Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan vara fel på vår häst???  (läst 14135 gånger)

Jakobsson

SV: Vad kan vara fel på vår häst???
« Svar #40 skrivet: 05 jul-11 kl 23:12 »
Aloeveran tog slut första dan, det var egentligen min salva  :-[
Jag använder ju inte riktig samma mängd som behövs till henne.

Nu blev hon ordentligt tvättad med tvål & ljummet vatten. Hon får lufta över natten,
så får vi se hur det ser ut vid 4 tiden när det ljusnat & jag går ut till henne. Har tvättat
lindor nu ikväll så alla ska va rena & torra tills det e dax imorn. Dessutom är "hus-
apoteket" påfyllt med kompress, bomull, sårtvätt & annat.

//
Jakobssons fru

Jennyt

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 05 jul-11 kl 23:35 »
Hehehe.... jag har gjort tvärtom.... köpt Aloe Vera till hästarna och använder det till mig själv och barnen ::) ;D

Låter gott med påfyllda förråd.

Sov gott :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

FM

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 05 jul-11 kl 23:48 »
Tycker ditt husapotek verkar aldeles ypperligt ;) Har en kompis som är vetrinär, jobbar vid  SLU som vet o föreläsare och så är hon hästtjej, tror att hon brukar prata om att det tvättas sönder ganska mycket och att det är viktigt att vädra. Tyvärr är hon bortrest nu annars kunde jag hört å dina vägar med henne. Nu måste ju bakterierna ur såret och då bör man ju tvätta. Visst kan man experimentera med salvor, men jag brukar dock ha i bakhuvudet att hästar också kan få en överkänslighets/allergi reaktion på saker som salvor. Speciellt är jag försiktig med sår. Hade någon natur/sårsalva till häst. som hette vegobom som var svagt kylande, dock vet jag inte hur den är för sår. Använde den själv. Inehåller eucalyoptol. Eucalyptus är farligt för katter nu vet jag inte hur det är med eucalyoptol?? På den står det oxå att den kan användas på alla däggdjur på gården. Oj vad jag skriver hmmm... I USA hade vi ett helt annat apotek än i sverige ;) MVH/Frida
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jakobsson

« Svar #43 skrivet: 06 jul-11 kl 07:54 »
Imorse (inatt) kl 4.2 var hennes framben mkt bättre än i går kväll. :)
Inte bra för det men bttre iaf. Det lilla betyder så mkt nu i eländet.
Jag tvättad ytterligare en gång med lactasyd+ljummet vatten. &
nu när jag vart ut så såg det fortfarande ut som det gjorde sist. :)
Inte lönt att smörja & linda nu för veterinären får komma ut idag.

Till FM- detta e ju inte riktigt sår, e ju inget blod eller så. E ju typ blåsor/
skorpor som ser för hemska ut.

Så dumt att jag gjort bort min kamerasladd i flytten vi precis gjort, annars
hade jag kunnat satt in bild.

//
Jakobssons fru

FM

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 06 jul-11 kl 11:50 »
Vad skönt att det var bättre :) YEAY även om lite så förstår jag hur glad du blir :) Har inte tagit mig supertid att läsa tråden så noga så har vell missat lite info! Min grannes skimmel arab fick allergi reaktion av ett flugmedel med resultat vätskande blåsor över hela kroppen och hud som kändes 'lös', typ som brännblåsor, kom ej ihåg hur de behandlade det... hmmm Glad att luftningen funkade och tvätt med lactacyd. Vet hur jobbigt det är när dom är sjuka, man känner sig helt vilsen. I uppsala hade jag 500 meter till vet, min kompis mamma, gissa om hon fick många 'sjukrelaterande' besök av en ung flicka ;) Jag ringer mycket till vet och frågar och frågar är smått hypokondrier åh djurens vägnar. Men hellre fråga mycket :) Skönt att vet kommer till dig idag! Så får vi se vad som sägs. Lycka till, det ska nog bli bra// FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Kira

• Småland
« Svar #45 skrivet: 11 jul-11 kl 10:34 »
Hallå, hur går det med hästen, hoppas den är bättre!

Jakobsson

« Svar #46 skrivet: 11 jul-11 kl 15:38 »
Hallå, hur går det med hästen, hoppas den är bättre!

Den e bättre!!!  :D I ansiktet är hon jättefin nu. Hon har fortfarande kvar krustor runt
näsborrarna & ögonen, annars e hon så fin i ansiktet. På 3 av benen har hon krustor
alldeles ovanför hoven på baksidan. På det ena frambenet har hon fortfarande hela
vägen mellan hov & knä, det vill inte ge med sig där. Lite bättre är det dock där med,
de börjar torka ut på sina ställen. På övriga kroppen är hon fin nu förutom bak öronen
samt på högra sidan på bogen. Så nu är hoppet så mkt större än för några dar sedan!!!  :)

Tack till alla er som engagerat er med tips, råd & stöttning i min tråd!  :-*

//
Jakobssons fru

FM

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 11 jul-11 kl 15:55 »
Låter ju super!!! :)

Kira

• Småland
« Svar #48 skrivet: 11 jul-11 kl 16:34 »
Låter jättebra! Gläds med er, nu hoppas vi att allt elände tar slut och hästen blir helt återställd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser