Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En bokförings fråga.  (läst 7336 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
En bokförings fråga.
« skrivet: 25 jun-11 kl 18:05 »
Vilken kontogrupp i bokföringen skulle ni lägga kostnaderna för en hemsida?
Jag funderar på 5900 Reklam & PR. Eller 1000 immateriella tillgångar.
En hemsida är en presentation av företaget och des produkter. Samtidigt är det en reklampelare och en butik.
Den ska kanske delas upp?

EvBrSt

SV: En bokförings fråga.
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 18:09 »
Om du menar kostnaden för att göra en hemsida, så hade jag nog satt det på "Övriga tjänster", ett utmärkt konto  :)
Längtar ut på landet.

ivigtut

« Svar #2 skrivet: 25 jun-11 kl 18:36 »
Vilket konto blir det?
Kostnaderna är ägandet av sida och domän. Ibland hjälp.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 18:44 »
Jag har satt det på 5900 men jag är inget bokföringsproffs...

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 19:43 »
Jag har ett konto 6540, som de kallar IT-tjänster.

ivigtut

« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 20:13 »
En hemsida räknas den som en tjänst?
Jag lutar nog mot reklam 5900 som kajjsa.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 20:28 »
En hemsida räknas den som en tjänst?
Jag lutar nog mot reklam 5900 som kajjsa.

Att tillhandahålla en "hemsideplats", en domän och hjälp med att fixa med sidan är väl tjänster. Egentligen spelar det inte så stor roll vilket konto man använder så länge det är ett kostnadskonto. När man bokför på gammalt sätt använder man för det mesta inte så många konton.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-11 kl 20:34 »
Att tillhandahålla en "hemsideplats", en domän och hjälp med att fixa med sidan är väl tjänster. Egentligen spelar det inte så stor roll vilket konto man använder så länge det är ett kostnadskonto. När man bokför på gammalt sätt använder man för det mesta inte så många konton.
om huvudkostnaden är för att någon annan ska fixa med sidan så skulle det väl kännas mer som en tjänst... Jag betalar för domän och webhotell och jag tolkade TS som att hen också gör det mesta själv. Köper man in konsulthjälp så kanske man bör lägga det på nåt annat konto. Men som sagt det spelar väl ingen större roll, det är ju för sin egen skull man delar upp det i konton så man kan väl hitta på något som känns bra  :)

ivigtut

« Svar #8 skrivet: 25 jun-11 kl 20:36 »
Ska man dela kostnaden mellan 2 konton. Ägandet och underhållet?
Då borde domän och hyran av hemsidan liga på 1000 och hjälp på ett 5500 konto
« Senast ändrad: 25 jun-11 kl 20:40 av ivigtut »

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jun-11 kl 20:37 »
Ska man dela kostnaden mellan 2 konton. Ägandet och underhållet?

Blir inte bara det en massa extra bök? Gör det så lätt som möjligt.

ivigtut

« Svar #10 skrivet: 25 jun-11 kl 21:01 »
Jag vet inte om det blir bökigt men det ena är ägande och det andra är underhåll och it tjänst.

Under kontoklass 1000 immateriella tillgångar: varumärken. mönsterskydd. Förlagsrätt, bild och film rättigheter.
Här tror jag hemsidans namn. Företagets namn. Bilder som används i företaget (vet ej hur man värderar dem men kanske vad de kostat att anskaffa).
Är jag för överambitiös eller har jag missuppfattat kontot?
6500 Övriga externa tjänster: Redovisning. IT. Konsult arvoden eller Under kontoklass 5500 reparation och underhåll?

Skogsola

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jun-11 kl 21:58 »
 Känns som att du är en aning överambitiös. Hemsidan kan du kalla för en kostnad. Den är knappast något som du kan sälja om du lägger ner firman så då är den inte en tillgång.  Hur många kostnadskonton du har och vad du kallar dem det finns det ingen som bryr sig om.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jun-11 kl 23:10 »
Just själva hemsidan är ju svår att värdera som en immateriell tillgång, för det ska ju som sagt vara något som går att sälja. Vilket ju visserligen en hemsida går att göra, men då får vi nog tänka oss lite större sammanhang.Hemsidan är ju bara ansiktet, det är ju själva rörelsen som är tillgången. En gammal och väl inarbetad rörelse kan ju om den säljs få betalt för Goodwill, och då skulle ju hemsidan kunna vara en del av det.  Goodwill är en immateriell tillgång, liksom t.ex mjölkkvoter och stödrätter.
Immateriella tillgångar behandlas som inventarier, dvs man gör årliga avskrivningar på det.

Jag bokar hemsideskostnaderna på 'reklam och pr'. Huvudsaken det inte hamnar bland 40-kontona, för det är lite fel, även om det i slutänden inte spelar nån roll.

ivigtut

SV: yterligare bokförings frågor biodling.
« Svar #13 skrivet: 26 jun-11 kl 17:39 »
Tack för all hjälp.
Hur bokför ni?

Konto   händelse
?1400 el. 1270   inköpta samhällen? drottningar, bin
4010    kaktråd, Ramar
?4011el 1271      Vaxkakor/mellanvägar
4020    Foder
5400    Kaktång, Elektrisk trådinläggare mm slunga
5480   arbetskläder
5800   utbildning
5900   hemsida
6991    Litteratur.  Medlemskap
7830    bi paviljong
?4000 eller 5400?   Sargar, tak och bottnar samt ramar.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jun-11 kl 19:46 »
Alla lantbruksdjur bokförs som lager, alltså  1400. Har inte fått nån exakt klarhet i om det även gäller bin, men det finns inget som talar emot det iaf.

Jag är ju ingen biexpert, så jag vet inte riktigt vad vaxkakor är, men det låter som att det är delar i kupan, som används flera gånger? Allt material som hör till kupan kan du sätta som förbrukningsinventarier, 5410., om det inte går över 21000 eller har en lång livslängd, för då är det vanliga inventarier.
På 40-kontona sätter du sånt som är direkt nödvändigt för att få fram honungen, just då så att säga, t.ex foder som du helt riktigt lagt där.

Men vad menar du med bi-paviljong? 7830 är kontona där man lägger kostnader för avskrivningar, så jag vet inte hur du kom fram till det?

Annars såg det ju bra ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser