Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågbudget växthusboende  (läst 24671 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Lågbudget växthusboende
« Svar #20 skrivet: 22 jun-11 kl 23:40 »
Blir liiiiite ledsen att ni inte läser inläggen innan ni svarar. När ni är dryga så blir det ännu lite jobbigare. Om det inte var meningen att vara dryg är du förlåten  :-*

På sommaren sänker man värmen genom rör man har lagt ner i jorden, jag vet faktiskt inte om man måste ha en fläkt för det men jag antar att det går att få genomströmning utan fläkt. Det jag undrar är snarare hur man radonsäkrar ett sånt här bygge... Men det går säkerligen att lösa, man får väl helt enkelt bygga där det inte är så mycket radon i marken. Men det är ett framtida problem :P

Menade inte att vara dryg. Tänkte på växthus jag varit och glasaltanen på gamla huset. Där har det inte hjälpt med att ha öppet. Men kyls det i marken först så kanske..

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #21 skrivet: 22 jun-11 kl 23:44 »
Okej, då ber jag så mycket om ursäkt. Inte lätt det här med internetkommunikation  o:)

Jag tror en ganska avgörande faktor är storleken på växthuset. Ju större växthus desto mindre växlingar mellan extrem värme och nedkylning. Det verkar inte vara något problem i de hus som redan finns med den här tekniken iallafall. Men innan jag bygger nåt sånt här ska jag absolut hälsa på hos något av dessa under olika årstider för att se hur det funkar i praktiken :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 23 jun-11 kl 03:45 »
Det finns automatiska vax-baserade fonsteroppningssytem (bade sadana uppfunna pa 1700-talet och modernare varianter) som automatiskt oppnar fonster nar det blir for varmt sa om sommrarna blir det knappast for varmt.

Medelhavsklimat tror jag dock inte att du kan fa om vintrarna. Ett glasskal kan dra  upp varmen inomhus nar solen ligger pa ratt rejalt men sa fort solen sjunker ner (vilket den gor tidigt i Sverige) dyker temperaturen rejalt.

Huset du bygger innanfor vaxthuset maste alltsa vara rejalt isolerat helst med halm och lera (tryggt eftersom det inte kommer att regna in). Det finns ett gang sidor pa natet med jankare i Minnesota/Vermont (alltsa ganska sa langt norrut men absolut inte i narheten av Svenska latituder) som gjort verklighet av dina ideer och det verka som om det gar ratt bra for dem.

Men som tidigare papekats, i paragrafparadiset Sverige lar du fa lagga 99% av energin och pengarna pa att overtala kommunen du skall bygga i.

Jag har varit inne pa samma funderingar som du ganska lange men det faller alltid pa just tillstanden, bygglov, normer, regler, standard, praxis, lagar och paragrafer.

Men forra veckan hittade jag ett nedlagt och konkursat djungelvaxthus pa 10 000m2 som man skulle kunna flytta in i helt sonika, inte sa himla langt fran dar jag bor nu. Tror inte kommunen saljer till privatperson dock...

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 jun-11 kl 08:09 »
Det finns automatiska vax-baserade fonsteroppningssytem (bade sadana uppfunna pa 1700-talet och modernare varianter) som automatiskt oppnar fonster nar det blir for varmt sa om sommrarna blir det knappast for varmt.

Det räcker inte att öppna några fönster för att få ner värmen.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 23 jun-11 kl 08:26 »
Det räcker inte att öppna några fönster för att få ner värmen.

Det har du helt ratt i! Man far se till att kunna oppna upp ratt stora partier.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 23 jun-11 kl 08:34 »
Medelhavsklimat tror jag dock inte att du kan fa om vintrarna. Ett glasskal kan dra  upp varmen inomhus nar solen ligger pa ratt rejalt men sa fort solen sjunker ner (vilket den gor tidigt i Sverige) dyker temperaturen rejalt.

Jag vet inte om det räknas som medelhavsklimat men att hålla det över nollgradigt hela vintern verkar ju funka om man ska tro bla den länk jag skickade med i första inlägget.

Huset du bygger innanfor vaxthuset maste alltsa vara rejalt isolerat helst med halm och lera (tryggt eftersom det inte kommer att regna in). Det finns ett gang sidor pa natet med jankare i Minnesota/Vermont (alltsa ganska sa langt norrut men absolut inte i narheten av Svenska latituder) som gjort verklighet av dina ideer och det verka som om det gar ratt bra for dem.

Halm och lera vore ju ballt men jag hade nog tänkt bygga nåt mer konventionellt då det blir rätt tajt som det är så vill inte ha väggar som är 60cm tjocka. Jag tänkte nog ha det rejält isolerat men det behöver ju knappast vara mer isolerat än vad det hade behövt utan växthuset med tanke på hur mycket varmare det blir på vintern. 30cm i väggarna kanske å 50 i tak lär det nog bli. kommer räcka alla gånger. Sen blir det någon form av vedeldning. Kanske en massugn av något slag men det kanske är lite overkill...

Djungelväxthuset verkar coolt! Bor du i Sverige?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 23 jun-11 kl 08:40 »
http://www.ecosol.se/NATURHUS_SV/MEDIA/MEDIA.html

Där har ni ett annat liknande hus :)

Saxat från deras sida;
Tycker du inte att vår och höst är för korta i Sverige? Med ett klimatskal runt huset kan du förlänga dessa två vackra säsonger. Ett växthus runtom en byggnad höjer temperaturen med flera grader året om. Det är som att flytta huset till Toscana.

Det är alltid några grader varmare i växthuset vilket ger medhavsklimat runt boningshuset. Det är aldrig tjäle i marken. Man kan till exempel odla fikonträd.
« Senast ändrad: 23 jun-11 kl 08:42 av Snickarn »
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 23 jun-11 kl 08:55 »
http://www.clivusmultrum.eu/024.asp

Där har ni förlagan som byggdes redan på 70talet!  :o

Blev lite inspirerad att bygga en källare under huset, det är ju jävligt smart för då behöver man inte bygga så stort och därigenom mista en massa plats i växthuset som man kan använda till odling istället :)
//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 jun-11 kl 09:02 »
http://www.ecosol.se/NATURHUS_SV/MEDIA/MEDIA.html

Där har ni ett annat liknande hus :)

Saxat från deras sida;
Tycker du inte att vår och höst är för korta i Sverige? Med ett klimatskal runt huset kan du förlänga dessa två vackra säsonger. Ett växthus runtom en byggnad höjer temperaturen med flera grader året om. Det är som att flytta huset till Toscana.

Det är alltid några grader varmare i växthuset vilket ger medhavsklimat runt boningshuset. Det är aldrig tjäle i marken. Man kan till exempel odla fikonträd.
Medelhavsklimat är väll lite missvisande. De regniga vintrarna är inte så lätta att återskapa. Det blir ju snarare ett ökenklimat, men utan de kalla nätterna.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 23 jun-11 kl 09:07 »
Medelhavsklimat är väll lite missvisande. De regniga vintrarna är inte så lätta att återskapa. Det blir ju snarare ett ökenklimat, men utan de kalla nätterna.

Ökenklimat ??? Hur tänkte du nu? Vattensamlare kan man ju ordna enkelt som tar in vatten när det regnar till växterna. Det är ju inte så att de inte ska vattnas precis.  ::)
//Snickarn

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 23 jun-11 kl 09:07 »
Djungelväxthuset verkar coolt! Bor du i Sverige?

Nej som tur ar bor jag i ett betydligt varmare och sydligare land...  ;D Men vi har sno nagon gang om aret iallafall. Men om jag flyttade tillbaka till Sverige nagon dag skulle det absolut bli aktuellt att prova att bo innuti ett vaxthus. Jag tror det ar en framtidside. Hur det an blir slipper du ju bade regn och vind, vilket ar tva stora bovar nar man skall klimatsakra sitt boende. Du kan ju ocksa bygga in huset i en kulle och overglasa sydsidan med ett par meters jordisolering pa norrsidan?

Om du tror benhart pa att du kan halla nollan under vintern kan du ju prova genom att hyra ett befintligt vaxthus och talta i den nagon helg i manaden under ett ar for att se hur luften ar och hur varmen fungerar rent praktiskt? (nu inser jag att det iofs ar skillnad pa att ha ett uppvarmt hus i vaxthuset och att bara talta i det men iaf...)

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 jun-11 kl 09:14 »
Ökenklimat ??? Hur tänkte du nu? Vattensamlare kan man ju ordna enkelt som tar in vatten när det regnar till växterna. Det är ju inte så att de inte ska vattnas precis.  ::)
Vattna i mängd på vintern då, men endast lite på sommaren, så får du medelhavsklimat  ;) Vattnar du mycket under växtsäsongen, men mindre under vintern, så blir det ju inte medelhavsklimat men optimalt ur odlingssynpunkt

scand

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 23 jun-11 kl 09:16 »
Härligt tänk, gillar din ide. :) Det finns ett sådant hus ute i Saltsjöbaden, huset är byggt mitt inne i ett villaområde.

jenses

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 jun-11 kl 09:17 »
Jag vet inte om det räknas som medelhavsklimat men att hålla det över nollgradigt hela vintern verkar ju funka om man ska tro bla den länk jag skickade med i första inlägget.

Du menar www.ecorelief.se ?
Var exakt på sidan hittar man några uppgifter om detta?
Eller några konkreta uppgifter om ekonomin öht?
Jag hittar bara försäljningssnack.  :-\

Snickarn

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 23 jun-11 kl 09:19 »
Nej som tur ar bor jag i ett betydligt varmare och sydligare land...  ;D Men vi har sno nagon gang om aret iallafall. Men om jag flyttade tillbaka till Sverige nagon dag skulle det absolut bli aktuellt att prova att bo innuti ett vaxthus. Jag tror det ar en framtidside. Hur det an blir slipper du ju bade regn och vind, vilket ar tva stora bovar nar man skall klimatsakra sitt boende. Du kan ju ocksa bygga in huset i en kulle och overglasa sydsidan med ett par meters jordisolering pa norrsidan?

Om du tror benhart pa att du kan halla nollan under vintern kan du ju prova genom att hyra ett befintligt vaxthus och talta i den nagon helg i manaden under ett ar for att se hur luften ar och hur varmen fungerar rent praktiskt? (nu inser jag att det iofs ar skillnad pa att ha ett uppvarmt hus i vaxthuset och att bara talta i det men iaf...)

Jordskepp är ju en tanke, absolut men jag är inte särskilt frälst där än men det kanske kommer... Men det är nåt som inte riktigt tilltalar mig med den ideen.

Att provbo i ett växthus är ju absolut en tanke men det måste vara ett växthus av liknande volym för att det ska vara meningsfullt. Dessutom under vintern bor man ju i sitt lilla hus så det blir svårt att prova med tält. Men i princip kan man ju kolla värmen i växthuset under året så får man ju en ganska bra uppfattning. Men det går ju att höja temperaturen genom att öka den termiska massan i växthuset på olika sätt jämfört med ett växthus för enbart odling.

@Ett svart får; Okej, medelhavsklimat är missvisande.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 23 jun-11 kl 09:21 »
Härligt tänk, gillar din ide. :) Det finns ett sådant hus ute i Saltsjöbaden, huset är byggt mitt inne i ett villaområde.

Ja, och det har jag länkat till härovanför   :-*
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 23 jun-11 kl 09:22 »
Du menar www.ecorelief.se ?
Var exakt på sidan hittar man några uppgifter om detta?
Eller några konkreta uppgifter om ekonomin öht?
Jag hittar bara försäljningssnack.  :-\

Ja föräljningssnack absolut. Vad vill du ha? Vetenskapliga undersökningar :P
Uppgifter jag har sett är att sänka energiförbrukningen med 50% bland annat. Det finns en massa om man ids läsa igenom det.
//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 jun-11 kl 09:32 »
Visst är hela idén tilltalande. Särskilt intressant är ju odlingsmöjligheterna. Om man bodde i ett milt klimat, som Skåne, och byggde med isolerglas, så kanske man hade kunnat hålla lite uppvärmning i växthuset på vintern. +10 grader till exempel. Det skulle möjliggöra odlande av subtropiska och vissa tropiska växter, och man skulle ha en grön och frodig omgivning året runt. Släpper man sedan ut djur som tamfåglar och ödlor och ofarliga ormar blir det som att bo i en djungel.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 23 jun-11 kl 09:38 »
Det skulle möjliggöra odlande av subtropiska och vissa tropiska växter, och man skulle ha en grön och frodig omgivning året runt. Släpper man sedan ut djur som tamfåglar och ödlor och ofarliga ormar blir det som att bo i en djungel.

*Dreglar över tanken*
Landsflykting i storstan...

jenses

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 jun-11 kl 09:39 »
Ja föräljningssnack absolut. Vad vill du ha? Vetenskapliga undersökningar :P

När du är dryg så blir det ännu lite jobbigare.  (:)
För min del skulle det räcka med några redovisade mätvärden om temperatur, energiförbrukning m.m. ,
och helst en jämförelse med konventionella hus.
Alltså inget speciellt, bara sådant som seriösa ekohustillverkare tillhandahålla potentiella intressenter...

Uppgifter jag har sett är att sänka energiförbrukningen med 50% bland annat.

Var?
Jag hittar bara:
Citera
Mervärden: kraftigt reducerad energiförbrukning, giftfria frukter & grönsaker och mycket litet underhåll.

på sidan http://www.ecorelief.se/vart_naturhus.aspx

Var hittar du uppgifterna om 50% reducering av energiförbrukningen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser