Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågbudget växthusboende  (läst 24677 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Lågbudget växthusboende
« skrivet: 22 jun-11 kl 15:14 »
Hej
Nu har jag fått en sån där tokig ide som människor gillar att såga. Så bring it!
Har ni sett www.Ecorelief.se ? Kolla in det så ni vet vad jag pratar om :)

Jag tänker mig att bygga ett liknande fast mindre och för mycket mindre pengar. Återstår att utreda huruvida man kan få bygglov eller inte men det blir en senare fråga. Det är ännu sålänge bara ett fantasifoster :)

Man kan köpa ett växthus som det här http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8194&art=1348219 för 50.000kr. Först får man bygga en sarg med gamla återvunna fönster/glas till kanske två meters höjd med en stabil träkonstruktion som håller i allt. Det måste klara vikten och lasterna från växthuset som man sedan sätter uppepå det hela. Då har man en totalhöjd på 4,5 meter och en bredd på 5,20 samt en längd på 20meter. 105 kvadratmeter således.
Däri bygger man sedan en kåk på kanske 25 kvadratmeter med platt tak så man får takterass. Då har man kommit undan med en byggkostnad på kanske 200.000kr om man gör allt jobb själv :)

Vad får ni för tankar om det här?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
SV: Lågbudget växthusboende
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 15:17 »
klippt från deras sida;

Några av Naturhusets fördelar :

Växthuset skyddar mot regn, snö och vind.
    Växthuset ger värme dagtid pga växthuseffekten.
    Växthuset reducerar UV-strålningen och minimerar underhållet.
    Tilluften förvärms vintertid och förkyls sommartid i ett markrör.
    Bostadsdelen lagrar värme från dag till natt.
    Kretsloppssystemet tillvaratar energi och näring som av växterna omvandlas till blommor, frukt och grönsaker.
    Farhågor rörande instängdhet, tvättning av rutor, fuktproblem, stormkänslighet etc kan nu avfärdas.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 16:48 »
Jag skulle vilja säga att man kommer ganska långt med 200.000 om man bygger ett "vanligt" hus.
Skulle själv inte satsa på ideen men det betyder ju inte att du inte ska göra det.

Problemet när man gör det mer och mer intrikata lösningar är att de kräver (oftast) större underhåll och högre kostnader.
Kanske tar du igen det på lägre uppvärmningskostnader, kanske inte.

När det gäller bygglov så är nog storleken på huset ett litet problem, du kan behöva lägga en del energi på att övertala byggnadsnämnden om att du kan bo på sådan liten yta och få plats med toa och allt annat som normalt ska ingå i ett hus.

Men för att inte verka som jag sablar ner din ide: Kör hårt!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 16:51 »
finns ju några sådana projekt sen tidigare o har väl haft lite funderingar själv.tanken är ju inte fel men det gäller att få byggnadsnämnden med sej,nya tankar är ju inte populärt inom byggsidan,men har man en tomt som ligger bra till o inte stör grannar kan det vara genomförbart. ulf

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 17:08 »
Grym idé tycker jag. Finns det inte ett sånt hus någon stans i sydvästra Sverige? Du kanske kan göra studiebesök.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 17:27 »
där vill jag bo ...eller ja är lite osäker påinstängdheten bara hmmm  ??? ???
takterassen var välla det som lockade mest. Roligt är det i allafall att se att så många ecobyggen genomförs, tyder ju på en vilja och insikt hos fölk ... och kärlek  ;D
« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 17:38 av älska grönt »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 17:34 »
Åh, läste om det för några år sedan. Är helt tänd på ideén! Tänk att ha en vinterträdgård utanför dörren  :D
Landsflykting i storstan...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 22:25 »
När jag säger att det är billigt menar jag i jämförelse med andra liknande hus. :)

Att bygga nåt sånt här, det gör man ju bara om man tycker att det är en kul ide, inget för någon villasvensson precis :)
//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jun-11 kl 22:32 »
Jobbigt med allt glasputsande bara  :P

Snickarn

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 22 jun-11 kl 22:37 »
Jobbigt med allt glasputsande bara  :P

klippt från deras sida;

Några av Naturhusets fördelar :

Växthuset skyddar mot regn, snö och vind.
    Växthuset ger värme dagtid pga växthuseffekten.
    Växthuset reducerar UV-strålningen och minimerar underhållet.
    Tilluften förvärms vintertid och förkyls sommartid i ett markrör.
    Bostadsdelen lagrar värme från dag till natt.
    Kretsloppssystemet tillvaratar energi och näring som av växterna omvandlas till blommor, frukt och grönsaker.
    Farhågor rörande instängdhet, tvättning av rutor, fuktproblem, stormkänslighet etc kan nu avfärdas.

Så nej, faktiskt inte :)
//Snickarn

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-11 kl 22:52 »
"Nu har jag fått en sån där tokig ide som människor gillar att såga. Så bring it!"

Älskar tokiga idéer :) Men förstår inte riktigt ... Har inte läst på ... Ska du bo i ett växthus ??? ???

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 22 jun-11 kl 22:59 »
Kolla första inlägget så finns det en länk där som tydliggör vad det handlar om :-*

Men ja det handlar om att ha ett yttre klimatskal(växthuset) som gör att det inre klimatskalet(bostadsdelen) kan skapas med ganska annorlunda förutsättningar än ett vanligt hus och att man har medelhavsklimat året runt så att man kan odla en massa roligt och så :)
Själv ser jag framför mig hur det på taket står en vacker, stor himmelssäng(!) där man kan ligga och mysa med någon annan härlig människa och ha en fantastiskt vy ovanför. En klar stjärnhimmel...

Fast nu sover jag ju ute ibland på verandan så det går ju bra det med  o:)
//Snickarn

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jun-11 kl 23:00 »
"Nu har jag fått en sån där tokig ide som människor gillar att såga. Så bring it!"

Älskar tokiga idéer :) Men förstår inte riktigt ... Har inte läst på ... Ska du bo i ett växthus ??? ???
Det är väll en fin ide? har fundera på en sån grej länge fast i stället för glas så ska det va plast . :)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 22 jun-11 kl 23:01 »
Skulle definitivt kunna tänka mig att bo så, ser ju hur mysigt ut som helst, tänk att komma rätt ut i växthuset när man öppnar dörren, vilken lycka. Spåna vidare dina trådar är alltid intressant läsning :)  Ps. Smart sätt att ta till vara värmen som "huset" läcker. Ds.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

K@rin

• Närke
« Svar #14 skrivet: 22 jun-11 kl 23:02 »
Låter härligt! Gört bara! :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 22 jun-11 kl 23:12 »
Skulle definitivt kunna tänka mig att bo så, ser ju hur mysigt ut som helst, tänk att komma rätt ut i växthuset när man öppnar dörren, vilken lycka. Spåna vidare dina trådar är alltid intressant läsning :)  Ps. Smart sätt att ta till vara värmen som "huset" läcker. Ds.

Åh tack ska du ha.  :-* Du verkar vare en klok människa! ;)

Ja jag ska rita upp nån sorts skiss på hur jag menar att man skulle kunna bygga det men det är lite körigt nu över midsommar och så. Om inte jag bygger det så kanske nån annan gör det.
Det är det som är så häftigt, bara öppna dörren och så har man fullt av grönsaker där. Örterna närmast köket förstås. Hela sommaren kan man ha öppet in till huset. Värmespillet är en del av det geniala, det är det som håller växthuset ovanför nollan genom vintern. Jäkligt kul ide.
//Snickarn

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 jun-11 kl 23:19 »
Kolla första inlägget så finns det en länk där som tydliggör vad det handlar om :-*

Men ja det handlar om att ha ett yttre klimatskal(växthuset) som gör att det inre klimatskalet(bostadsdelen) kan skapas med ganska annorlunda förutsättningar än ett vanligt hus och att man har medelhavsklimat året runt så att man kan odla en massa roligt och så :)
Själv ser jag framför mig hur det på taket står en vacker, stor himmelssäng(!) där man kan ligga och mysa med någon annan härlig människa och ha en fantastiskt vy ovanför. En klar stjärnhimmel...

Fast nu sover jag ju ute ibland på verandan så det går ju bra det med  o:)

Läst ... vilken underbar idè ... himmelsäng på taket och titta på stjärnhimlen ...

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jun-11 kl 23:23 »
Hur står man ut på sommaren? Strömdriven ärkondition?

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 jun-11 kl 23:29 »
Tja du brukar väll öppna fönstren när det blir för varm eller ?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 22 jun-11 kl 23:29 »

Blir liiiiite ledsen att ni inte läser inläggen innan ni svarar. När ni är dryga så blir det ännu lite jobbigare. Om det inte var meningen att vara dryg är du förlåten  :-*

På sommaren sänker man värmen genom rör man har lagt ner i jorden, jag vet faktiskt inte om man måste ha en fläkt för det men jag antar att det går att få genomströmning utan fläkt. Det jag undrar är snarare hur man radonsäkrar ett sånt här bygge... Men det går säkerligen att lösa, man får väl helt enkelt bygga där det inte är så mycket radon i marken. Men det är ett framtida problem :P
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser