" där jag bott större delen av livet pga av en man som stödutfodrade rävar. Alla ungar i alla kullar överlevde alltid och det blev tillslut så många att de åt ur soptunnor och han stödufodrade dem för hand (!!) såatt de blev "tama" vilken ledde till att de gick väldigt nära inpå hus och människor. Efter att han gjort det i väldigt många år blev rävarna enorma, kommunen sköt bort alla för folk var livrädd.

Så det är inte så att rävar blir fler för att många äter utan för att det naturliga urvalet i kullarna inte sker.

kanka

• Västerbotten
Skulle nog påstå att du får ha inne hönsen om du inte kan fixa en hönsgård med elstängsel runt om.
Rävar kommer tillbaka om och om igen.
Här stryker det räv varenda natt. Räven är så full i f*n att så fort jag åkt till jobbet är den igång.
Att jag vet det trots att jag är borta är för att min sambo och hundarna fortfarande är hemma.
Vår Border som alltid är lös brukar jaga iväg räven till skogen, men så fort det verkar lugnt kommer den tillbaka.
De går även in i byggnader som inte är täta.
Tro inte på att rävar inte stryker runt hus, ser det nästan varenda natt när jag är ute på min runda.
Det är alltså inte bara "våra" rävar som har det beteendet.
Täta byggnader och elstängsel är det enda som hjälper förutom bössan för den som vill ta till den.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Anso1971

• Dalarna
Intressant att läsa alla svar!

Hur stort hål kan räven ta sig in genom? Vi har ett "för litet" hål till hönsen (mindre än man läser att det ska vara). Detta för att det från början var kaniner som bodde där och när vi köpte huset så återanvände vi "kaninhålet". Det är kanske 15x15 cm. Tar sig rävar genom det?
Tänkte bara utifall det värsta skulle hända och den skulle försöka ta sig in i hönshuset... Då skulle den i så fall klättra över ett 2½ meter högt stängsel, landa i 1 meter höga brännässlor på andra sidan, och sedan få bort blomkrukan (!) som vi stoppar i hålet varje natt och sedan lyckas krypa in genom hålet. Det är som en kanske 2-3 dm lång tunnel eftersom väggen är ganska tjock.

Vi borde såklart sätta tak på hönsgården, men det är inte så bara då det växer ett gammalt äppelträd där inne som går en bit högre än själva stängslet. Så vi kan inte kommit på hur vi ska lösa det.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Just_me

• Småland
Intressant att läsa alla svar!

Hur stort hål kan räven ta sig in genom? Vi har ett "för litet" hål till hönsen (mindre än man läser att det ska vara). Detta för att det från början var kaniner som bodde där och när vi köpte huset så återanvände vi "kaninhålet". Det är kanske 15x15 cm. Tar sig rävar genom det?
Tänkte bara utifall det värsta skulle hända och den skulle försöka ta sig in i hönshuset... Då skulle den i så fall klättra över ett 2½ meter högt stängsel, landa i 1 meter höga brännässlor på andra sidan, och sedan få bort blomkrukan (!) som vi stoppar i hålet varje natt och sedan lyckas krypa in genom hålet. Det är som en kanske 2-3 dm lång tunnel eftersom väggen är ganska tjock.

Vi borde såklart sätta tak på hönsgården, men det är inte så bara då det växer ett gammalt äppelträd där inne som går en bit högre än själva stängslet. Så vi kan inte kommit på hur vi ska lösa det.

Vi har lite för stora hål här, 9x9 cm nät som är svettsat, typ hundgårdsnät? Kanske?
Sen från backen (ingrävt in under hönsgården va 30 cm har han vanligt hönsnät som går upp för halva väggen, ca 1,5 meter kanske.
Det är inte vår hönsgård utan husägarens men det är väldigt smart för det är en "kub" alltså samma nät för väggar, golv och tak. Sen har han plast/plåt tak över för att skydda mot regn bara.
När räven tog sig in var de genom dörren till hönsgården :( En bräda hade murknat och förmodligen gick den av när han tryckte med huvudet så dörren gav liksom vika en bit. Det löste vi med ett sånt där vanligt band för att fästa saker i tex bilar från biltema. Sen häftade jag fast grönt bärnät över hela hönsgården och sen dess har ingen räv tagit sig IN i alla fall! Och inte de förgrömmade småfåglarna heller vilket gjort att vi sluppit fågelloppor i år :D

Han använde i alla fall det tjockare hundgårdsnätet just för att det är mycket grävling här. De river tydligen enkelt vanligt hönsnät.

hustran

Häng ut illaluktande jobbarkläder (alltså normala ) lite var stans och byt emmellanåt.Räven blir då misstänksam...

Just_me

• Småland
Häng ut illaluktande jobbarkläder (alltså normala ) lite var stans och byt emmellanåt.Räven blir då misstänksam...

Synd man inte spelar ishockey  ::)
Hade en sambo som gjorde det. Hade kunnat hållts rävfritt i flera mil om man hängt ut den utrustningen kan jag gissa ;) Hehe

Jennyt

• Västergötland
Njae, räven hoppar inte gärna över. Han gräver eller gör hål i nätet. Om han väl är i hönsgården så är inte blomkrukan något problem. Frågan e om han kan komma igenom 15x15..... beror väl på hur stor han e..... en ungräv går lätt igenom.

Vi har lucka till hönshuset. En skena på var sida hålet och en lucka som löper upp och ner däri. Repet till luckan e dragen så att den går utanför hönsgården, så att vi kan öppna och stänga utan att gå dit in.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser