Ifjol hade jag mina honor i gemensam sommarhage. Då hade jag en tvåårig hona och fyra unghonor födda på våren.
Det gick över förväntan att få ihop dem, och när de sen kom in i kaninhuset igen på hösten så fortsatte de bo ihop i en riktigt stor bur.
Har nu ivår flyttat isär dem pga alla kullar, men vill ju gärna få dem att gå ihop igen, eftersom de trivdes bra, och de även kan få mer yta att vara på om de kan dela på buren (istället för att dela av buren i mindre fack).
Just nu har fortfarande två honor ungar, och ett par vuxna honor har jag sålt, men jag tänkte då sätta ihop en av mina ettåringar med en unge jag sparat, som nu är ca 4 månader.
Det gick sådär. Massor med plats (hagen är ca 10 kvm) och flera krypin, men det blev ett väldigt jagande ändå, och lite tussar som rök.
Hur mycket ska de få "göra upp"? Blir de sams om ett par dar om de får hållas, och har utrymme att gå undan?
Finns det mer tips på hur jag kan få dem att gå ihop?
Senare vill jag även få in de sista två honorna + ev. sparad unge med dem. Kan flytta hela hagen, och möblera om den.
Går iofs att ha två grupper med honor, men jag vill ju helst att de ska bo ihop minst två och två sen iallafall, i den mån det går, för det var så himla bra.
Alla tips och idéer mottages tacksamt!