Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man honorna att samsas i hagen?  (läst 1327 gånger)

Jonaflax

Hur får man honorna att samsas i hagen?
« skrivet: 22 jun-11 kl 14:34 »
Ifjol hade jag mina honor i gemensam sommarhage. Då hade jag en tvåårig hona och fyra unghonor födda på våren.
Det gick över förväntan att få ihop dem, och när de sen kom in i kaninhuset igen på hösten så fortsatte de bo ihop i en riktigt stor bur.
Har nu ivår flyttat isär dem pga alla kullar, men vill ju gärna få dem att gå ihop igen, eftersom de trivdes bra, och de även kan få mer yta att vara på om de kan dela på buren (istället för att dela av buren i mindre fack).

Just nu har fortfarande två honor ungar, och ett par vuxna honor har jag sålt, men jag tänkte då sätta ihop en av mina ettåringar med en unge jag sparat, som nu är ca 4 månader.
Det gick sådär. Massor med plats (hagen är ca 10 kvm) och flera krypin, men det blev ett väldigt jagande ändå, och lite tussar som rök.

Hur mycket ska de få "göra upp"? Blir de sams om ett par dar om de får hållas, och har utrymme att gå undan?
Finns det mer tips på hur jag kan få dem att gå ihop?

Senare vill jag även få in de sista två honorna + ev. sparad unge med dem. Kan flytta hela hagen, och möblera om den.
Går iofs att ha två grupper med honor, men jag vill ju helst att de ska bo ihop minst två och två sen iallafall, i den mån det går, för det var så himla bra.

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hur får man honorna att samsas i hagen?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 10:35 »
Hej!

Honor har sina revir, särkilt när de har ungar och inte behöver de gilla  konkurrans inne i sina revir bara därför att du tycker om det.  Kaniner är inga flockdjur och honor försvarar alltid revir och resurser till sina ungar.

Insisterar du på att ha vuxna honor tillsammans behöver du flyttar de till nya utrymmen efter ungarna är avvanda. Det kommer att blir slagsmål i alla fall i början och förmodligen när en av honorna brunstar, det är bara inställer sig på. Rangordningen  måste jo blir klargjort.
Vill du att dina avelshonor ska ha sällskap, lämna en dotter med de. Där är rangordningen klar från början. Slagsmål kan uppstår vid brunst.
Ungdjur som skiljes från mamman kan med fördel sättas ihop i en större grupp OM alla kommer ditt samtidigt och det finns tillräckligt med plats och gömslen som du beskriver.
Annars sägs det att det räcker när kaniner ser andra kaniner.. kanske bättre än stressen  med slagsmål för alla?

/Januschka
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 12:49 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 12:15 »

Jag satte ihop 2 honor igen nu efter att de bott isär pga. var sin kull.
Det gick jättebra, det blev lite "parningsrituale" i början men nu njuter de av varandras sällskap. De ligger tillsammans och putsar varandra.

Igår försökte jag sätta ihop en tredje hona med dem, hon har bott ensam sedan förra sommaren, då blev det inte så bra stämning så hon får fortsätta bo ensam.

Målet med att låta honor gå tillsammans bör vara att de har glädje av varandra, verkar de inte ha det så mår de bättre av att bo ensamma.

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 12:51 »

Målet med att låta honor gå tillsammans bör vara att de har glädje av varandra, verkar de inte ha det så mår de bättre av att bo ensamma.

*nickar*

Men har du lyckats med att *får* de att samsas?

Näää, även kaniner har åsikter om att bo ensam eller kollektiv.... och även mellan individer kan det ju vara förändrat *person*kemi   ;)   

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser